آفتاب
حال خوش در قطعه‌ای از بهشت جاری است

حرم مطهرکانون توجه دلدادگان اهل بیت (ع) در روز زیارتی امام هشتم

حرم مطهرکانون توجه دلدادگان اهل بیت (ع) در روز زیارتی امام هشتم

مشهد- روز زیارتی مخصوص امام هشتم را می توان یکی از شلوغ ترین روزهای تشرف زائران به حرم مطهر رضوی دانست که معمولا از اذان صبح شروع می شود و تا انتهای شب ادامه می یابد.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: ۲۳ ذیقعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) و بنا به روایتی شهادت ایشان است که در این روز بیشتر مردم مشهد و زائرانی از نقاط مختلف کشور خود را مقید می دانند به پاپوسی امام هشتم (ع) نائل آیند.

به همین مناسبت صحن های و رواق های حرم مطهر رضوی سیاهپوش شده و مراسم سخنرانی و ذکر مصائب اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی برپا می شود.

روز زیارتی مخصوص امام هشتم(ع) را می توان یکی از شلوغ ترین روزهای تشرف زائران به حرم مطهر رضوی دانست که معمولا از اذان صبح شروع می شود و تا انتهای شب ادامه می یابد.

یکی از سنت های مشهدی ها در این روز تشرف گروهی به حرم مطهر رضوی است به صورتی که تقریبا از همه محله ها مردم به صورت خودجوش و در گروههای چند نفری به بارگاه منور رضوی مشرف می شوند.

۲۳ ذی‌القعده در احادیث بسیار تاکید شده است

در همین رابطه پژوهشگر علوم اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به فرارسیدن ۲۳ ذی‌القعده اشاره و اظهار کرد: این روز در تقویم اسلامی به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) معرفی شده است که در متون اسلامی و احادیث نیز زیارت بارگاه مطهر رضوی در این روز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

این روز در تقویم اسلامی به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) معرفی شده است که در متون اسلامی و احادیث نیز زیارت بارگاه مطهر رضوی در این روز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است

حجت الاسلام علی الهی خراسانی  با بیان اینکه برخی ماه ذی القعده را ماه امام رضا(ع) نیز می نامند می افزاید: به دلیل ولادت امام رضا(ع) در ماه ذی القعده این نامگذاری صورت گرفته است که در این راستا زیارت بارگاه منور رضوی از راه های دور و نزدیک به یک سنت حسنه تبدیل شده است.

این پژوهشگر علوم اسلامی در تعریف مفهوم زیارت بیان می کند: زیارت بزرگترین و موثرترین ذکر است که زمینه برقراری ارتباط با خداوند متعال را برای فرد فراهم می کند که از ثمرات آن می توان به پاک شدن گناهان و افزایش اعمال خیر و حفظ زائر از مشکلات و رذایل اخلاقی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه زیارت در لغت به معنای دیدن کردن یا به دیدار کسی رفتن است، ابراز می کند: این واژه در ادبیات مذهبی به معنای دیدار خاص توام با اکرام از قبور امامان و امام‌زادگان دینی است.

الهی خراسانی، با اشاره به جایگاه زیارت حضرت رضا(ع) در روایات عنوان می کند: ‌رسول گرامی اسلام(ص) در رابطه با زیارت این امام بزرگوار می‌فرمایند؛ «هیچ شخص گرفتاری نیست که امام رضا(ع) را زیارت کند، جز اینکه گرفتاری او برطرف می‌شود و هیچ شخص گنه‌کاری نیست که حضرت را زیارت کند، مگر اینکه گناهانش بخشیده می‌شود.»

وی به علت نامگذاری ۲۳ ذی العقده به روز زیارتی امام رضا(ع) اشاره و اضافه می کند: با توجه به اینکه آن حضرت با حرکت به سمت مرو، پایگاه دومی برای نشر معارف و ارزش های اسلامی ایجاد کردند که در متون دینی با عنوان «مدینه رضویه» از آن یاد می شود، و همچنین به دلیل ماندگاری اهمیت و جایگاه اقدام ایشان در این شهر، ۲۳ ذی القعده به عنوان روز زیارتی امام رضا(ع) انتخاب شده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به آداب زیارت امام رضا(ع) تصریح می کند: معرفت به ولایت، رعایت تقوا، یاری همراهان، داشتن وضو و غسل زیارت، پوشیدن لباس پاکیزه، باوقار و آرامی گام برداشتن و ذکر و تسبیح خداوند گفتن، گرفتن اذن دخول هنگام ورود، خواندن زیارت نامه، خواندن دو رکعت نماز زیارت، رعایت حقوق و احترام دیگران و بهره گیری معنوی از جمله  آداب زیارت امام رضا(ع) در روز زیارتی مخصوص ایشان است.

