آفتاب
آرین رضایی به مهر گفت:

بررسی معضل طلاق عاطفی در «خداحافظ»/ مخاطبان در اجرا مشارکت دارند

بررسی معضل طلاق عاطفی در «خداحافظ»/ مخاطبان در اجرا مشارکت دارند

کارگردان «خداحافظ» با اشاره به اینکه این نمایش معضلات رابطه زن و مرد را به تصویر می‌کشد درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه سخن گفت.

آریان رضایی کارگردان نمایش «خداحافظ» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «خداحافظ» نوشته محمد یعقوبی است که از دوم شهریور ماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه پایتخت آغاز می کند.

وی درباره دلایل انتخاب متنی از یعقوبی توضیح داد: انتخاب نمایشنامه های محمد یعقوبی در ۲ نمایش اخیرم به دلیل پرداختن وی به مسایل اجتماعی است. موضوعی که در گروهمان زیاد به آن پرداختیم و من برای اجرای عمومی آن را مناسب می دانم رابطه بین زن و مرد است. موضوع اکثر نمایشنامه های یعقوبی نیز در ارتباط با رابطه زن و مرد است به همین دلیل و نگاه اجتماعی که یعقوبی به مساله رابطه دارد از متن های این نویسنده برای اجرا استفاده کردم.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: شیوه اجرایی نمایش «خداحافظ» طبق معمول کارهای قبلی گروه به صورت مشارکتی و براساس سیستم آکوستوبوآل است. در این شیوه مشارکتی پایه کار براساس ارتباط دوسویه و تعامل تماشاگر و بازیگر گذاشته می شود اما در متن تغییری ایجاد نشده است و نمایش براساس نمایشنامه ای که محمد یعقوبی نوشته به صحنه می رود. در واقع اجرای نمایشنامه «خداحافظ» در شیوه کاری گروه ما یک طرح مساله است به این ترتیب که متن، مساله ای را مطرح می کند که بر اساس آن بستر مشارکتی را در اجرا فراهم می آورد.

رضایی درباره داستان و مضمون نمایش بیان کرد: موضوع نمایش درباره اختلافات زناشویی و بررسی علل جدایی و طلاق است. در مواقعی این طلاق، طلاق عاطفی است اما در موقعی دیگر زن و مرد کاملا از یکدیگر جدا می شوند. این نمایش زن و شوهری را به نمایش می گذارد که می خواهند به سفر بروند اما در این سفر یک اختلاف کوچک تبدیل به یک بحران می شود؛ بحرانی که آنها را به مرز جدایی می کشد.

کارگردان نمایش «برلین» درباره انتخاب بازیگران اظهار کرد: انتخاب بازیگران چالش بزرگی برای ما بود چون نمی‌خواستیم به سمت چهره های شناخته شده تصویری یا تجاری برویم به این دلیل که شیوه کار ما کاملا مردمی است و از طرف دیگر باید افرادی را انتخاب می کردیم که توانایی کار در شیوه مشارکتی ما را داشته و با نمایش نیز ارتباط برقرار می کردند. برهمین اساس طبق مشورت هایی که با تعدادی از بازیگران داشتیم شیدا یوسفی و فرامرز قلیچ خانی که هر دو از بازیگران تئاتر هستند برای بازی در نمایش انتخاب و دعوت به کار شدند.

وی در پایان درباره اجرا در تماشاخانه پایتخت گفت: سالن تماشاخانه پایتخت حالت سه سویه دارد و نحوه طراحی و چیده مان صندلی هایش مناسب اجرای ما که مشارکت مخاطبان را می طلبد، است. نکته دیگری که باعث شد این تماشاخانه را برای اجرا انتخاب کنم محل مناسب این تماشاخانه است که از نظر جای پارک و رفت و آمد برای تماشاگران محل راحتی است.

 نمایش «خداحافظ» از دوم شهریور ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه پایتخت روی صحنه می رود و اجرای آن  تا ۶ مهر ماه ادامه دارد.

شیدا یوسفی و فرامرز قلیچ‌خانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

کد N1752393

وبگردی