آفتاب
آغاز همکاری چهارساله دولت و مجلس؛

گزارش ایلنا از پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم +تصاویر

گزارش ایلنا از پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم +تصاویر

پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با ایراد سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نیرو آغاز شد.

ساعت ۸:۵۰

پاسخگوی دوره مسئولیت خود در وزارت نیرو هستم/ افزایش شفافیت و مقابله با فساد اداری را در دستور کار خود قرار دادم

وزیر پیشنهادی گفت: طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در وزارت نیرو و آب نداشتم لذا من تنها پاسخگوی دوره مسئولیت خود در وزارت نیرو هستم و از افتخارات من انجام مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب‌الله بیطرف در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت نیرو و دفاع از آن اظهار کرد: در مقدمه برنامه‌هایمان برخی موارد ذکر شده که به آن پایبند هستم که از آنها می‌توان به تعهد نسبت به مطالبات مردم، بکارگیری تمام استعداد و توانایی خود برای ایفای مسئولیت، رعایت اخلاق حرفه‌ای در کار، تعهد نسبت به تقدم منافع ملی بر منافع بخشی، گروهی و فردی، رعایت حقوق شهروندی و فعالیت‌های مدنی در وزارت نیرو، صداقت و صراحت در برخورد با مردم و نماینده‌های مجلس و شورای اسلامی، داشتن روحیه انقلابی توام با انتقادپذیری و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، پاسخگو کردن واحد‌های زیرمجموعه و اصل قرار دادن رضایت مشترکان و رعایت شایسته‌سالاری اشاره کرد.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: از گذشته من برای انتخاب هر مدیر ۳ (ب) را در نظر می‌گرفتم بداند، بخواهد و بتواند. من تلاش‌های موثری برای افزایش شفافیت و مقابله با فساد اداری را در دستور کار خود قرار دادم و به ایجاد فرصت برابر برای بخش‌های دولتی و خصوصی در مبحث آب و برق تلاش کردم.

بیطرف در رابطه با مسئولیت خود در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در مدت ۲۰ سال خدمت من در وزارت نیرو ۹.۵ سال در حوزه آموزش و پژوهش، ۲.۵ سال و در طرح‌های کارون ۳ و ۴ ؛ هشت سال وزیر نیرو بودم. طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در وزارت نیرو و آب نداشتم لذا من تنها پاسخگوی دوره مسئولیت خود در وزارت نیرو هستم و از افتخارات من انجام مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است.

ساعت ۸:۴۶

اولویت بیطرف انرژی‌های تجدیدپذیر است/ اومی‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو هیچ مغایرتی با اسناد بالادستی ندارد، گفت:‌ اولویت بیطرف انرژی‌های تجدیدپذیر است و اومی‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن علیجانی زمانی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در موافقت با حبیب‌الله بیطرف در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: نگاه به آب نباید سیاسی، قومی، استانی یا منطقه‌ای باشد. باید به آب مانند سایر منابع انرژی نگاه ملی داشت کماآنکه تصمیم‌گیری‌های اساسی درباره آب برعهده دولت و مجلس است.

نباید زمینی تشنه بماند

او ادامه داد: نباید زمینی تشنه باشد همانطور که نباید سرزمینی سرشار از نفت بر خاک سیاه نشسته و نظاره‌گر کاخ‌نشینی و آبادانی سایر مناطق از درآمد حاصل از منابع‌شان باشد.

متوسط بارش سالانه در کشور یک سوم نرخ جهانی است

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه ما بحران آب داریم ولی بحران بزرگ‌تر از آن، بحران مدیریت آب است، اظهار داشت: متوسط بارش سالانه هزار و ۲۴۲ میلیمتر است که یک سوم میانگین بارش جهانی است. متوسط و میانگین آب تجدیدپذیر ۱۳۰ هزار میلیمتر است که این میزان در کشورمان به ۱۱۶ هزار میلیمتر کاهش یافته است. بخش عمده‌ای از پساب‌ها و آب‌های مصرفی تحت شبکه تصفیه قرار ندارند.

بیطرف می‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند

علیجانی زمانی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی نیرو تصریح کرد: بیطرف انسانی اخلاقمدار، متعهد به آرمان‌های انقلاب، اصلاح‌طلبی کارامد، همسو با دولت، متخصص و دارای کارنامه‌ای موفق است که می‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند. ایجاد تاسیسات زیرزمینی که گامی برای تحقق توسعه ملی است، در زمان وزارت وی با سرعت زیادی پا گرفته و توانمند شده است.

بیطرف نسبت به همه مشکلات برنامه دارد

او با بیان اینکه با مطالعه مدیریت بیطرف متوجه سیستم مدیریتی هدف‌گرای وی در حوزه آبفا، برق و انژری می‌شویم، خاطرنشان کرد: او نسبت به همه مسائل و مشکلات آگاه است و برای مقابله و خروج از آن مسائل برنامه دارد. افزایش توانمندی‌های داخلی با حمایت از محققان و مهندسان داخلی، ایجاد نهادهای خدمات مهندسی و خدمات پروژه و مهندسی که راندمان کار را بالا می‌برد و مشکلات زیست محیطی را کمتر می‌کند از جمله برنامه‌های بیطرف است.

