آفتاب
جنب پل حافظ

رشد پالایشی- فلزی شاخص سهام

رشد پالایشی- فلزی شاخص سهام

بورس اوراق بهادار تهران دیروزشاهد ثبت رشد 213واحدی شاخص کل بود.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه ...

دنیای اقتصاد- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران دیروزشاهد ثبت رشد 213واحدی شاخص کل بود.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به قیمت‌های فلزات در بازار جهانی انتظار رشد گروه‌های وابسته در بازار وجود داشت. شامگاه جمعه بهای فلز روی به بالاترین حد در ده سال اخیر رسید و توانست در ورای مرز 3هزار و 100دلاری قرار گیرد. در همین حال بازار سرب و مس نیز شرایط مطلوبی را تجربه کردند. به دنبال این موضوع در ساعات ابتدایی معاملات نمادهای تولید‌کنندگان سرب و روی با صف خرید همراه شدند. البته در ادامه معاملات عرضه‌های سنگینی نیز در این نمادها رقم خورد. از سوی دیگر به دنبال انتشار گزارش عملکرد سه ماه از سوی پالایشگاه بندرعباس مبنی براینکه احتمالا این شرکت با تعدیل سود مواجه خواهد شد، بازار به سمت پالایشگاه‌ها هدایت شد.

 

در نهایت با تشکیل صف‌های خرید در نمادهای عمده پالایشگاهی شاخص سهام نیز با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد. دیروز شاخص کل بارشد 26/ 0 درصدی به رقم 81هزار و 955واحد رسید. نمادهای پالایشگاه تهران، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، کشتیرانی جمهوری‌اسلامی و ملی مس بیشترین سهم را در ثبت این رشد داشتند. دیروز همچنین خبر مجمع فوق‌العاده «پارسان» برای اصلاح اساسنامه و مجمع «مداران و پارسیان» برای انتخاب هیات‌مدیره منتشر شد. با اصلاح اساسنامه پارسان، راه برای تقسیم سود ناشی از فروش پتروشیمی مارون در این شرکت برای سهامداران عمده باز خواهد شد. در بازار دیروز در گروه فلزی در کنار اقبال به گروه سرب و روی معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید عمده‌ برای نماد آلومینیوم ایران بودند. دیروز بیش از 150میلیون سهم آلومینیوم ایران روی تابلو معامله شد. در تحولات پیرامون این نماد، دیروز شرکت توسعه صنعتی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دارایی خود در این شرکت را به قیمت هر سهم 861ریال به‌صورت نقد واگذار می‌کند. توسعه صنعتی دارای 780میلیون برگه سهام آلومینیوم ایران است و این عرضه 12 شهریورماه انجام می‌شود. بهای تمام‌شده هر برگه سهم آلومینیوم ایران 500 ریال است. در گروه غذایی دیروز شرکت مارگارین اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه سال مالی منتهی به 30آذر ماه 96 را حسابرسی نشده و با سرمایه 360میلیارد ریال منتشر کرد. بر این اساس مبلغ 102 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت که این رقم در مقایسه با 6 ماهه مشابه سال مالی 95 معادل 64 درصد کاهش یافته است.

در گروه لاستیک و پلاستیک شرکت کویر‌تایر اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 را با سرمایه 700 میلیارد ریال منتشر کرد. این شرکت مبلغ 275 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت که این رقم در مقایسه با شش ماهه مشابه سال مالی 95 معادل یک درصد افزایش یافته است. در گروه فولادی دیروز اعلام شد بزرگ‌ترین‌ شرکت تولیدکننده ورق تایلند برای انعقاد قرارداد با فولاد خوزستان در حال مذاکره است. سید‌محمد‌حسین امام، مدیر صادرات فولاد خوزستان عنوان کرد هیاتی بلندپایه از مدیران ارشد شرکت فولاد ساهاویریا تایلند در روز ۲۳مرداد از شرکت فولاد خوزستان بازدید کردند و مذاکراتی را درخصوص امکان تولید سفارشاتى با گونه‌هاى فولادى جدید با مدیران شرکت فولاد‌خوزستان متشکل از واحدهاى فروش و بازاریابى، بهره‌بردارى و کنترل کیفیت داشتند. شرکت فولاد ساهاویریا، نخستین تولیدکننده ورق‌هاى فولادى در تایلند و بزرگترین تولیدکننده ورق هاى فولادى در جنوب‌شرق آسیا با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن انواع ورق‌هاى گرم به‌صورت رول و ورق‌هاى روغنى مى‌باشد که در ۴٠٠ کیلومترى بانکوک در سواحل غربى تایلند واقع شده است. این شرکت طى ماه‌هاى گذشته بخش قابل‌توجهى از اسلب‌هاى شرکت فولاد خوزستان را خریدارى و مصرف کرده است. در گروه پتروشیمی رئیس هیات‌مدیره شرکت پتروشیمی پردیس از بهره‌برداری از فاز 3 این مجتمع (طرح اوره و آمونیاک) در هفته آینده خبر داد. رئیس هیات‌مدیره شرکت پتروشیمی پردیس درباره تعدیل منفی سود پیش‌بینی شده این شرکت گفت: از جمله دلایل کاهش پیش‌بینیEPS شرکت پتروشیمی پردیس می‌توان به سه دلیل عمده اشاره کرد که دلیل اول کاهش نرخ محصولات نسبت به مقطعی از زمان است که پیش‌بینی صورت گرفت. ما پس از پیش‌بینی صورت گرفته با کاهش نرخ محصولات رو‌به‌رو بودیم.قاسم توکلی افزود: دلیل دوم این موضوع به افزایش نرخ خوراک اشاره دارد، ما نرخ خوراک خود را حدود ۸ سنت در نظر گرفته بودیم و این نرخ به رقم ۱۰ سنت رسید.

