آفتاب

جایگاه شهرداری در نظام اداری ما مهم نیست/ دولت باید دست از تمرکزگرایی بردارد

جایگاه شهرداری در نظام اداری ما مهم نیست/ دولت باید دست از تمرکزگرایی بردارد

شهردار تهران گفت: جایگاه شهرداری در نظام اداری ما مهم نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر قالیباف در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که دوازده سال شهردار ابرشهر تهران بودید که اداره آن به دلیل وسعت شهر مشکلات خاص خود را دارد به نظر شما در حال حاضر مهمترین کمبودها و نیازهای شهر تهران چیست و برای کاستن این مشکلات چه اقدامی باید کرد اظهارداشت: این سوال بسیار مهم است اما موضوع شهر و شهرداری در کشور ما  مشکلات بسیار ریشه‌ای و اساسی دارد مهمترین بخش مشکل ساختاری و جایگاه شهرداری در نظام اداری کشور ما است.

او ادامه داد: در دیگر کشورها فارغ از نوع حکومت‌ها در سطح اداره شهرهایشان بنا به نوع سابقه‌شان یک مدیریت یکپارچه در مجموعه شهرهایشان وجود دارد. در کشورهای جنوب غرب آسیا یا هند یا در اروپا مجموعه حوزه شهرداری و شهر از یک اختیارات ویژه برخوردارند و برای زندگی روزانه مردم درتمام حوزه‌ها پاسخگو هستند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در این کشورها شهردار واقعا شهردار است اما در کشور ما اینگونه نیست به‌طور مثال وقتی به یکی از محلات تهران می‌رویم مردم توقع‌شان این است که کوچه‌شان روشنایی ندارد یا آب‌شان مشکل دارد هر کدام از این مشکلات مسئولیتش با شهرداری نیست اما ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم اینها مسئولیت‌شان با ما نیست.

قالیباف با بیان اینکه 70 درصد جمعیت ما شهرنشین هستند، گفت: متاسفانه جایگاه شهرداری در نظام اداری ما مهم نیست موضوع میراث ورزش و محیط زیست بسیار مهم است اما آیا اهمیت شهرها از این موضوعات کمتر است مسلما اینگونه نیست.

او در پاسخ به این سوال که شهرهایی که مدیریت شهری‌شان با نیاز‌های شهر یکسان سازی شده مدیریت‌شان چگونه بوده، گفت: شهرداری دولت محلی است و همه نیازهای شهر را در حوزه خدمات شهر مسئولیت دارد و پاسخگو است اما در کشور ما سیتسم اداری به شدت متمرکز است یعنی مرکزی تصمیم می‌گیریم و رفتار می‌کنیم به طور مثال شهرداری پیاده‌رویی می‌سازد و سازمان دیگری برای انجام یک عملیات آنجا را خراب می‌کند وقتی مدیریت نیست این خدمات هماهنگ و یکپارچه نیستند.

شهردار تهران تصریح کرد: اداره یک کلانشهر سخت است و وقتی هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود نداشته باشد نتیجه این می‌شود که شهر به این بزرگی کانال تاسیساتی ندارد. جایگاه شهرداری در جایگاه نظام اداری کشور مشخص نیست و نمی‌شود با بخشنامه وزارت کشور بر شهرداری نظارت کرد.

او با بیان اینکه دولت باید دست از تمرکزگرایی بردارد و قانون را اصلاح کند، تاکید کرد: باید یک مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرد و شورای‌شهر فقط شورای شهرداری نباشد بلکه شورای همه شهر باشد. امورات تصدی‌گری به شهرداری واگذار شده و امورات تولی‌گری برای دولت بماند. تا این تصمیم و این اصلاح صورت نگیرد کارهای اساسی و ماندگار در شهر ایجاد نمی‌شود.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 12 سال در شهر تهران مدیریت داشتید عملکرد خود را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: پاسخ این سوال را مردم باید بگویند اما اگر نگاهی به آمارها و عملکردها داشته باشیم همکاران من در شهر تهران و اهالی فرهنگ نخبگان و متخصصان و اقشار تاثیرگذار دست به دست هم دادند و اتفاق خوبی در شهر افتاد.

وی متذکر شد: در این 12 سال توسعه شهری و پیشرفت در زیرساخت‌های شهری را می‌توان با تاریخ شهرداری در شهر تهران مقایسه کرد به‌طور مثال در سال 84 که وارد شهرداری شدم کلا 157 تقاطع در این شهر وجود داشت اما امروز به حدود 350 تقاطع رسیده و بیش از دو برابر شده همچنین هرچه پل در این شهر ساخته شده در طول این 12 سال بوده در سال 84  تنها تونل رسالت را داشتیم که 11 سال از آغاز آن می‌گذشت اما 47 درصد از کار پیش رفته بود ما در این 12 سال 24 کیلومتر تونل حمل خودرو ایجاد کردیم.

کد N1752669

وبگردی