آفتاب

تلاش‌های ظریف منحصر به برجام نبوده است/ همه او را به تقوا و کارشناس بودنش در سیاست خارجی می‌شناسیم+فیلم

تلاش‌های ظریف منحصر به برجام نبوده است/ همه او را به تقوا و کارشناس بودنش در سیاست خارجی می‌شناسیم+فیلم

رئیس جمهور در دفاع از وزیر پشنهادی وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم گفت: همه شما دکتر ظریف را به تقوا، به پاکدامنی، کارشناس بودنش در سیاست خارجی، و به صبر و حوصله‌اش می‌شناسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در معرفی محمدجواد ظریف برای وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آقای ظریف گفتند مُعرِف باید از مُعرَف اجلا باشد. همه شما دکتر ظریف را به تقوا، به پاکدامنی، کارشناس بودنش در سیاست خارجی، به پر کار بودنش و به صبر و حوصله‌اش که البته گاهی عصبانی هم می‌شود، می‌شناسید.

مردم ایران چماق امریکا را بالای سر ایران می‌دیدند

او با بیان اینکه ظریف با صبر و حوصله زیادی با آن جماعت عجیب و غریب مذاکره انجام داد، ابراز داشت: من از طرف همه ملت ایران و وزرا از ایشان تشکر می‌کنم. ایشان یک توطئه بزرگ را خنثی کردند. امریکایی‌ها حربه‌‌ای را ایجاد کرده بودند. اگرچه امریکا نمی‌توانست آن حربه را عملی کند و ملت ایران ایستاده بود ولی هر وقت مردم سرشان را بالا می‌آوردند، یک چماق را بالای سر خود می‌دیدند.

چماق امریکا قطعنامه ها بود

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آن چماق فصل هفتم منشور سازمان ملل و قطعنامه‌ها و موصبات شورای حکام بود، عنوان کرد: آنها مانند چماق بودند. یک نفر با چماق بالای شما باشد، شما بگویید نمی‌زند، خب نزند ولی بالا بودن آن چماق موجب حواس‌پرتی می‌شود. ما این چماق و دست را از بین بردیم.

راه تقویت بنیه دفاعی کشور را فراهم کردیم

روحانی با بیان اینکه برجام را اقتصادی می‌دانند، یادآور شد: مسئله اول برجام، امنیت ملی، برهم زدن برنامه‌ها و حربه‌های امریکا و تثبیت حقوق هسته‌ای ایران است. ما امروز کار هسته ای می‌کنیم و دنیا به ما کمک می‌کند. ما حقوق خود را در مسئله هسته‌ای تثبیت کردیم. منع معاملات تسیلحاتی را از بین بردیم و ممنوعیت آن را به پنج سال محدود کردیم که دو سال آن گذشه است. راه تقویت بنیه دفاعی کشور را فراهم کردیم.

برای حل تحریم‌های غیرهسته‌ای آماده‌ایم

او افزود: برخی وضعیت قبلی کشور را یادشان رفته است. اقتصاد و وضعیت نفت را فراموش کردند. بحث سوئیفت و عدم سرمایه‌گذاری در کشور را فرامشو کردند. حالا می‌گویند چرا بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نمی‌کند، می‌گوییم این بانک بزرگ کیست؟ می‌گویند می‌دانیم ۶۰ درصد آن بانک برای امریکایی‌ها است، تکلیف ما را روشن کنیم. تحریم هسته‌ای را برداشتیم. تحریم‌های غیرهسته‌ای هم اهل و سهلا! به ما در مسئله هسته‌ای اجازه داده شد در این باره نیز مجوز بدهید می‌رویم آنها را حل می‌کنیم البته ما متولی همه مسائل نیستیم.

ظریف برای سرمایه‌گذاری خارجی کارهای زیادی انجام داده‌ است

رئیس جمهور با بیان اینکه من از دکتر ظریف تشکر می‌کنم، بیان کرد: تلاش‌های ایشان منحصر به برجام نبوده است بلکه در منطقه نیز تلاش‌های فراوانی کرده‌اند. می‌خواهیم شعله جنگ در منطقه ما فروکش بکند البته این شعله خاموش نشده است. ایشان برای سرمایه‌گذاری خارجی کارهای زیادی انجام داده‌اند.

عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند

روحانی از ظریف خواست تا برجام را به خوبی حفظ کند و گفت: عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند. بحث ترامپ و امریکا و سنا نیست آنها کار غلطی انجام داده‌اند که می‌ایستیم ولی عده‌ای با نوجوان برجام مشکل دارند و از آن خوششان نمی‌آید. باید از آن حفاظت و حراست کنیم. باید برای اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیرنفتی تلاش کنیم.

او تاکید کرد: امینت منطقه اولویت ماست. کاهش مشکلات منطقه و تصویر درست از ملت ایران در فضای عمومی جامعه جهانی و کسب جایگاه شایسته‌تر بین المللی و حل مسائل محیط زیست را از ایشان می‌خواهیم.

کد N1750440

وبگردی