آفتاب

نسبت به فساد حساس هستم | مشکل بیمه‌ها و مطالبات درمانی حل خواهد شد

نسبت به فساد حساس هستم | مشکل بیمه‌ها و مطالبات درمانی حل خواهد شد

همشهری آنلاین: وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: مشکل بیمه‌ها، سازمان‌های بیمه‌گر و مطالبات درمانی حل خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قاضی زاده هاشمی،  وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: چهار سال پیش در چنین ایامی به رسم تمام ادوار گذشته در محضر نمایندگان محترم ملت شریف ایران برنامه دولت یازدهم در حوزه سلامت را تقدیم کردم، برنامه‌ای که با همراهی جمعی از خردمندان و صاحب نظران حوزه سلامت تدوین شده بود.

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: امروز مجددا برای اخذ رأی اعتماد به محضر نمایندگان ملت شریف ایران و البته با یک کارنامه چهار ساله توفیق حضور و درخواست رأی خدمت گذاری در دولت دوازدهم را دارم.

وی با بیان اینکه چهار سال با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش به سرعت سپری شد، افزود: دستاوردهایی که در دوره گذشته در قالب طرح تحول سلامت و سایر برنامه‌ها و اقدامات اصلاحی و توسعه‌ای به واسطه تلاش جهادگران بخش بهداشت و درمان آموزش پزشکی و روسا و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های وابسته به پشتوانه امدادهای الهی، حمایت مقام معظم رهبری رئیس جمهور محترم، روسای محترم قوای مقننه و قضاییه، مراجع بزرگوار و ائمه و از جمله شما نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی و همدلی اعضای محترم هیئت دولت جامعه خدمات پزشکی و پیراپزشکی حاصل شد به عنوان تجربیات موفق قابل ارائه به جامعه جهانی است.

وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: در دولت یازدهم گرد و غبار کم توجهی از چهره رنجور بهداشت و درمان زدوده شد. موضوع سلامت در گفتمان قالب و اولویت‌دار دولت و حاکمیت توجه شد تا جایی که علی رغم تمام کاستی‌ها می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور نامید.

وی تأکید کرد:‌ نمایندگان که در موافقت و حتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی سخن گفتند بخش‌هایی از کارنامه چهار ساله قریب به 500 هزار زن و مرد تلاش کرد و خستگی ناپذیر در دومین وزارتخانه پرجمعیت کشور که بیش از سایر وزارتخانه‌ها ارائه خدمت دارد و مسئولیت خطیر سلامت ایرانیان بر عهده اوست را توضیح دادند.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: آنچه که من باید اضافه کنم این است ما در طول چهار سال گذشته با حفظ و ارتقا سلامت مردم ایران و امانت‌داری که دوستان شما چهار سال پیش به ما سپردند صادق بودیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: با مطالعه و مشورت برای اجرای قانون برنامه پنجم و با وقت گذاری و پاکدستی و انجام کارهای حرفه‌ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط باعث ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور شدیم.

وی یادآور شد: هنگامی که دولت یازدهم کار خود را آ‌غاز کرد پرداخت بیش از 56 درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم کشورمان را در جمله 40 کشور آخر دنیا قرار داده بود، درحالی که این شاخص‌ در دو برنامه چهارم و پنجم توسعه مورد عنایت قانون گذار قرار گرفته بود تا 30 درصد را دولت‌های وقت تکلیف نموده بودند اینک به استناد بررسی‌های بی‌طرفانه مرکز آمار مفتخریم اعلام کنیم این رقم به کمتر از 39 درصد کاهش یافته است. کم کردن بیش از 16 درصد از میزان پرداخت مستقیم مردم هر یک کمتر از 3 سال در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد به ویژه وقتی که ما متوجه شویم که برای کاهش هر یک درصد 790 میلیارد تومان بایستی هزینه شود که این دولت با کمتر از یک سوم به این توفیق دست پیدا کرد.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: با همکاری وزارت تعاون و رفاه و کار و امور اجتماعی قریب به 11 میلیون نفر با پرداخت حق بیمه‌شان توسط دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: امروز می‌توان ادعا کرد هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت صرف نظر از توانایی پرداخت حق بیمه می‌تواند تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی گفت: آنچه که از آن به عنوان به خاک سیاه نشستن بیمه‌ها یاد کردند مربوط به این بخش است، 11 میلیون نفر ایرانی بیمه شدند و طبق آماری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده نزدیک به 85 درصد آن‌ها درآمدشان کمتر از یک میلیون تومان بود.
قاضی‌زاده هاشمی افزود: یکی از دلایل مشکلات بیمه‌ها که تأمین اجتماعی حسابش از آنها جداست و من نمی‌خواهم وارد آن بحث شوم به این دلیل است که از امسال در بودجه سالیانه سرانه برای این افراد در نظر گرفته شده‌ است.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه در این مدت زیرساخت‌های بهداشتی در قالب ساخت خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت و 24 میلیون تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفت، عنوان کرد:‌ در حیطه آموزش و پرورش با هدف مرجعیت علمی در منطقه و بهره‌مندی از اعضای برجسته هیئت علمی و با طراحی و اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحولات چشم‌گیری عاید ما شد.