اولویت وی انرژی‌های تجدیدپذیر است

نماینده مردم تهران افزود: در برنامه‌های بیطرف اولویت با انرژی‌های تجدیدپذیر قرار گرفته است، در این راستا، با وجود بیابان‌های وسیع، استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند راه‌گشا باشد.

برنامه‌های بیطرف با اسنادبالادستی مغایرتی ندارد

علیجانی زمانی با بیان اینکه برنامه بیطرف بسیار جامع است، ابراز داشت: برنامه وی نشاندهنده تسلط وزیر به برنامه ششم و اسناد بالادستی است. براساس ارزیابی معاونت کارشناسی مجلس، برنامه‌ بیطرف با اسنادبالادستی 54 درصد منطق و 34 درصد همسو با آنها است و مغایرتی با برنامه ششم و اسنادبالادستی ندارد.

او اضافه کرد: با برنامه‌های کمی و کیفی نظیر تداوم اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، اجرای طرح‌های مهار آب‌های مرزی، تامین منابع آبی کشاورزی و زه‌کشی به ویژه در اطرف سدها، برنامه‌ریزی برای تامین حق‌آبه‌های مرزی، ارتقای شاخصه‌های جامعه برای تصفیه، جلوگیری از آلودگی منابع آب، تامین آب شرب روستاها و شهرها، شیرین‌سازی آب شور دریاها در حد ۳۰۰ میلون متر معکب، حفاظت از بستر رودها، تالاب‌ها و سواحل و... می‌تواند کارهای بزرگی باشد که از سوی بیطرف دنبال می‌شود.

وزارت نیرو، یک وزارتخانه زیربنایی است

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برای اصلاح ساختار و پشتیبانی از صنعت آب و برق، بیطرف توسعه برنامه‌های خوبی دارد، عنوان کرد: وزارت نیرو یک وزارتخانه زیربنایی است. ما اگر بخواهیم گردشگری و کشاورزی را در کشور توسعه دهیم باید از صنعت آب و برق حمایت کنیم.

 

ساعت ۸:۳۰

سدهای ساخته شده امروز باعث خشکی دجله و فرات شد/ اشتباهات بسیاری در دولت اصلاحات داشتید

نماینده مردم اسفراین در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: دولت اصلاحات بودید از نظر شاخصه‌های اقتصادی باثبات‌ترین دولت بعداز انقلاب بود

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی قوامی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه آرزوی توفیق برای دولت دوازدهم دارم، گفت: اینکه چرا من با آقای بیطرف مخالفم به دلیل مساله آب است. ما در سایر حوزه‌های دیگر انرژی مشکل داریم اما آب مهمترین حوزه ماست.

او در ادامه خاطرنشان کرد: چرا آب؟ به دلیل آنکه آنچه را که می‌بینیم و آنچه که در ذهن وجود دارد بینشان تفاوت است. در ذهنیت می‌گوییم آب ارزش اقتصادی دارد و ما در بحث آمایش باید درست فکر کنیم اما در واقعیت مساله جور دیگری است.

نماینده مردم صفی آباد با اشاره به هشت سال وزارت بیطرف در دولت‌های هفتم و هشتم گفت: سوال من این است شما هشت سال وزیر نیرو در دولت اصلاحات بودید دولتی که از نظر شاخصه‌های اقتصادی باثبات‌ترین دولت بود اما در همان جا نیز جنابعالی اشتباهات بسیاری داشتید.

او در ادامه تشریح کرد: امروز بحث ریزگردها را شما می‌گویید عامل خارجی است جناب‌عالی به عنوان وزیر وظیفه دارید از دیپلماسی آب استفاده کنید.

او ادامه داد: سدهایی ساخته شد که امروز باعث خشکی دجله و فرات شد و همین امر باعث گردید ریزگردها از سوی عراق به سمت ایران بیایند.

قوامی در ادامه با اشاره به مساله  ریزگردها و هزینه‌های آن برای کشور گفت: اشاره شده که ۹ هزار میلیارد تومان برای مهار سیلاب‌ها استفاده شده این آب‌های جمع‌آوری شده چگونه مدیریت خواهند شد.

او در ادامه یادآور شد: سد گتوند را به خاطر دارید. قبل از انقلاب آمریکایی‌ها بر اساس تحقیقاتی که انجام دادند گفتند باید ۱۴ متر از سطح دریا فاصله داشته باشد اما کارشناسان به هنگام ساخت جور دیگر عمل کردند که آب شیرین به آ‌ب شور تبدیل شد که همین امر باعث گردید هزار هکتار از اراضی خوزستان تحت تاثیر آب شور قرار بگیرد.

