آفتاب
مدیرعامل کانون پرورش فکری:

میل استفاده از اسباب بازی های مفید و ایرانی بالا رفته است

میل استفاده از اسباب بازی های مفید و ایرانی بالا رفته است

حاجیان زاده در اختتامیه جشنواره ملی اسباب بازی گفت: میل به اسباب‏ بازی ‏های بهتر و مفیدتر، به شکل معناداری در جامعه بالا رفته و تولیدکنندگان مایل به تولید بازی های ایرانی- اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حاجیان زاده در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی اسباب بازی که عصر امروز، ۲۸ مردادماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد گفت:خداوند را سپاس می‌ گویم که این توفیق را به ما ارزانی داشت، تا بار دیگر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میزبان فعالان و صاحبان صنعت اسباب‌بازی کشور باشیم و از آن مهمتر، بار دیگر، در فرصتی چند روزه، پذیرای والدینی باشیم که به رشد فرهنگی کودکان خود اهمیت می‌ دهند و در روش های تربیتی شان، استفاده از اسباب ‌بازی‌ های برگزیده و مفید را قرار داده اند. این فرصت یگانه و ارزشمند، نه تنها موهبتی سالانه برای مربیان و مدیران کانون محسوب می‌ شود، بلکه فرصتی را در اختیار پژوهشگران و مدیران فرهنگی قرار می ‌دهد تا بتوانند با رصد علایق و گرایش های موجود، و قیاس میان نحوه‌ی مصرف علاقه‌ مندان به این حوزه در سال های مختلف، یافته‌ های دقیق‌ تری از آینده‌ این صنعت، و راهکارهای مورد نیاز برای شکوفایی بیشتر آن بیابند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری به دو واقعیت موجود در سومین جشنواره اسباب بازی اشاره و بیان کرد: نمایشگاه امسال، به نظر می ‌رسد دو واقعیت مهم و امیدبخش را آشکار کرد؛ واقعیت هایی که اگر به آنها توجه شود، می ‌تواند در میان‌ مدت، وضعیت هنر-صنعت سرگرمی و اسباب‌ بازی را با رشدی قابل توجه روبرو کند و معادلات موجود در این حوزه را متحول سازد. نخست، تفاوت آشکار در الگوی مصرف اسباب ‌بازی در کشور، به نسبت دوره‌  پیشین است. افزایش معنادار استقبال از این دوره‌ نمایشگاه ملی اسباب‌ب ازی از یک سو، و دقت نظر و توجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه در انتخاب کالا، نشان می‌ دهد که افکار عمومی جامعه، به انتخاب اسباب‌ بازی  مناسب توجه دارد و به تدریج دریافته ‌است که فرهنگ بازی، یکی از مهم ترین ارکان رشد سالم، پویا و بالنده‌ی نسل آینده است.

حاجیان رزاده در ادامه بیان کرد: اینکه کدام عوامل باعث به وجود آمدن این آگاهی شده ‌است، می‌ تواند موضوعی قابل گفت‌گو و مهم باشد، اما از آن مهم تر، نحوه‌ بهره مندی از این آگاهی نوپدید است. تولیدکنندگان، توزیع ‌کنندگان، منتقدان و مدیران حوزه‌ اسباب‌بازی، مهم ترین کسانی هستند که باید با دریافت این واقعیت، هم به نیازهای به وجود آمده پاسخ گویند، و هم در گفت‌گو با افکار عمومی، بتوانند به تدریج به آن جهت داده و این آگاهی را به سمت افق هایی جدید و بدیع هدایت کنند. در حقیقت آمار و اطلاعات به ما می‌ گوید میل به دسترسی به اسباب‌ بازی ‌های بهتر و مفیدتر، به شکل معناداری در جامعه بالا رفته است.

به گفته مدیرعامل کانون، واقعیت دوم، تقویت و تثبیت رابطه‌ میان تولیدکنندگان اسباب‌ بازی در ایران و فرهنگ ایرانی-اسلامی حاکم بر جامعه است. اگرچه واقعیت این است که سهم کالاهای داخلی از بازار اسباب‌ بازی در کشور، هنوز با وضعیت مطلوب فاصله‌ ای فراوان دارد، اما ورود جوانانی مشتاق، خلاق و چابک در این حوزه، واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده‌ گرفت. جوانانی که با خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی درحوزه‌ اسباب‌بازی، پا به این عرصه گذاشته ‌اند را می ‌توان  نخستین روزنه هایی دانست که خبر از  ظهور و شکوفایی اسباب‌ بازی ‌های ملی در ایران می‌ دهند. اسباب‌بازی‌ هایی که با تکیه بر قابلیت های موجود در کشور، مسیر رشد و پیشرفت خود را طی می‌ کنند و با حضور در زندگی روزمره‌ی ایرانیان،   بخشی از فرهنگ ملی ما را جلوه گر می سازند.

با این دو واقعیت است که در مقام ارزیابی، می‌توان این دوره از نمایشگاه ملی اسباب بازی را، دوره‌ی «امید» خواند، نمایشگاهی که بیش از هرچیز امید را در فعالان صنعت اسباب بازی و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنده کرد. امید به رشد و استقلال این صنعت، امید به رشد نسلی که با استفاده از اسباب‌بازی‌های خلاقانه، مفید و هماهنگ با فرهنگ و ارزش های روز جامعه، می ‌توانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در عمل به هدف ذاتی خود که صیانت و مراقبت از رشد فکری و خلاقانه نسل آینده‌ کشور است کمک کنند.

حاجیان زاده ابراز امیدواری کرد که که ای ‌کاش سال آینده، این نمایشگاه در شرایط و با مشخصاتی برگزار شود، که بتوان با افتخار و سربلندی، آن را نمایش توانمندی و شکوفایی صنعت-هنر اسباب‌بازی در کشور خواند.

کد N1752626

وبگردی