آفتاب

ترک‌های ساکن آلمان به مرکل رای ندهند

ترک‌های ساکن آلمان به مرکل رای ندهند

رئیس‌جمهوری ترکیه از ترک‌تباران ساکن آلمان خواست در انتخابات آتی به صدراعظم این کشور و رقیب وی رأی ندهند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از ترک‌تباران ساکن آلمان خواست در انتخابات آتی این کشور به حزب دمکرات مسیحی آلمان و «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور و همچنین «مارتین شولتز» رهبر حزب سوسیال دمکرات رأی ندهند.

وی روز گذشته –جمعه- و پس از ادای نماز جمعه خطاب به ترک‌تباران ساکن آلمان گفت احزاب دمکرات مسیحی، حزب سبز و سوسیال دمکرات دشمن ترکیه هستند و از ترک‌تباران ساکن آلمان می‌خواهم به این احزاب رأی ندهند.

این اظهارات اردوغان با واکنش مرکل و دولت آلمان مواجه شد و صدر اعظم آلمان تصریح کرد ما چنین دخالتی در امور داخلی کشور خود را تحمل نخواهیم کرد.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان نیز این سخنان اردوغان را دخالت در مسائل داخلی آلمان خواند و از ترک‌تباران ساکن آلمان خواست بدون توجه به این سخنان رأی دهند.

برخی از سازمان‌های ترک‌تبار آلمان نیز به این سخنان رئیس جمهوری ترکیه واکنش نشان دادند. 

روابط میان دو کشور در پی کودتای نافرجام ترکیه در سال گذشته میلادی که پس از آن ۱۵۰ هزار نفر از مشاغل خود برکنار شده و ۵۰‌ هزار نفر دیگر نیز بازداشت شدند با تنش روبرو شد. در این بازداشت‌ها تعدادی از شهروندان آلمانی نیز توسط دولت ترکیه بازداشت شدند. ترکیه همچنین خواستار تحویل برخی از افراد ساکن در آلمان که به زعم مقامات ترکیه از دست‌اندردرکاران کودتای نافرجام بوده‌اند بود که مقامات دولت آلمان از استرداد این افراد خودداری کرد.

دولت آلمان ترکیه را متهم به استفاده از بهانه کودتا برای از بین بردن مخالفان خود کرده است. 

انتخابات آلمان ۲۴ سپتامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد و مرکل قصد دارد برای بار چهارم نامزد شود.

کد N1752600

وبگردی