آفتاب
خبر

اجرای آزمایشی اعطای وام خرید فرش دستباف

اجرای آزمایشی اعطای وام خرید فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش ایران، در یک نشست خبری در مورد اعطای تسهیلات خرید فرش دستباف ایرانی گفت: به منظور رونق حمایت از تولیدات داخلی، اجرای ...

دنیای اقتصاد:رئیس مرکز ملی فرش ایران، در یک نشست خبری در مورد اعطای تسهیلات خرید فرش دستباف ایرانی گفت: به منظور رونق حمایت از تولیدات داخلی، اجرای آزمایشی پرداخت وام 10 میلیون تومانی در استان آذربایجان‌غربی آغاز شده که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، در کل کشور اجرایی خواهد شد. «وضعیت صادراتی فرش دستباف»، «آمار اشتغال و وضعیت بیمه قالیبافان»، «شناسنامه‌دار کردن فرش‌ها» و «برگزاری نمایشگاه فرش دستباف» از دیگر مباحث مهم مطرح‌شده در این نشست بود.

 

حمید کارگر با بیان اینکه موضوع وام خرید فرش دستباف مدت‌ها در دستور کار این مرکز قرار داشت، اظهار کرد: تسهیلات خرید فرش دستباف موضوع تفاهم‌نامه‌ای بود که میان مرکز ملی فرش ایران و صندوق کارآفرینی امید بسته شد. در تفاهم اولیه مبلغ اعتبار لازم برای اعطای این وام‌ها ۵۰ میلیارد تومان عنوان شد که بعد با چانه‌زنی وزیر صنعت، معدن و تجارت این مبلغ تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت ولی به‌خاطر فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها (استقرار دستگاه‌های پوز) ازسوی این صندوق، پرداخت تسهیلات به تعویق افتاد.وی افزود: اکنون این تسهیلات به‌صورت حواله‌ای و به‌طور آزمایشی در استان آذربایجان‌غربی در حال پرداخت است. کارگر عنوان کرد که این تسهیلات تا ۳۶ ماه قابلیت تقسیط دارد و با نرخ بهره چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

کارگر با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب بعد از برجام، از سرگیری صادرات به آمریکا بود، تصریح کرد: در سال‌های ٢٠١٠ تا 2016 میلادی به دلیل اعمال تحریم‌ها، صادراتی به این کشور نداشتیم اما بعد از اجرای برجام، در دی ماه سال 94، صادرات به این کشور از سر گرفته شد و سال گذشته شاهد صادرات بیش از 90 میلیون دلاری فرش دستباف به آمریکا بودیم. این درحالی است که در سال‌های قبل از برجام میزان صادرات فرش دستباف به این کشور به 80 میلیون دلار رسیده بود که بیش از 5/ 16 درصد از کل صادرات فرش دستباف را تشکیل می‌داد. وی همچنین در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف در سال 95 نیز عنوان کرد: میزان صادرات فرش دستباف در سال 95، بالغ بر 360 میلیون دلار بود و از بین 80 کشوری که صادرات فرش به آنها صورت گرفته، آمریکا رتبه نخست صادراتی را به خود اختصاص داده است. وی در ادامه افزود: این رشد ناگهانی صادرات نباید ما را دچار خوش‌بینی مفرط کند؛ چراکه برآوردها نشان می‌دهد افزایش این حجم از صادرات به‌دلیل تحریم و عدم حضور ما در بازارهای جهانی بوده و برای تداوم این روند باید به رصد فعالیت رقبای خود و تغییر سلایق مصرف‌کنندگان در این سال‌ها بپردازیم.

کارگر درخصوص میزان صادرات فرش در چهار ماهه سال 96 نیز گفت: میزان صادرات فرش در این مدت بالغ بر 89 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته، از نظر وزنی رشدی نداشته اما از نظر ارزشی با رشد 3/ 7 درصدی همراه بوده که نشان می‌دهد فرش‌های نفیس‌تری در سال‌جاری صادر شده است.

