آفتاب
هیات موسس دانشگاه تاکید کرد:

تایید رشته‌های دانشگاه آزاد طبق قانون بر عهده کمیته ۳ نفره است

تایید رشته‌های دانشگاه آزاد طبق قانون بر عهده کمیته ۳ نفره است

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: براساس اعلام مجلس شورای اسلامی تایید رشته‌های مورد نظر این دانشگاه باید در کمیته سه نفره بررسی و تعیین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، علی اکبر ولایتی در برنامه «نما دو» گفت: مصمم هستیم دانشگاه آزاد اسلامی را علاوه بر توسعه کمی، از نظر کیفی نیز ارتقا دهیم. ارتقای کیفی جز اهداف اصلی ما است و انتخاب مدیران و روسای دانشگاه آزاد اسلامی در تحولات اخیر نویدبخش است.

وی با اشاره به شایعاتی درخصوص تعطیلی برخی واحدهای دانشگاهی به دلیل زیان‌ده بودن، افزود: اعلام می‌کنیم که از نظر مدیریت جدید دانشگاه، هیچ واحدی بسته نخواهد شد.

رئیس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد درباره تایید رشته‌های این دانشگاه و مرجع تصمیم‌گیری اظهار داشت: یک ماه قبل حدود ۲۰۵ نماینده در مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای طرح دو فوریتی ارائه کردند که اگر ابهامی در قوانین مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی(اعم از تعیین کدرشته‌ها، ورودی دانشجویان و...) وجود دارد، رفع شود.

ولایتی اظهار داشت: بعد از این ریاست مجلس خود به موضوع ورود کرده و از طریق دکتر امیدوار رضایی معاونت قوانین مجلس اعلام شد که تایید رشته‌های مورد نظر دانشگاه آزاد اسلامی باید در کمیته سه نفره بررسی و تعیین شود. این قانون در سال ۶۷ تصویب و آیین‌نامه‌های آن نیز در سال ۶۹ اجرایی شده است.

وی ادامه داد: امیدوار رضایی در نامه‌ای خطاب به دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که آیین‌نامه اجرایی این قانون کماکان معتبر است.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: برهمین اساس دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر کبگانیان را به نمایندگی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز دکتر رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را به عنوان نماینده خود برای عضویت در کمیته سه نفره معرفی کردند و منتظر هستیم وزارت علوم نیز نماینده‌ خود را معرفی کند تا راه انتخاب تایید رشته‌ها کوتاه و بتوانیم پاسخگوی نیازمندی‌های تحصیلات عالیه در سراسر کشور باشیم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد درخصوص نسبت ظرفیت پذیرش دانشجو به متقاضیان و تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه گفت: نه تنها دانشگاه آزاد اسلامی بلکه تمام دانشگاه‌های کشور این‌گونه هستند.

ولایتی ادامه داد: یکی از علت‌های این موضوع توسعه مراکز آموزش عالی است اما علت اصلی این است که در بعضی رشته‌ها متقاضی کم و برای برخی دیگر بیش از میزان ظرفیت متقاضی وجود دارد، به ویژه در گروه علوم تجربی که متقاضی چند ۱۰ برابر میزان ظرفیت است.

وی با اشاره به شرایط دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان مستعد گفت:‌ اگر دانشجویی بااستعداد باشد و از تلاش‌های علمی آنها آگاهی یابیم و پی ببریم که آینده درخشانی در انتظار وی است، نه تنها از وی شهریه اخذ نمی‌کنیم بلکه کمک هزینه تحصیلی نیز به این دسته از دانشجویان پرداخت می‌کنیم و از سوی دانشگاه نیز بورسیه خواهند شد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: این افراد آینده سازان علم و پژوهش ما هستند و اساتید آینده دانشگاه از بین این نخبه‌هایی که بورسیه‌ شده اند خواهند بود.

ولایتی عنوان کرد: حتی افرادی که خیلی برجسته هستند، مسکن و وسیله ایاب و ذهاب در اختیارشان گذاشته می‌شود و آنها در مقابل تعهد می‌کنند سنواتی در خدمت دانشگاه باشند براین اساس نخبگان بهره مادی می‌برند و آینده‌ آنها تضمین است و ما آنها را برای آینده رزرو می‌کنیم.

وی درباره شهریه مناطق محروم توضیح داد: در مناطق محروم جوانانی هستند که می‌خواهند تحصیلات عالی داشته باشند اما وضع مالی مساعدی ندارند، متناسب با میزان محرومیت از تخفیف شهریه برخوردار خواهند شد.

رئیس هیات موسس  و هیات امنا دانشگاه آزاد درباره رویکردهای سیاسی در انتخاب مسئولان این دانشگاه گفت: این گونه نیست که یک عده خاص در اینجا حاکم باشند. مسئولیت دانشگاه را افرادی با گرایش‌های مختلف سیاسی به عهده دارند و مبنای انتخاب لیاقت، توانمندی علمی و استعداد بالای نخبگان است و این افراد در دانشگاه افضل هستند.

کد N1753721

وبگردی