آفتاب

دو کابینه روحانی، محبوب‎تر از دو کابینه احمدی‎نژاد + جدول

دو کابینه روحانی، محبوب‎تر از دو کابینه احمدی‎نژاد + جدول

در مجموع دو دولت محمود احمدی‏‎نژاد، هفت وزیر پیشنهادی نتوانستند از خان مجلس بگذرند. حجت الاسلام حسن روحانی نیز در نخستین فهرستی از وزرای پیشنهادی‌اش برای دو دولت یازدهم و دوازدهم فرستاد، با مخالفت مجالس نهم و دهم با چهار وزیرش روبرو شد.

نسرين وزيري: اين نشان دهنده آن است که رويکرد مجلسين نهم و دهم به کابينه‎هاي روحاني مثبت تر از رويکرد مجلسين هفتم و هشتم به کابينه‎هاي احمدي‎نژاد بوده است.
در کابينه اول احمدي‎نژاد وزراي آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و نفت نتوانستند از نمايندگان مجلس هفتم راي اعتماد بگيرند. وزراي آموزش و پرورش، رفاه و نيروي دومين دولت او هم از فيلتر مجلس هشتمي‎ها نتوانتسند بگذرند.

اگرچه در کابينه اول حجت الاسلام حسن روحاني، وزراي آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان نتوانستند از مجلس نهم راي اعتماد بگيرند؛ اما با تغيير ترکيب نمايندگان در مجلس دهم و کسب اکثريت کرسي‎ها از سوي ساکنين ليست انتخاباتي اميد، اين تنها حبيب الله بيطرف وزير پيشنهادي نيرو بود که نتوانست از مجلس يازدهم راي اعتماد بگيرد. 

میانگین آرای موافق دو کابينه نهم و دهم به ترتيب 177 و 173 راي بود که کاهشي اندک را نشان مي‎داد. ميانگين آراي دو کابينه يازدهم و دوازدهم نيز به ترتيب 204 و 220 راي است که نشان مي‎دهد کابينه‎هاي روحاني محبوب‌تر از احمدي‌نژاد بوده‎اند.

در کابينه نهم، محمد سعيدي‎کيا، منوچهر متکي، محمد سليماني و غلامحسين محسني‎اژه‎اي وزراي مسکن، خارجه، ارتباطات و اطلاعات، به ترتيب با اخذ 222، 220، 220 و 217 راي بيشترين آرا را کسب کرده بودند.  در کابينه دهم هم احمد وحيدي، مرتضي بختياري، شمس الدين حسيني و علي نيکزاد وزراي دفاع، دادگستري، اقتصاد و مسکن به ترتيب با 227، 225، 224 و 219 راي پر راي‎ترين وزرا بودند.

در نخستين دولت حجت الاسلام حسن روحاني علي طيب‎نيا، حسين دهقان، حسن قاضي‎زاده هاشمي و عبدالرضا رحماني‌فضلي وزراي اقتصاد، دفاع، بهداشت و کشور با کسب 274، 269، 260 و 256 راي بيشتري آرا از نمايندگان مجلس دريافت کردند. در دولت دوازدهم که دومين دولت روحاني است نيز امير حاتمي، حسن قاضي‎زاده هاشمي، محمود علوي و عبدالرضا رحماني فضلي وزراي دفاع، بهداشت و درمان، اطلاعات و امورخارجه، به ترتيب با 261، 253، 252 و 250 راي  

در جدول زير به مقايسه آراي وزرا در چهار دولت گذشته بپردازيد: (براي مشاهده اين جدول در ابعاد بزرگتر، روي آن کليلک کنيد)

2727

 

 

 

کد N1753071

وبگردی