به گفته او، آمار اشتغال قالیبافان کشور دقیق نیست و برآورد می‌شود که حدود یک میلیون نفر قالی‌باف در کشور وجود دارند و از این تعداد 700 هزار نفر به‌طور تمام وقت و مابقی به‌صورت پاره‌وقت درحال فعالیت هستند. وی به بیمه‌شدگان این صنعت اشاره کرد و گفت: تاکنون 590 هزار نفر برای بهره‌مندی از بیمه، به تامین اجتماعی معرفی شده‌اند؛ اما متاسفانه تنها 320 هزار نفر از آنها بیمه شده‌اند که نشان‌دهنده کمبود نقدینگی و اعتبارات لازم است.کارگر در ادامه افزود: برای ارائه پوشش بیمه به 500 هزار قالی‌باف، نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم. این درحالی است که تنها 720 میلیارد تومان اعتبار از سوی مجلس به تصویب رسیده است.

وی همچنین در ارتباط با شناسنامه‌دار کردن فرش‌های دستباف گفت: ما هنوز هیچ سند قابل‌اتکایی برای شناسایی فرش دستباف که به‌صورت فراگیر قابلیت اجرایی داشته باشد، نداریم. کارگر با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل افت بازار داخلی فرش دستباف، موضوع فرهنگ غلط جامعه است، گفت: موارد گوناگونی باعث شده بازار فرش ایرانی در داخل کشور با افت مواجه شود که از جمله آن تغییر سبک زندگی خانواده‌ها از خانه‌های بزرگ به خانه‌های کوچک، رواج کفپوش‌هایی مانند پارکت، سرامیک، موکت و همچنین استفاده از فرش ماشینی است.

کارگر در ارتباط با برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی گفت: این نمایشگاه از یکم تا هفتم شهریور ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود. غرفه‌های این نمایشگاه در 14 سالن و با حضور 730 تولیدکننده، فروشنده و صادرکننده از همه استان‌های کشور برپا خواهد شد. وی افزود: یکی از موضوعات مهم در سال‌های اخیر، تلاش در جهت نزدیک کردن رابطه دانشگاه و صنعت فرش بوده که به این منظور در نمایشگاه امسال سالن ویژه‌ای به دانش‌آموختگان این رشته اختصاص داده خواهد شد تا به ارائه توانمندی‌های خود بپردازند.

وی در ادامه اظهار کرد: همکاری‌های مختلفی با سفارتخانه ایران در کشورهای بازار هدف صادرات فرش انجام شده است و بنابراین در این نمایشگاه ٩١ بازرگان خارجی (خریدار عمده فرش دستباف) شامل 53 غیرایرانی و ٣٨ ایرانی مقیم خارج از کشور برای توسعه صادرات حضور خواهند داشت. کارگر با بیان اینکه آمریکا و ژاپن جزو بازارهای هدف صادرات هستند، ادامه داد: 14 نفر از این بازرگانان از آمریکا و 14 نفر دیگر از ژاپن از این نمایشگاه دیدار خواهند داشت. وی افزود: در حاشیه این نمایشگاه نیز، هفتمین جشنواره فرش برتر با هدف الگوسازی و معرفی دستبافته‌های باکیفیت و بهبود بخشیدن به فرآیند تولید فرش و با تاکید بر شعار نوآوری و توجه به بازار در عین حفظ اصالت برگزار خواهد شد. کارگر همچنین از رونمایی و گره‌زنی فرش «صلح جهانی» در حاشيه نمايشگاه خبر داد و گفت: این فرش با تاكيد بر پيام رياست محترم جمهورى مبنى بر «آری گفتن به صلح و نه گفتن به خشونت و جنگ» طراحی شده و به‌صورت نیمه‌بافت در نمایشگاه رونمایی خواهد شد و میهمانان و بازديدكنندگان داخلى و خارجى نيز بر آن گره خواهند زد و پس از تكميل بافت، مسافر يكى از نهادهاى بين‌المللى خواهد شد.

کد N1750716

وبگردی