آفتاب
حال ناخوش بنای قرن دهم اردبیل؛

اعتبارات از بقعه شیخ «جبرئیل»رو گرفت/ ساماندهی بنا نیمه کاره ماند

اعتبارات از بقعه شیخ «جبرئیل»رو گرفت/ ساماندهی بنا نیمه کاره ماند

اردبیل – کمبود اعتبار موجب شده بقعه شیخ جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اردبیلی در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته و حتی ظاهر آن تناسبی با جایگاه و ارزش این بقعه تاریخی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، زمانی که بقعه الله الله بر روی مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی احداث می‌شد؛ مقبره مشابهی برای پدر شیخ صفی‌الدین در سه کیلومتری اردبیل در قریه‌ای به نام کلخوران احداث شد.

هر چند حال ناخوشی در بقعه ثبت جهانی شده شیخ صفی‌الدین اردبیلی مشاهده می‌شود، اما در قریه کلخوران که امروز به یکی از محلات شهر اردبیل تبدیل شده نیز وضعیت بنای تاریخی که زمانی از آن به عنوان دومین بنای اصلی تاریخی اردبیل یاد می‌شد، چندان مطلوب نیست.

خبرگزاری مهر به مدت بیش از پنج سال است که با تاکید به اهمیت این بنا خواستار ساماندهی مطلوب و معرفی گسترده آن بوده و بارها تلاش کرده نظر مسئولان را به وضعیت این بنای تاریخی که بخش مهمی از تاریخ صفوی در استان اردبیل را بازگو می کند، جلب کند.

با این وجود مدیران میراثی استان همواره کمبود اعتبار را دلیل وضعیت فعلی این بنا دانسته اند و معتقدند در صورتی که اعتبار مطلوبی تامین می شد، قادر به اجرای برنامه های گسترده مرمت بودند.

بطوریکه معاون میراث فرهنگی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: سال ۸۵ طرح جامع مرمت و احیای این بنا در فضایی شامل دو هکتار تهیه شده است.

منصور عالی قدر متذکر شد: این طرح بیشتر شامل بقعه اصلی، سر درب شمالی و جنوبی، مقابر اطراف و قبرستان تاریخی است که در سال های اخیر نیز بخش هایی از آن عملیاتی شده است.

وی افزود: مشکل اصلی در اجرای مرمت اعتبارات است بطوریکه اعتبارات مورد نیاز سالانه برای مرمت و نگه داری این بنا دو میلیارد تومان برآورد شده و سال گذشته و امسال تخصیص مطلوب نداشتیم.

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: طراحی فضای باغ نیز از سال های قبل با اعتبارات استانی آغاز شده و امسال در قسمت ضلع غربی اجرا می شود.

عالی قدر میزان هزینه کرده سال گذشته و سال جاری برای مرمت و بهسازی این مجموعه را ناچیز عنوان و اضافه کرد: در این مجموعه مشکل اصلی مرمت کمبود اعتبارات است.

کد N1752459

وبگردی