آفتاب
مسافران جزیره مجنون شهر را دیوانه کردند؛

درخشش پلاک های بی نشان بر دوش مردم/شمیم بهشت درخراسان جنوبی پیچید

درخشش پلاک های بی نشان بر دوش مردم/شمیم بهشت درخراسان جنوبی پیچید

بیرجند- همزمان با ورود پیکر مطهر دو شهید گمنام دفاع مقدس، بار دیگر بوی بهشت در خراسان جنوبی پیچید.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: صحبت از هشت سال دفاع مقدس که می شود، اشک ها بدون واسطه بر گونه های روانه می شوند. پاها در حرکت گام ها سست شده و حتی زبان نیز از تکرار این واژهای سراسر از ایثار و فداکاری یاری می جوید. چرا که این هشت سال گنج های عظیمی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. گنج هایی که هنوز که هنوزه از دل خاک تفحص و برای پراکنده کردن عطر بهشت به سراسر نقاط ایران فرستاده می شوند. گنج هایی که نام «شهید گمنام» را بر خود حک کرده و با غربتشان خاطرات هشت سال جنگ تحمیلی را بازگو می کنند.

امروز باری دیگر خراسان جنوبی میزبان پیکر مطهر دو شهید گمنام دفاع مقدس است. عجیب است، شهدا که می آیند شوق تازه ای دل ها را فرا می گیرد. اگرچه این استان بیش از ده ها بار می شود که میزبان این پلاک های بی نشان شده است اما هر بار نیز اشتیاق مردمانش برای استقبال از آن ها فزونی می یابد. به راستی که سلام دادن به شهدا نه تنها تکراری نمی شود، بلکه سال به سال جذاب تر شده و چشم ها را برای دیداری دوباره بیش ازپیش به انتظاری شیرین می گذارد.

حکایت ساعت های انتظار برای استقبال

جمعیت زیادی از ساعت هفت صبح در مقابل معراج شهدای گمنام دفاع مقدس به انتظار ایستاده اند. برخی بی قراری ها به گونه ای است که هر رهگذر را هم به انتظار می نشاند.

عقربه های ساعت دقیقه به دقیقه جلو می رود اما خستگی در چشمان هیچ کس  به چشم نمی خورد. یکی اشتیاقش را در قدم زدن خلاصه می کند و دیگری نیز تسبیح به دست، به خیابان چشم دوخته است. برخی هم اگرچه در سکوتی سنگین فرو رفته اند، اما از حلقه اشک چشمانشان هویداست که فداکاری های چندین سال قبل را مرور می کنند. سال هایی که عده ای بدون هیچ چشم داشت و یا حتی خداحافظی روانه جبهه ها شده و امروز تنها تکه استخوانی از آن ها بر می گردد.

برخی دیگرهم که به گفته خودشان تنها برای شفاعت آمده اند، حرف هایی را با خود تکرار می کنند گویی می خواهند در پیشگاه این شهدای وارسته که فداکاری و ایثار را به جهانیان آموخته اند، بدون هیچ کم و کاستی سخن بگویند.

عبور از کیلومترها راه برای دیدار با شهدا

چهره ای مصمم دارد. گویی از چیزی شادمان است و لبخند از صورتش محو نمی شود. چادر مشکی اش را مرتب به جلو می کشاند. با او اندکی پیرامون این محفل آسمانی سخن می گویم.

فاطمه وارسته در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: برای اولین بار است که به استقبال شهدای گمنام می آیم.

وی با بیان اینکه شرکت در مراسم استقبال این پیکرهای مطهر هم لیاقت می خواهد، می افزاید: برای شرکت در این مراسم کیلومترها راه از روستای شوشود آمده ام.

وارسته با بیان اینکه باید یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم، می گوید: بنا بر فرمایشات رهبری «زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست».

وی ادامه می دهد: باید با امر به معروف، نهی از منکر، حفظ عفاف و حجاب و نه گفتن به دشمن  ادامه دهنده راه شهدا باشیم و نگذاریم خون هزاران شهید دفاع مقدس پایمال شود.

