آفتاب

باقری‌کنی: نتوانستیم تحولی در صنعت خودروسازی ایجاد کنیم

باقری‌کنی: نتوانستیم تحولی در صنعت خودروسازی ایجاد کنیم

علی باقری‌کنی گفت: باور دینی و روحیه انقلابی و اتکا به جوانان خودی به‌جای قدرت‌های غربی باعث‌شده به قدرت‌های هسته‌ای، موشکی، نانو و بیو دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تجلیل از خانواده شهدای حرم با حضور خانواده شهدای سیدضیا نادری، سیدرضا حسینی، محمدعلی خاوری، سیداحسان میرصیاد، مهدی قاضی‌خانی، حسن نعیمی، میثم نجفی، حسن تعمیمی، مهدی حیدری، رحمان حیدری، حسین سلطانی در دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد.

معاون سابق دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی در دولت نهم و دهم در مراسم تجلیل از خانواده شهدای حرم گفت: شهادت بالاترین مقامی است که یک انسان در طول حیاتش می‌تواند به آن برسد. حضور همزمان شهدای ایرانی و افغانستانی در این برنامه بر اهمیت جلسه می‌افزاید. این جلسه بزرگداشت خانواده است اما بیشتر از آن، بستری است برای بهره‌گیری ما از این خوان بزرگ که به ابتکار شهدا و ایثارگری آنها و مجاهدت خانواده‌هایشان پهن شده است.

علی باقری‌کنی با طرح این سوال که چطور می‌شود بچه‌ای داوطلبانه روی علایق و تمایلاتش پا بگذارد و به سمتی برود که رابطه‌اش را با این علاقه‌ها قطع کند؟ گفت: این سوالی است که باید از خودمان بپرسیم و به آن جواب دهیم.

او با بیان اینکه همه اینها از برکت امام‌خمینی(ره) است و اگر او نبود هیچ‌کدام از این بحث‌ها هم نبود و مسیر تاریخ به شکل دیگری پیش می‌رفت، گفت: وقتی حضرت امام(ره) دهه 40 حرکت‌شان را آغاز کردند خیلی‌ها مخالف ایشان بودند و اتفاقا وجه‌ممیزه امام نسبت به سایران همین بود؛ کسی طاغوت را قبول نداشت اما عمدتا نمی‌پذیرفتند این حرکت به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: حرکتی که امام(ره) آغاز کرد پیامبرگونه بود. پیامبران وقتی مبعوث می‌شوند براساس قدرت قاهره پیام‌شان را در جامعه نمی‌رسانند. پیامبر با جذب قلب‌های مردم محبوبیتی به دست آورد که شکست‌ناپذیر بود؛ امام(ره) هم با همین شیوه به قلب توده‌های مردم نفوذ کرد.

این دیپلمات اسبق ایرانی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی صرفا با اتکا بر مبانی دین و بر اساس یک تفکر دینی شکل گرفت؛ چنین انقلابی براساس معیارهای مادی امکان‌پذیر نبود. مواردی که در این انقلاب تمام معیارهای مادی که دنیاپرستان بر آن اتکا می‌کردند را بهم زد چراکه از قدرت مذهب و دین در میان ایرانی‌ها و میزان تاثیر آن در نقش آفرینی‌های سیاسی و اجتماعی خبر نداشتند.

باقری‌کنی ادامه داد: بعد از انقلاب وقتی گروه‌های ضد انقلاب شروع به اغتشاش با حرکات مسلحانه در استان‌های خراسان و کردستان کردند جوانان کشور به این مناطق رفتند و قائله را ختم کردند. باید بپرسیم چرا جوان‌ها به چنین مبارزه‌ای رفتند؟ چون همان موقع برخی می‌گفتند ما انقلاب کردیم تا زندگی‌مان درست شود و انقلاب باید از ما دفاع کند اما اگر این جوان‌ها به جنگ رفتند صرفا انگیزه‌شان دینی بود. کارهایی که امروز داعش انجام می‌دهد و سر می‌برند و جنایت می‌کنند صدر اسلام هم بود و منافقان هم ابتدای انقلاب انجام می‌دادند. آنچه باعث شد قائله تجزیه‌طلبی در کشور از بین برود اتکای به مبانی دینی بود.

او با بیان اینکه تحلیل مادی که صدام از زمان حمله به ایران داشت درست بود چون تصور می‌کرد بعد از انقلاب ایران ضعیف شده، گفت: اما ابتکار امام(ره) گره این مشکل را باز کرد و آن ورود مردم به صحنه جنگ با شکل‌گیری سپاه و بسیج بود. به اتکای عشق به امام حسین(ع) و شهادت مردم و جوان‌ها نه تنها از تمامیت ارزی کشور صیانت کردند بلکه جنگ صحنه بروز و ظهور قدرت‌های درونی ملت شد.

باقری‌کنی تصریح کرد: نیروی باور دینی بود که زمان تحریم‌ها که همه چیز روی ما بسته شده بود توانستیم آن تهدید را دفع کنیم بلکه آن را به فرصت تبدیل کنیم و مظهر اقتدار شویم. حفظ تمامیت ارضی ما با اتکای به دین بود. ما در هر عرصه‌ای که اتکای به دین داشته‌ایم پیشرفت کرده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه باور دینی و روحیه انقلابی و اتکای به جوانان خودمان به جای قدرت‌های غربی باعث شده به قدرت‌های هسته‌ای، موشکی، نانو و بیو دست پیدا کنیم، گفت: در صنعت خودروسازی برخلاف انرژی هسته‌ای ما بر جوان‌های انقلابی‌مان اعتماد و اتکا نکردیم و با اینکه حوزه‌ای آسان‌تر از هسته‌ای بود و تحریم هم نشده بودیم اما نتوانستیم تحولی در صنعت خودروسازی ایجاد کنیم.

این دیپلمات اسبق کشور امنیت ملی را مرهون اتکا به دین خواند و گفت: اگر روزی دشمنان ما بتوانند در التزام و پایبندی جوانان و مردم ما به مبانی دینی خللی ایجاد کنند باید بترسیم چراکه این قدرت بازدارندگی ماست. حضرت آقا بر حفظ روحیه انقلابی تاکید دارد که نیاز امروز کشور ماست.

وی متذکر شد: آنچه امروز امنیت ملی و عزت و اقتدار ما را می‌تواند حفظ کند روحیه انقلابی است. ما در این جلسه و در حضور خانواده شهدای حرم می‌خواهیم بگوییم با اتکای به مبانی دینی و حفظ روحیه انقلابی می‌خواهیم راه شما را ادامه دهیم چون به گردن ما حق دارید که توانستید مصائب را به جان بخرید و با صلابت بایستید و دشمن را از یک قطره اشک ناامید کنید.

در این نشست همچنین مهدی داوودی رئیس واحد 12 دانشگاه علمی کاربردی و حجت‌الاسلام رمضانی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی به مقام شامخ شهدای حرم و خانواده‌های آنها ادای احترام کردند.

کد N1751301

وبگردی