قوامی در ادامه تاکید کرد: امروز سدهایی که در ترکیه زده شده باعث خشکی رودهای ما شده‌اند. جنابعالی صادقانه این موضوع را با مردم در میان بگذارید سد بیگان از همین گونه سدها است.

نماینده مردم اسفراین خاطرنشان کرد: فرهنگ اصیل قنات که یادگار یزد بزرگ است امروز در کجا قرار دارد. فراموشی این  بخش از مهندسی آب باعث گردید ۷۵۰ چاه عمیق زده شود که شیره زمین را می‌گیرد امیدوارم این میراث ۲۵۰۰ ساله صیانت و حفظ شود.

قوامی خطاب به بیطرف عنوان کرد: امروز چالش‌ های بین استانی زیاد است ما می‌خواهیم بر مبنای آمایش عمل کنیم. این خوب است اما باید تشخیص درست در سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. آقای بیطرف بگویید برای ۱۰ هزار میلیارد مترمکعب آب مصرفی چه برنامه‌ای دارید؟

ساعت ۸:۱۴

در برنامه بیطرف نشانی از حل موضوع آب وجود ندارد

نماینده مردم یزد با بیان اینکه ه دلیل سیاست‌های غلط در دولت نهم و دهم موضوع آب از یک مسئله عادی به یک موضوع امنیتی- سیاسی تبدیل شده است، گفت: در برنامه بیطرف نشانی از حل موضوع آب وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل موسوی‌بیوکی در جلسه علنی صبح امروز و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در تامین آب شرب پایدار؛ تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی، خشکسالی و کاهش منابع آب تجدیدپذیر است که باعث شده تامین آب شرب با کمیت و کیفیت دچار چالش شود.

نماینده مردم یزد افزود: به دلیل سیاست‌های غلط در دولت نهم و دهم موضوع آب از یک مسئله عادی به یک موضوع امنیتی- سیاسی تبدیل شده و تنش شکل گرفته که دولت نیز در این امر شریک شده و می‌بینیم که تا دولت یازدهم نیز ادامه یافته است.

او با اشاره به اینکه اگر سدی ایجاد شده باید راه‌حل نقصان آن نیز اندیشیده شود تصریح کرد: مشکلات آب طی ۱۲ سال گذشته به سمت حل شدن نرفته و طبق آنچه از برنامه‌های آقای بیطرف نیز مطالعه کردم جز مباحث کلی و کلید چیزی نیامده است.

موسوی بیوکی با بیان اینکه در برنامه وزارت نیرو نشانی از حل موضوع آب وجود ندارد ادامه داد: در حال حاضر ۵۶ درصد شهرها و ۸۴ درصد روستاها وابسته به منابع آب زیرزمینی هستند که با مشکل افت کیفیت منابع آب زیرزمینی نیز مواجه‌اند.

وی با اشاره به اینکه عمق چاه‌ها چندین برابر شده است اظهار داشت: در حال حاضر انتقال بین حوزه‌ای به عنوان راه‌حل دیده شده که برای تامین آب با کمیت و کیفیت مناسب باید این طرح‌های با هزینه بالا اجرا شود که منازعات بین جوامع را نیز منجر خواهد شد و مشکلات اجتماعی با تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس خطاب به بیطرف گفت: جنابعالی برای تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی هیچ راه‌حلی ارائه نکردید و فقط گفته‌اید که ۳۰ درصد تامین آب استان‌های جنوبی کشور از آب شیرین‌ها و دریاهای آزاد تامین می‌شود. در حالی که تامین سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از ‌آب شرب به متعارف و دریا متناسب با نیاز نیست. بنابراین مجبوریم که از انتقال بین حوزه‌ای و دریا استفاده کنیم.

موسوی با اشاره به مشکل کم‌آبی در استان یزد بیان کرد: شاخص جمعیت در کشور ما ۷۵ به ۲۵ است در حالی که این نسبت در استان یزد ۸۲ به ۱۸ شده است و این مسئله به این دلیل است که در روستاها آب وجود ندارد و مردم مجبور به مهاجرت شده‌اند.

وی ادامه داد: سطح پوشش گیاهی نیز ۲۰ درصد کاهش یا فته که اگر ادامه یابد شاهد خشکسالی مطلق خواهیم شد. همچنین در حال حاضر ۸۰ درصد سطح آب زیرزمینی یزد استفاده شده است.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که برنامه شما برا ی تامین حق‌آبه زیست‌محیطی چیست ادامه داد: آیا باید شاهد خشک شدن تالاب‌ها همانگونه که در دریا چه ارومیه رخ داده باشیم.

ساعت ۸:۰۰

آغاز پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در چهار روز گذشته برنامه‌های محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری و امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع، محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور طی جلسات مختلفی  مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کد N1752848

وبگردی