آفتاب
محمد مهدی تسخیری:

باید در برابر هرج ومرج برداشتهای ناصواب از متون مقدس ایستادگی کرد

باید در برابر هرج ومرج برداشتهای ناصواب از متون مقدس ایستادگی کرد

تسخیری با بیان اینکه حمایت های لجستیکی و برداشت های نادرست از متون مقدس عوامل رشد تروریسم اند، گفت: رهبران ادیان الهی باید در برابر هرج و مرج برداشتهای ناصواب از متون مقدس ایستادگی نمایند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی تسخیری، رئیس مرکز گفتگوی ادیان و تمدن ها امروز صبح در افتتاحیه نهمین دور گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای جهانی کلیساها بعد از خوشامد گویی به حضار سخنان خود را در قالب مقاله ای ارائه کرد.

تسخیری در ابتدا ضمن خیر مقدم به مهمانان شورای جهانی کلیساها، گفت: امروز نهمین دور گفتگوی مرکز گفتگوی ادیان و تمدن ها با شورای جهانی کلیساها را در حالی آغاز می کنیم که جهان به این باور رسیده است که افراط گرایی یک خطر جدی برای جامعه بشری است و تا زمانی که چاره ای برای متوقف ساختن آن نیابیم، انسان های آزاده و صلح جو در نگرانی به سر خواهند برد و تصور جهانی آرام برای انسان های حق جو و عدالت خواه مشکل به نظر می رسد.

وی گفت: آنچه که موجب رشد پدیده شوم تروریسم در جهان امروز است، باید ریشه کن شود. مهمترین عناصر رشد این پدیده مخرب را در دو عنصر مکمل هم می توان یافت؛ یکی لجستیکی و مالی و پشتیبانی های نامحسوس است که از سر راه برداشتن این عناصر برعهده دولتهایی است که توانمندند و قصد جدی در مبارزه با تروریسم دارند و عنصرِ دوم آن فکری و نظری است و آن تفسیر و برداشت غیرواقعی از متون مقدس است که عناصر غیرمتخصص با قلم های ناقص خود، برداشت های خلاف مقصود الهی و نیز برخلاف صریح عقل بشری از متون ارائه نموده و انسان های بی اطلاع و بی خبر را با استناد به این تفسیر نادرست و انحرافی به سوی مبارزه با ارزشهای فطری و والای انسانی سوق داده و جامعه بشری را به تباهی می کشانند و یکی از عظیم ترین خیانتهای تاریخی را تکرار و یا به وجود آورده اند که بر رهبران ادیان الهی است که با تلاش و هماهنگی همه جانبه در برابر این چالش ایستاده و راه حل مناسبی را ترسیم کنند.

تسخیری افزود: اگرعالیجناب پاپ فرانسیس بر این باورند که بحران زیست محیطی، مسئله ای است که یک تغییر درونی را می طلبد و آنچه لازم است، آموزش، گشایش معنوی و یک توبه «زیست محیطی جهانی» است، تا یارای تقابلی مناسب با این چالش را داشته باشیم، به نظر من ما نیازمند یک دعوت عمومی به یک توبه در «تفسیر متون دینی» هستیم و این فراخوان بایستی از سوی رهبران دینی در جهان صورت گیرد تا در برابر هرج و مرج برداشتهای ناصواب از متون مقدس ایستادگی نماییم و تلاش مستمری را در راه تقویت رابطه انسان های مومن با خدا داشته باشیم.

رئیس مرکز گفتگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ و ارتباطات افزود: بدون شک از اهداف مهم این اجلاس بررسی و تبیین الف-نقش آموزش و مراکز آموزش دینی در ارائه تفاسیر به جامعه، ب-نقش رهبران دینی در پرورش نیروهای معتدل و افراطی، ج-ارائه الگوهای دینی مروج اندیشه خشونت در جامعه، د-نقش تفاسیر متون مقدس در پشتیبانی از گروههای خشونت طلب، ۵-نقد پدیده قداست بخشی به برداشت ها ناشی از متون مقدس، و-تاثیر تحولات اجتماعی بر تفاسیر متون مقدس می باشد.

مرکز گفتگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وظیفه خود می داند که این مسئولیت خطیر فکری را با همکاری سایر مراکز بین المللی به انجام برساند.

وی در پایان گفت: در اینجا بر خود لازم می دانم از میهمانان فرهیخته ای که از کشورهای مختلف جهان در ایران حاضر می شوند و با یاری فکری خود در رفع چالش های خطیر کمک می کنند تقدیر و تشکر نمایم و آرزو دارم روزهای خوبی را در سرزمین اندیشه و فرهیختگان یعنی ایران عزیز داشته باشند.

کد N1753734

وبگردی