وی ادامه می دهد: از جمله فضیلت و برکات زیارت بارگاه رضوی می توان به انس و همنشینی با آن امام، بهره مندی از شفاعت امام در روز قیامت، پاداشی برابر با زیارت رسول اکرم(ص) اشاره کرد که امام موسی بن جعفر(ع) در این خصوص فرمودند؛ «همانا پسرم، علی، با ظلم و جور به واسطه سم کشته می شود و در کنار هارون در طوس دفن خواهد شد. هر کس او را زیارت کند، مانند کسی است که پیامبر را زیارت کرده است.»

زیارت فرصتی برای پاک سازی روح

الهی خراسانی، از دیگر آثار مهم زیارت حضرت رضا(ع) را راه یافتن به حریم مغفرت الهی و رهایی از آتش دوزخ و وارد شدن در بهشت موعود الهی می داند و می گوید: بارگاه و زیارتگاه های ائمه معصومین(ع) محفل های منور و معنوی است که فرصت پاک سازی روح و دل را فراهم می کند و زائران حریم اهل بیت(ع) می توانند با تنفس در این اماکن به تذهیب نفس و طلب آمرزش برای گناهان خود بپردازند.

[cite]ارگاه و زیارتگاه های ائمه معصومین(ع) محفل های منور و معنوی است که فرصت پاک سازی روح و دل را فراهم می کند

وی، جایگاه زائر حضرت رضا(ع) را در روایات و احادیث از زوار تمام انبیاء، اولیا و ائمه معصومین(ع) افضل و با ارزش تر می داند و اظهار می کند: سلیمان بن حمص از امام موسی بن جعفر(ع) نقل می کند که ایشان فرمودند؛ «هر کسی قبر فرزندم علی را زیارت کند خداوند ثوابی معادل هفتاد حج مبرور به او عطا می فرماید.» با تعجب گفتم، هفتاد حج مبرور؛ ایشان فرمودند: «آری هفتاد هزار حج، بعضی از حج ها در پیشگاه خدا مقبول نمی شود.هر کس فرزندم را زیارت کند یا شبی در کنار قبر او به سر برد، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کند.

پژوهشگر علوم اسلامی ادامه می دهد: در ادامه سلیمان به حمص از آن حضرت سوال می کند که زیارت فرزند شما مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کند و امام موسی بن جعفر در پاسخ فرمودند؛ «آری،  روز قیامت، در عرش خدا چهار نفر از پیشینیان و چهار نفر از آخر الزمان گرد خواهند آمد و بعد، این مجلس ادامه خواهد یافت. زوار قبور ائمه معصومین(ع) نیز با ما، در همین جلسه شرکت خواهند داشت که بالاترین درجه و با ارزش ترین عطیه و عنایت، مخصوص زوار فرزندم علی بن موسی الرضا(ع) است.

تاثیرات روحی و معنوی زیارت

وی در ادامه به تاثیرات روحی و معنوی زیارت در زائر اشاره و تصریح می کند: در روایات آمده است که آرامگاه اولیای الهی بقعه ای از بقعه های بهشت است. به این منظور که همانطور که بهشت محل وصال حقیقی به خداوند و سلامت و امنیت نفس و برآورده شدن آرزوها است، حرم های اولیای الهی نیز این چنین است و تا این اندازه موجب صفای روح و شفای دل می شود. کسی که آرامش روحانی را در حرم اهل بیت درک نمی کند و تاثیر نمی پذیرد باید در رفتار و زیارت خود تجدید نظر کند. رسول خدا خطاب به امیرالمومنین(ع) فرمودند: «ای ابا الحسن خداوند قبر تو و قبور فرزندان تو را بقعه‏ای از بقعه‏ های بهشت می‏گرداند.» 

ویژه برنامه روز زیارتی در حرم مطهر

همچنین آستان قدس رضوی نیز اعلام کرد در روز ۲۳ ذی‎القعده ویژه برنامه‌های در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

این برنامه ها از ساعت ۱۷ در صحن جامع رضوی با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز می‌شود و پس از آن حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی می‎پردازد.

در ادامه این مراسم  نیز قرار است محمد رضا طاهری، مداح اهل بیت (ع) به مرثیه‌سرایی خواهد پرداخته و پس از آن زیارت جامعه کبیره قرائت شود.

کد N1750919

وبگردی