آفتاب

در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شود

در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شود

وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع در صنعت نفت بحث سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین مشترک متعدد است که در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شده و هیچ میدانی بلاتکلیف باقی نماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا بیژن نامدار زنگنه در جلسه صحن علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی اظهار داشت: در کشورمان هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم یک کالا نیست نفت دارای ابعاد سیاسی، بازرگانی خارجی و حتی امنیت ملی است.

او افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد انرژی کشور از نفت تولید می‌شود و بخش عمده بودجه کشور نیز از نفت است و اهمیت نفت باعث شده که دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی به اعمال تحریم بر علیه نفت پافشاری کنند و به ترتیب نفت و زیرمجموعه‌های آن رزمندگان خط مقدم مقابله با دشمنان هستند.

زنگنه تصریح کرد: در روزهایی که جهت رای اعتماد نمایندگان در مجلس حضور داشتند همواره در توسعه میادین مشترک، تسریع در اجرای قراردادهای جدید نفتی، پرهیز از خام‌فروشی نفتی، ساخت داخل، مدیریت منابع انسانی تاکید شده است.

او با بیان اینکه اساسا برنامه‌های من مطابق با برنامه‌های ششم توسعه است، ادامه داد: آنچه که معاونت نظارت بر برنامه‌های مجلس اعلام کرده ۴۷ درصد برنامه‌های بنده با احکام منطبق، ۴۰ درصد همسو و هیچ مورد مغایری وجود نداشته است و به ۱۳ درصد نیز اشاره‌ای نشده است.

زنگنه تصریح کرد: اعتقاد من این است که وزیر نباید برنامه ارائه دهد برنامه‌ها در قانون تصویب می‌شوند و ما موظف به اجرای آنها هستیم. در هر صورت بنده همه اسناد بالادستی از سیاست‌های رهبری تا قانون برنامه ششم را ذکر کرده‌ام و اکنون به برنامه‌های گذشته اشاره‌ای نمی‌کنم نگاهم به آینده است.

او ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در صنعت نفت بحث سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین مشترک متعدد است که در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شده و هیچ میدانی بلاتکلیف باقی نماند.

زنگنه خاطرنشان کرد: بر اساس قراردادهای جدید نفتی با افزایش ضریب بازیافت و به کارگیری فناوری نوین و ایجاد اشتغال تاکید شده است.

وزیر نفت یادآور شد: اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت اجرایی شود، به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که ۱۲۰ میلیارد دلار آن باید از طریق جذب سرمایه خارجی صورت گیرد و با جذب این رقم در بالادست صنعت نفت رونق ایجاد خواهد شد.

او ادامه داد: اگر می‌خواهیم در خوزستان تحرک ایجاد شود باید طرح‌های توسعه میادین و بازیافت در میادین بهره‌برداری اجرا شود چرا که سرمایه‌گذاری ده‌ها هزار دلاری ده‌ها هزار اشتغال ایجاد می‌کند. البته نفت در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زا نیست اما در زمان اجرا و در زنجیره فنی مهندسی اشتغالزا است و اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد منابع مشترک هدر رفته منابع موجود از بین می‌رود و افت تولید صورت می‌گیرد.

زنگنه با اشاره به ابلاغیه رهبری در سال ۷۹ گفت: در این ابلاغیه افزایش ظرفیت تولید برای صیانت از صنعت نفت متناسب با ذخایر موجود مطرح شده تا قدرت امنیت اقتصادی سیاسی کشور را افزایش دهد.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران سومین ذخایر نفت را در دنیا را داراست، افزود: متاسفانه به لحاظ تولید ظرفیت ما پایین است این درحالی است که نفت تنها مقوله اقتصادی محسوب نمی‌شود و رابطه تولید نفت با قدرت و جایگاه سیاسی و امنیتی در منطقه بسیار مهم است.

زنگنه با اشاره به اتمام پارس جنوبی گفت: فاز یازده پارس جنوبی در منطقه تخلیه طبیعی و احداث پایانه نفتی در دریای عمان و جهش دومین پتروشیمی‌ها برای جلوگیری از خام فروشی از مواردی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وزیر نفت با اشاره به تولید محصولات پتروشمی در کشور گفت: میزان تولیدات از یک میلیارد دلار در سال ۷۱ به محدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۸۴ رسید و ما توانستیم تحریم‌ها را با پشتوانه محصولات پتروشیمی پشت سر بگذاریم.

زنگنه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مدت ۹ میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی اضافه شد و درصدد آن هستیم که میزان تولیدات را به ۴۰ میلیارد دلار برسانیم.

وزیر پیشنهادی نفت همچنین در خصوص تولید نفت خام گفت: میزان تولید نفت خام از ۷/۱ میلیون بشکه به ۳ میلیون بشکه رسیده است.

او ادامه داد: چرا برخی در صادرات گاز تاکید دارند در حالی که ما خود داخل کشور با کمبود مواجه‌ایم البته تولید برداشت گاز از پارس جنوبی دو برابر شده و در صورتی که ۱۷۰میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داشته باشیم، می‌توانیم آن را صادر کنیم.

وزیر نفت گفت: در حال حاضر ده میلیارد متر مکعب صادرات داریم که آن را به ۷۰ میلیارد متر مکعب خواهیم رساند و قراردادی را با شرکت خارجی برای تولید لوله‌های بدون درز بسته‌ایم .

او در مورد گاز رسانی به شهرهای کوچک و روستاهای کشور گفت: پیش از این به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود که ۹ هزار روستای دیگر نیز گازرسانی شد و ۵ هزار روستا نیز در دست اقدام است.

ادامه دارد...

کد N1752596

وبگردی