وی متذکر شد: توسعه راهبردی و هدفمند و مأموریت گرا شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش پزشکی، اجرای برنامه آمایش سرزمینی، تمرکز زدایی و ارتقای توانمندی‌ دانشگاه‌ها و بین المللی سازی آموزش عالی در حوزه پزشکی و توسعه آموزش عالی و افزایش 30 درصدی ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و فوق تخصصی از جمله این توفیقات است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان داشت: بومی گزینی در کنکور سراسری با اولویت مناطق محروم و روستاها و استقرار سقف بیماری‌ها برای بیش از 40 برنامه ملی از بزرگترین توفیقات دولت در چهار سال گذشته بود اکنون در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی داریم و در استنادات علمی رتبه اول را کسب کردیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه در چهار سال گذشته 30 درصد به تعداد مقالات ایرانیان اضافه شد، گفت: شاید نمایندگان محترمی که در دوره قبل در مجلس بودند سردرگمی و مراجعات مکرر مردم برای پیدا کردن داروهای ضروری را در سال‌های 90 و 91 دیده باشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز تعداد داروهایی که کمیاب است به کمتر از 30 قلم نسبت به 350 قلم شروع کار ما رسیده است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد:‌ میزان واردات دارو علی رغم 11 میلیون نفری که بیمه شدند در دولت یازدهم نسبت به قبل 400 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. سهم تولید داروهای داخل از کل بازار دارویی حدودا 60 درصد در سال 91 بود به 70 درصد در سال 95 افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ما حداقل در هر ماه دو دارو وارد بازار کردیم، تأکید کرد: برخی از دوستان به مشکلات در حوزه دارو اشاره کردند و من متأسفم این موارد قبل از اینکه در دستگاه قضایی رسیدگی شود از تریبون مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همیشه حرف و حدیث وجود داشته بنابراین هرکسی هر مدرک و منصبی دارد آن را به دستگاه قضایی بدهد مگر اینکه دستگاه قضایی را قبول نداشته باشد.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه ما در برابر قانون تابع هستیم، گفت: چون از افرادی نام برده شد بایستی اینجا بگویم که در طول دو سال گذشته حاشیه‌سازی در این حوزه بسیار زیاد بوده است. در همه دولت‌ها چندین مسئول در حوزه غذا و دارو تغییر پیدا می‌کردند بارها تحقیق و تفحص انجام می‌شد اما در این دولت ما شاهد موفقیت‌های فراوانی بودیم.

وی تأکید کرد: من از روز اول گفته‌ام نسبت به فساد حساسم و اگر کسی مطلبی یا مدرکی دارد می‌تواند ارائه کند در عین حال ما اشکالاتی در حوزه مدیریتی در این بخش داریم که ان شاءالله در دولت دوازدهم رسیدگی خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه من افتخار می‌کنم در این دولت کسانی که در حوزه بهداشت و درمان بودند در طول تاریخ ایران از نظر علمی بی‌نظیرند، گفت: ما هیئت امنا را با قدرت نسبت به مسئولیت‌ها که دارد دنبال خواهیم کرد هیئت امنا حیات خلوت نیست.

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: مطلبی در خصوص لنز داخل چشمی آلکان مطرح شد که به من برمی‌گردد و دل مرا به درد آورد، چرا که از روی اطلاع نبود، مطلبی گفته شد که دلم درد آمد! برخی مخالفان درباره لنز داخل چشمی آلفا صحبت کردند و منظورشان بنده بود. باید بگویم بنده هیچ کار اقتصادی انجام نداده ام و فقط به حرفه خود پرداختم.

