آفتاب

انتقال نقدینگی از «آتی» به «سهام»

انتقال نقدینگی از «آتی» به «سهام»

حجم معاملات هفتگی بازار آتی سکه در حالی رشد قریب به 9 هزار‌تایی را به ثبت رساند و به رقم 38 هزار و 857 معامله رسید که تمام 5 سررسید مختلف ...

دنیای اقتصاد:حجم معاملات هفتگی بازار آتی سکه در حالی رشد قریب به 9 هزار‌تایی را به ثبت رساند و به رقم 38 هزار و 857 معامله رسید که تمام 5 سررسید مختلف معاملاتی در این بازار با روند کاهشی قیمت روبه‌رو‌ بودند. طی هفته گذشته بیشترین افت در بازه هفتگی معاملات آتی سکه به شهریور 96 با درصد افت منفی 9/ 1 درصد و کمترین افت در این بازار به سررسید اردیبهشت 96 به‌عنوان دورترین سررسید و مقصد مهم معاملات اختصاص یافت که منفی 8/ 0 درصد کاهش را تجربه کرد. معاملات آتی پرونده هفتگی خود را به پایان رساند. این در حالی است که نگاهی به معاملات نشان می‌دهد روند اخذ موقعیت‌های باز در این بازار در مقایسه با 3 هفته اخیر بهتر شده است با این حال، همچنان نشانه‌های کاهشی قیمت مشهود است. به گزارش «دنیای اقتصاد» طی هفته گذشته بازار دلار همچنان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حدود 12 تومان رشد را در کارنامه خود ثبت کرد در حالی‌که قیمت طلای جهانی در رقم هزار و 270 دلار بود اما ناگهان با رشد قیمت به هزار و 295 دلار رسید که دلایل این افزایش شدید را در ادامه گزارش بررسی خواهیم کرد.

 

اما در این میان نگاهی به معاملات در بازار سهام نشان می‌دهد تقویت روند شاخص کل بورس در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌عنوان سیگنالی برای بازارهای کالایی از جمله سکه نقدی و آتی بوده و باعث انتقال حجم قابل اعتنایی از نقدینگی به سمت بازار سهام شده است. شاخص کل بورس طی هفته گذشته رقم 81 هزار و 742 را پشت سر گذاشت و به نظر می‌رسد به زودی کانال 82 هزار واحد را نیز فتح کند، اما فارغ از این روند کلی افزایشی، روند رو به رشدی که بازار سهام از فروردین ماه در پیش گرفته قابل توجه است، به‌طوری‌که در حدود 6 ماه گذشته شاخص نزدیک به 6 هزار واحد تقویت شده که نشان می‌دهد سال 96 وضعیت این بازار نسبت به گذشته خیلی بهبود پیدا کرده است و این مساله روی بازارها و منابع نقدینگی دیگر نیز اثرگذار است.طی ماه گذشته هم شاخص کل بورس 2 هزار واحد افزایشی بوده است که این سیگنال‌ها نشان می‌دهد که جریان سرمایه به سمت این بازار مثبت است که می‌تواند روی بقیه بازارها هم اثر بگذارد. البته با توجه به اینکه بازار آتی سهم بسیار بزرگی از بازارهای مالی را به خود اختصاص نمی‌دهد، با این حال روند هفته‌های گذشته موید این مطلب است که جریان انتقال سرمایه از این بازار نیز به سمت بازار سهام دور از ذهن نیست.

 

مسیر سراشیبی کند طلای جهانی

طلای جهانی هر چند طی هفته گذشته تمامی روزها را کاهشی به پایان رساند و مسیری سراشیبی را روی نمودار هفتگی طی کرد، اما در لحظه نگارش این گزارش توانست مجددا خود را به کانال هزار و 300 دلار نزدیک کند و قیمت 1295 دلار و 21 سنت را از سر بگذراند. البته هفته گذشته و در روز شنبه قیمت طای جهانی به هزار و 290 دلار نزدیک شده بود اما در فاصله این روز تا روز چهارشنبه 20 دلار از بهای آن کاسته شده بود که جبران شد. به رغم افزایش‌های ناگهانی و گاهی هیجانی که در قیمت طلای جهانی رخ می‌دهد اما پیش‌بینی‌های کارشناسان به‌طور کلی چشم‌انداز مساعد رو به رشدی را برای طلای جهانی رقم نمی‌زند و سرمایه گذاران در این بازار را در شرایط احتیاطی قرار می‌دهد. در توضیح این روند باید گفت انتشار آمار خرده‌فروشی آمریکا در ماه ژوئیه یک بار دیگر افزایش نرخ بهره را در سال‌جاری تقویت و از شاخص دلار حمایت کرده است که به‌عنوان یک دست انداز در برابر طلا عمل می‌کند.این در حالی است که همچنان در صورت تسریع روند افزایش نرخ بهره کارشناسان قیمت 1250 دلار را برای طلا محتمل‌تر دانسته و معتقدند فشارهای کاهشی قوی‌ترند.

 

سکه نقدی و ناامیدی معامله‌گران

سکه نقدی هم طی هفته گذشته همچون بازار آتی زیر سایه افت طلای جهانی و با تاثیر‌پذیری آرام از این شاخص روزهای کاهشی را به ثبت رساند، به‌طوری‌که در ابتدای هفته گذشته کار خود را با رقم یک میلیون و 227 هزار تومانی شروع کرد و تا لحظه نگارش این گزارش به رقم یک میلیون و 215 هزار تومان رسیده است.این در حالی است که کارشناسان درخصوص دلیل تداوم افت سکه بر این باورند ناامیدی معامله‌گران سکه از طلا در کنار شناسایی سود پس از رسیدن سکه به یک میلیون و 227 هزار تومان در روز شنبه (21 مرداد)، افت 12 هزار تومانی قیمت سکه نقدی در هفته گذشته را رقم زده است. این در حالی است که معامله‌گران بازار سکه نقدی برای حمایت از سکه تقاضای دلار را افزایش داده‌اند. دلار در بازار داخلی اما بر‌خلاف طلای جهانی و سکه نقدی روزهای افزایشی را طی هفته گذشته از سرگذراند به‌طوری‌که طی این هفته، دلار افزایش 10 تومانی را به ثبت رساند و به رقم 3 هزار و 818 تومان رسید. پس از روند کم‌نوسان دلار در سطح 3810 تومانی در 6 روز معاملاتی، از روز دوشنبه نرخ دلار بالاتر از سطح 3810 تومانی قرار گرفت؛ امری که در کنار رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش نرخ درهم، عامل حمایت از قیمت دلار شد. بنابراین تغییر چشم‌اندازها در بازار ارز با افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی روند صعودی دلار را تشدید کرد. همچنین با توجه به افت اونس طلای جهانی افت 16 هزار تومانی قیمت سکه در 5 روز معاملاتی اخیر رقم خورد.

کد N1752075

وبگردی