 

دلیل سوم را نیز می‌توان عدم راه‌اندازی فاز ۳ و افزایش ظرفیت دانست. این موضوع یعنی راه‌اندازی فاز ۳ کمک زیادی به افزایش فروش و در نتیجه افزایش سود شرکت می‌کند.وی ادامه داد: فاز ۳ پردیس طرح اوره و آمونیاک است. طرح‌های اوره و آمونیاک جزو سخت‌ترین و پیچیده‌ترین طرح‌های پتروشیمی‌ها محسوب می‌شوند. برنامه‌ریزی‌های شرکت به گونه‌ای است که این طرح طی هفته آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. البته طرح اوره فاز ۳ به مرحله تست نیز رسیده و می‌توان گفت بهره‌برداری از آن آغاز شده است. طرح آمونیاک نیز طی هفته آینده به بهره‌برداری رسیده و وارد مرحله تولید می‌شود. وی تاکید کرد: طی سال اول طرح اوره و آمونیاک شرکت پتروشیمی پردیس با حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت خود کار خواهد کرد و در سال‌های بعد برای افزایش آن برنامه‌ریزی خواهد شد. در گروه برقی دیروز کابل شهید قندی از فسخ فروش زمین ۱۰ هکتاری به ارزش ۷۵ میلیارد تومان خبر داد تا آماده بازگشت به بورس شود. در گروه خودرویی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک گروه سایپا با بیان رشد ۲۰ درصد تولیدات به‌رغم کاهش تولید پراید و افت ۱۴ درصدی گروه ایکس ۱۰۰، برنامه عرضه دو مدل و تولید سایپا سیتروئن را اعلام کرد. به گفته این مقام مسوول، محصولات جدید در راستای سیاست‌های سایپا در محدوده قیمتی پایین تولید و به بازار عرضه خواهد شد و طبق برنامه، کاهش تولید محصولات قدیم و جایگزین کردن با محصولات جدید در دستور کار قرار گرفته است. به‌عنوان مثال ظرفیت شرکت سایپاسیتروئن 190 هزار دستگاه است و در یک بازه زمانی 4ساله محصولات جدید سایپاسیتروئن به مرور جایگزین محصولات فعلی می‌شوند و خطوط تولید برخی از این محصولات به شرکت‌های دیگر منتقل می‌شوند. ‌وی با بیان اینکه مذاکره با سایر شرکای سایپا در جریان است، ادامه داد: با برلیانس در حال مذاکره هستیم و به‌تازگی محصول جدید برلیانس‌کراس را وارد بازار کرده‌ایم. با کیا و نیسان نیز مذاکرات خوبی صورت گرفته و به محض نهایی شدن اعلام می‌شود. در گروه بانکی با انتشار دو گزارش شفاف‌سازی از سوی بانک ملت دیروز شایعات در مورد بازگشایی این نماد افزایش یافت.بانک ملت دیروز از فروش ساختمان جام خبر داد. هر چند شرایط فروش این ساختمان چندان مناسب نبود. بر این اساس «وبملت» نزدیک 20 درصد از وجه ساختمان را نقد، 30درصد را در قالب ساختمان ‌های دیگر و 50درصد دیگر را در 96 قسط(8 ساله) دریافت خواهد کرد. در گروه دارویی دیروز اعلام شد که اصلاح قیمت داروهای زیان‌ده در دستور کار است.معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، در مورد تشکیل کمیسیون قیمت‌گذاری دارو توضیحاتی ارائه داد و گفت: قیمت داروهای زیان‌ده اصلاح می‌شود. در مجموع بازار دیروز، بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 273میلیارد تومان و در فرابورس به 77میلیارد تومان بالغ شد.

 

کد N1752752

وبگردی