قاضی زاده‌هاشمی با بیان اینکه تصور اینجانب این است که علی‌رغم همه تلاش‌های دلسوزان حوزه سلامت ما در ابتدای راه هستیم، گفت: تجربه 40 سال گذشته اقتضا می‌کند تا مهندسی جدیدی در بخش‌های حوزه سلامت انجام شود به نحوی که با اولویت دادن به پیشگیری و بهداشت بتوان شاخص‌های سلامت در کشور را ارتقا داد.

وزیر پیشنهادی بهداشت پرداختن به دارو و درمان مردم در شرایط خاص و کاهش هزینه های درمان را مقوله ای خواند که موجب می‌شود در میدان عمل در این بخش توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به گزارش رئیس مجلس در حوزه بهداشت و درمان بیان داشت: می‌توانیم ادعا کنیم که رتبه جهانی ایران را کسب کرده‌ایم و به نظر می‌رسد اقدامات زیر ساختی صورت گرفته در بخش درمان باید همراه با ر فع مشکلات موجود انجام شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه برای رسیدن به طرح سلامت لازم است به دو چالش مهم توجه کنیم، بیان داشت: تجربه چهار سال گذشته نشان می‌دهد که در کارکرد تولیت با مشکلات جدی مواجه هستیم و عدم تمرکز و تولیت با نظام سلامت و وزارت بهداشت، تکثر صندوق های بیمه و یکسان نبودن پایه خدمات و جدا بودن شورای عالی سلامت از تولیت و تعدد مراکز سیاستگذاری و برنامه ریزی، پاسخگویی و مدیریت در این بخش را بسیار مشکل کرده است.

قاضی زاده هاشمی، تصریح کرد: در کارکرد منابع پایدار نیز چنانچه مجلس و دولت نظام سلامت را در تعریف منابع جدید و غیر وابسته به فروش نفت یاری کنند، مشکل بیمه ها و مطالبات مراکز درمانی حل خواهد شد.

وی ادامه داد: با درس آموزی از اجرا و تحول سلامت و درک صحیح از تنگناها و نگاه بر اسناد بالا دستی که از سوی رهبر انقلاب تنظیم شده برنامه خود را تقدیم مجلس کرده ام.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه اشتباه خود در اجرای برنامه ها و انتخاب همکارانم را کتمان نمی‌کنم، اظهار داشت: ولی خطای من از روی عمد نبوده است.

وی با بیان اینکه از 186 نماینده ای که به عنوان موافق ثبت نام کرده اند تشکر می‌کنم، گفت: با توجه به برنامه ای که ارائه شده مجموعه برنامه های نوآوری و تحول آموزش و پرورش در دولت دوازدهم با قوت دنبال خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در دوره جدید قصد داریم با تدوین سیاست های روشن برای کنترل هزینه ها و جیره بندی منابع سلامت گام برداریم، گفت: از این طریق منابع محدود صرف خدمات اساسی شده و در مناطق محروم با اولویت انجام می شود.

وزیر پیشنهادی بهداشت با تأکید بر اینکه برای اجرای برنامه‌ها نیازمند تفکیک نقش ها و اصلاح ساختار و چابک سازی وزارت بهداشت هستیم به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: من این نامه را بزرگترین منشور مدیریتی در طول تاریخ می دانم زیرا که حضرت علی (ع) سفارش می‌کند، ای مالک! تو را به بلادی فرستادم که پیش از تو دولت‌ها دیده و برخی دادگر و برخی ستمگر بوده اند و مردم در کارهای تو به همان چشم می نگرند که تو در کارهای والیان می نگری و نیکوکاران را از آنچه خداوند درباره آنها بر زبان مردم جاری ساخته می توان شناخت و باید بهترین اندوخته ها در ذهن تو اندوخته کار نیک باشد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه با علم به مشکلات و سختی‌ها راه و عزمی راسخ تر از قبل در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم پای در راه می‌نهم، اظهار داشت: امیدوارم حرکت من نمایش اندوخته کار نیک و رضایت مردم و خدا باشد.

کد N1751352

وبگردی