آفتاب

پس از مدت‌ها سازوکار جدیدی در وزارت خارجه به عنوان معاونت اقتصادی به وجود آمده است

پس از مدت‌ها سازوکار جدیدی در وزارت خارجه به عنوان معاونت اقتصادی به وجود آمده است

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ما سعی می‌کنیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالتر عمل کنیم. سازوکار جدیدی در وزارت امور خارجه پس از مدت‌ها به عنوان معاونت اقتصادی به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های سیاست خارجی دولت دوازدهم گفت: یکی از اولویت‌هایی که دستگاه سیاست خارجی دنبال می‌کند، حفظ برجام و جلوگیری از بدعهدی‌های امریکاست. ما نباید اجازه بدهیم امریکا با هزینه ایران، برجام را نقض کند. ما این رویکرد را از همان روز در اجرای برجام دنبال کردیم. حتی در زمان مذاکرات نیز براساس بی اعتمادی به امریکا این توافق تنظیم شد. این سیاست در دولت یازدهم بوده است و در دولت دوازدهم نیز دنبال خواهد شد.

منطقه نیازمند آرامش است

او با بیان اینکه دو ابراولویت را در رابطه با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: در منطقه‌ای به سر‌می‌بریم که مهد آشوب‌ها، ناملایمات، سیاست‌های غلط منطقه، مداخله خارجی و حمایت از افراطی‌گری است. این منطقه نیازمند آرامش است.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: مشاهده کردیم در حمله تروریستی به حرم امام و مجلس علیرغم همه توانمندی‌های اطلاعاتی و امنیتی زندگی در منطقه ناامن، موجب ناامنی ما هم می‌شود و هزینه‌های اطلاعاتی و امنیتی را بالا می‌برد.

ظریف با بیان اینکه ما به عنوان قوی‌ترین و امن‌ترین کشور در منطقه مسئولیت‌هایی داریم، تصریح کرد: تنها کشوری هستیم که امنیت خود را از مردمش می‌گیرد و این امنیت را از چتر حمایتی و امنیتی کشور دیگری نمی‌گیرد. کشوری هستیم که پیشرفت خود را از مردم می‌گیریم و پیشرفت و امنیت ما از درون تولید می‌شود.

سعی می‌کنیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالتر عمل کنی

او ادامه داد: علیرغم توانمندی مسئولیت‌هایی ویژه‌ای در منطقه داریم که ناشی از امنیت و قدرت ماست و خواهان مطنقه‌ای امن نیز هستیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در خصوص رویکرد اقتصادی وزارت امور خارجه نیز خاطرنشان کرد: در زمان کسب رای اعتماد در زمان دولت یازدهم گفتم سیاست خارجی نباید هزینه‌ای برای توسعه کشور باشد بلکه باید به توسعه کشور کمک کند. ما به خاطر فشارهایی که بابت تحریم‌ها تحمل می‌کردیم از توسعه کشور برای سیاست خارجی هزینه می‌کردیم، در این دوره، موانع توسعه روابط اقتصادی که همان تحریم‌های ظالمانه بود را رفع کردیم.

ظریف اضافه کرد: ما سعی می‌کنیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالتر عمل کنیم. سازوکار جدیدی در وزارت امور خارجه پس از مدت‌ها به عنوان معاونت اقتصادی در این راستا به وجود آمده است.

منطقه می‌تواند بازار کالاهای ما باشد

او در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط حاکم در منطقه برنامه اجرایی‌تان برای توسعه روابط مطنقه‌ای چیست؟‌ ابراز داشت: برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی در منطقه ما چند نیاز داریم؛ نخست، گسترش همکاری‌های همه‌جانبه است. بهترین بازارهای ما در این منطقه حضور دارند. بخش خصوصی برای اینکه بتواند تولید اشتغال‌زا داشته باشد که مقام معظم رهبری آن را عنوان کردند و رئیس‌جمهور نیز گفتند مهمترین اولویت ما اشتغال است، باید نگاه‌مان تنها معطوف به داخل نباشد برای این کار منطقه ما می‌تواند بازار کالاهای ما باشد.

یکی از مشکلات ناهماهنگی‌های داخلی است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یکی، دو کشور در منطقه مشکلات خود را در گرو تنش می‌داند، عنوان کرد: باید تلاش کنیم در این منطقه سازوکارهایی که از قبل براساس آن عمل می‌کردیم، دوباره احیا شود و بر گفت‌وگو و همکاری‌ متمرکز بر سازوکارهای منطقه‌ای توجه داشته باشیم و تلاش‌مان برای توسعه ارتباطات، توسعه روابط مردمی، توسعه اقتصادی و تعاملات علمی باشد.

ظریف با بیان اینکه موانعی نیز وجود دارد که باید با هماهنگی آنها را رفع کنیم، یادآور شد: یکی از مشکلات ناهماهنگی‌های داخلی است. ما تلاش می‌کنیم از طریق اقناع و گفت‌وگو چه در عرصه اقتصادی، چه در عرصه فرهنگی و چه در عرصه سیاسی، هم در سیاست‌های اعمالی و هم سیاست‌های اعلامی رشته اقداماتی را انجام دهیم و هماهنگی لازم را به وجود آوریم.

 

ادامه دارد...

کد N1753290

وبگردی