وارسته با بیان اینکه در هشت سال جنگ دفاع مقدس خون هزاران شهید برای انقلاب ریخته شده است، می افزاید: نباید اجازه دهیم این انقلاب به دست دشمن بیفتد.

پلاک های بی نشان شهدا به استان هویت می دهند

آسیه میرزایی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان می کند: اگرچه شهدای گمنام بی نام و نشان هستند اما به خراسان جنوبی و دیگر مناطق ایران هویت می بخشند.

وی با بیان اینکه امروزه دشمن به دنبال پاک کردن یاد شهدا از اذهان عمومی است، می افزاید: پیدا کردن این استخوان ها بعد از ۳۸ سال جنگ تحمیلی به دشمن می فهماند که راه و سیره شهدا فراموش نمی شود.

میرزایی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل جوان منتقل کنیم، می افزاید: جوانان نیز باید با رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس آشنا شوند.

وی ادامه می دهد: همچنین باید جوانان و نسل نو در جنگ نرم کنونی دشمن مقابله کرده و قربانی نقشه های شوم آن نشوند.

پارچه ای آبی رنگ به دست دارد و مدام این سو و آن سو را می نگرد. هر از چند گاهی هم سراغ از شهدا را می گیرد. با صدای نحیفش می گوید: «این شهدا مال هشت سال دفاع مقدس هستند؟»

پاسخش را با لبخندی می دهم. دوباره می افزاید: «شهیدی که چند روز پیش به شهادت رسید، را نمی آورند؟» کهولت سنش مقتضی نمی کند که برایش توضیحی تفضیلی بدهم و با تکان دادن سر، اعلام بی اطلاعی می کنم.

عینک هایش را جا به جا می کند و می گوید: شهدا در هشت سال جنگ، رشادت های زیادی کردند و اکنون حتی استخوان هایشان نیز مقدس هستند.

در حالی که بغضی بر سینه دارد، می افزاید: خدایا همه مادرانی که چشم به راه فرزندان گم شده خود هستند، به فرزندشان برسند.

شهدا به جامعه نور می بخشند

سرپرست تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: شهدا به جامعه نور و روشنایی می بخشند.

حجت الاسلام احمد رضایی با بیان اینکه باید قدردان این شهدا باشیم، افزود: این پیکرهای مطهر حامل پیام های مهمی به جوانان هشتند.

وی ادامه داد: جوانان باید ادامه دهنده راه شهدا بوده و به توصیه های گرانقدر آن ها نیز توجه کنند چرا که جامعه با وجود این وصایا از بسیاری از سختی ها در امان می ماند.

حجت الاسلام رضایی بیان کرد: همه ما در برابر شهدا و زنده نگه داشتن راه آن ها مسئول هستیم و نباید از هیچ تلاشی فروگذار کنیم.

وجود ۱۲۳ شهید گمنام دفاع مقدس در خراسان جنوبی

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت و گو  با خبرنگار مهر بیان کرد: نباید اجازه دهیم راه شهدا فراموش شود.

محمد رضا فخر با بیان اینکه شهدا و رزمندگان مانند گنج هایی برای جامعه هستند، گفت: نباید بگذاریم دشمن این گنج ها را از جامعه و اذهان مردم دور کند.

وی با اشاره به ورود پیکر مطهر دو شهید گمنام دفاع مقدس به استان بیان کرد: این شهدای بزرگوار دارای ۳۰ و ۲۵ سال سن بوده و در عملیات خیبر در جزیره مجنون به مقام رفیع شهادت نائل آمده اند.

فخر با بیان اینکه این شهدا در خیابان کارگر به سمت بوستان پروفسور معتمد نژاد بیرجند خاکسپاری خواهند شد، گفت: با دفن این شهدای گمنام، خراسان جنوبی دارای ۱۲۳ شهید در ۴۳ نقطه می شود.

کد N1752376

وبگردی