آفتاب
فرابورس

جهش 6 پله‌ای آیفکس با سیگنال‌های جهانی

جهش 6 پله‌ای آیفکس با سیگنال‌های جهانی

شاخص کل فرابورس روز گذشته با بیش از 6 پله صعود در ارتفاع 929 واحدی قرار گرفت و روند رو به رشد خود را در این هفته تداوم بخشید. بررسی ...

دنیای اقتصاد:شاخص کل فرابورس روز گذشته با بیش از 6 پله صعود در ارتفاع 929 واحدی قرار گرفت و روند رو به رشد خود را در این هفته تداوم بخشید. بررسی معاملات روز دوشنبه نشان می‌دهد که معامله‌گران در این روز شاهد دست‌به‌دست شدن حدود 190‌میلیون سهم به ارزش حدود 270 میلیارد تومان در 32 هزار و 659 نوبت معاملاتی بودند. در این میان، بازار اول و دوم فرابورس داد‌و‌ستد بیش از 136 میلیون سهم را در 21 هزار و 293 نوبت معاملاتی به‌ثبت رساند؛ ارزش معاملات این دو بازار حدود 42 میلیارد تومان بود.

 

حمایت فلزی‌ها از معاملات فرابورس

با آغاز به‌کار بازارهای جهانی در روز دوشنبه بازیگران شاهد تداوم رشد قیمت فلزات پایه بودند. قیمت‌ها در معاملات بورس شانگهای SHFE روند افزایشی داشت. بررسی روند قیمت «روی» نشان می‌دهد که افزایش تقاضای سفته‌بازانه باعث شد تا قیمت از مرز 3 هزار و 170 دلار در هر تن صعود کند. فولاد در وضعیت مشابهی همچون سنگ‌آهن، مس و روی با افزایش قیمت مواجه شد. در مجموع برآیند مثبت بازار فلزات و کانی‌های معدنی سبب انتشار سیگنال مثبت به بازارهای داخلی و بورس شد.بر این اساس، روز گذشته در گروه‌های فلزی و معدنی با توجه به شرایط مناسب بازارهای جهانی، دادوستدها در اکثر نمادهای وابسته نیز مثبت شد. در این روز، نمادهای معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و تولید نیروی برق دماوند همراه با سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه آیفکس داشتند و در مجموع، حمایتی 6 واحدی از این نماگر را رقم زدند. در مقابل، معاملات منفی در نمادهای معاملاتی پالایش نفت شیراز، تولید برق عسلویه مپنا، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی مارون، با تاثیر مجموعا 6/ 2 واحدی، از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

 

رصد خرید و فروش بازیگران بازار

دیروز برآیند کل تغییر مالکیت در فرابورس به نفع سهامداران حقیقی به ثبت رسید. بررسی معاملات روز دوشنبه فرابورس نشان می‌دهد که ارزش کل تغییر مالکیت این بازار، بیش از 560 میلیون تومان از سبد سهامداران حقوقی به سوی سهامداران حقیقی بود. بر این اساس، با تغییر مالکیت بیش از 3 و نیم میلیون سهم به ارزش حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهپاک، بیشترین تغییر به نفع سهامداران حقیقی رقم خورد. پس از «بهپاک»، بیش از یک میلیون سهم نماد معاملاتی سرمايه‌گذاري مس سرچشمه به ارزش بیش از 560 میلیون تومان به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. در بررسی تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران عمده، نماد معاملاتی شرکت معدني كيمياي زنجان‌گستران بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها را به ثبت رساند. در این نماد بیش از 517 هزار سهم نماد «کیمیا» به ارزش حدود 750 میلیون تومان،از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام حقوقی‌ها منتقل شد.پس از «کیمیا»، معامله‌گران شاهد انتقال بیش از 5 میلیون و 800 هزار سهم نماد «ذوب» به ارزش حدود 490‌میلیون تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام حقوقی بودند. تغییر مالکیت «بمپنا» و «ارفع» هم به نفع حقوقی‌ها ثبت شد.

 

توقف‌ها و بازگشت‌ها

بررسی رفت و برگشت نمادها نشان می‌دهد که «اتکام» پس از اعلام تنفس در مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام و به حد نصاب نرسيدن مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و ارائه اطلاعات پيش‌بيني و توضيحات تكميلي، با قیمت 1481ریال به گردونه معاملات بازگشت. دیروز بر اساس زمانبندي اعلام‌شده مطابق با مصوبه مورخ 25 مردادماه کميته درج فرابورس ايران، نمادهاي معاملاتي شرکت‌هاي گسترش صنايع پيام، توليد سموم علف‌كش و شركت لوله و تجهيزات سديد در پايان معاملات (دوشنبه 30 مرداد) متوقف شدند. از سوی دیگر بر اساس طبقه‌بندي جديد در تابلو پايه ج، این سه نماد به همراه نمادهاي معاملاتي شرکت‌هاي تولي‌پرس، كف، بازرگاني آينده‌سازان بهشت‌پارس، بانك‌شهر، صنايع بسته‌بندي مشهد، پتروشيمي اصفهان و كارتن مشهد به این تابلو منتقل مي‌شوند و از شنبه مورخ 4 شهریورماه آماده انجام معامله در تابلوی پایه ج خواهند بود.

 

چه خبر از دیگر بازارها؟

در بازار اوراق تسهیلات مسکن فرابورس نیز بیش از 66 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 5 میلیارد و 200 میلیون تومان در 2 هزارو 869 نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. بیشترین افزایش قیمت با 6/ 0 درصد رشد، به نماد «تسه9602» تعلق گرفت. متوسط قیمت این نمادها در روز گذشته حدود 79 هزار تومان بود.در بازار اوراق با درآمد ثابت معامله‌گران حدود 2 میلیون و 200 هزار ورقه بهادار را در 409 نوبت معاملاتی خرید و فروش کردند. ارزش این معاملات به بیش از 200 میلیارد تومان به ثبت رسید. در این بازار بیشترین ارزش معاملات به رقم تقریبی 90 میلیارد تومان به نماد «اجاد12» (اجاره دولت مرحله یک) تعلق گرفت. این نماد با افت قیمت 39/ 0 درصدی مواجه شد.

کد N1753927

وبگردی