آفتاب
مدیر عامل سابق NPC در گفت‌وگو با ایلنا:

همان‌ها که تحریم را دوست داشتند همچنان مانع تراشی می‌کنند/ حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی به نفع کشور است

همان‌ها که تحریم را دوست داشتند همچنان مانع تراشی می‌کنند/ حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی به نفع کشور است

شعری مقدم ابراز امیدواری کرد که خردمندی به خرج داده شود و موانعی پیش روی سرمایه گذاران خارجی برداشته شود زیرا در این فضا همان ها که علاقمند بودند تحریم ها برداشته نشود مانع تراشی می کنند.

عباس شعری مقدم مدیر عامل سابق شرکت صنایع ملی پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی برای طرح های بالادست صنعت نفت اظهار داشت: در طرح های بالادست ما به سرمایه گذاری بالایی نیاز داریم که لزوم حضور سرمایه گذاران خارجی را می طلبد زیرا منابع داخلی کفاف نمی دهد و ذخیره صندوق توسعه ملی نیز به میزانی نیست که بتواند پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها راه حل این است که اجازه دهیم خارجی‌ها بیایند و مشارکت کرده و یا فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند.

شعری مقدم با اشاره به لزوم حضور سرمایه گذاران خارجی در برخی طرح های پتروشیمی، تصریح کرد: در صنعت پتروشیمی سعی شده که مدرن ترین و بروز ترین تکنولوژی ها استفاده شود اما در تعداد کمی نیز نیاز است که از تکنولوژی خارجی استفاده شود.

وی افزود:  در بخش پایین دست دولت باید به ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار بپردازد و موانع را برطرف کند و اگر این موضوع حل شود مشکل چندانی وجود ندارد زیرا پایین دست رقم بالای سرمایه گذاری نیاز ندارد.

مدیر عامل سابق شرکت صنایع ملی پتروشیمی در ادامه با اشاره به اینکه قبل از امضای قرارداد توسعه فاز 11 بیشتر سرمایه گذاران به صنعت نفت ایران با تردید نگاه می کردند، خاطرنشان کرد: البته قبل از امضای قرارداد با توتال، بلافاصله پس از امضای برجام بسیاری از شرکت های اروپایی و امریکایی به ایران مراجعه می کردند که سرمایه گذاری کنند ولی به دلیل اقدامات ایذایی از داخل ایران پا پس کشیدند اما اکنون با امضای این قرارداد انگیزه دیگر شرکت ها بیشتر شده است.

وی در ادامه با اشاره به علاقمندی شرکت های آمریکایی برای حضور در نفت ایران خاطرنشان کرد: من تاسف می خورم که فضا به گونه ای است که شرکت های آمریکایی که به لحاظ تکنولوژی حرف اول را می زنند نتوانند وارد صنعت نفت ایران شوند ضمن اینکه ارتباط با شرکت های امریکایی محاسنی دارد که به نفع ما است.

شعری مقدم یادآور شد: در حال حاضر سپرده گذاری در بانک های کشورهای پیشرفته سودی ندارد و بعضا باید پول هم بپردازند که پولشان در بانک نگهداری شود بنا بر این برای آنها آمدن به ایران و سرمایه گذاری در مجموعه ای که 15 درصد بازگشت سرمایه دارد، ایده آل است.

وی ابراز امیدواری کرد که در این زمینه خردمندی به خرج داده شود و موانعی پیش روی سرمایه گذاران خارجی برداشته شود زیرا در این فضا همان ها که علاقمند بودند تحریم ها برداشته نشود مانع تراشی می کنند.

مدیر عامل سابق شرکت صنایع ملی پتروشیمی تاکید کرد: هر قدر ارتباط مستقیم ما از بین برود برای تامین نیاز مجبوریم به ارتباطات غیر مستقیم روی بیارویم که واسطه هایی می طلبد که منافعی خواهند داشت.

کد N1752841

وبگردی