آفتاب

چند درصد مردان جوان ایرانی «مجرد» هستند؟

چند درصد مردان جوان ایرانی «مجرد» هستند؟

يک جمعيت‌شناس با بيان آنکه ۱۵ تا ۲۹ سالگي «سن جواني» محسوب مي‌شود، گفت: ۲۰ ميليون نفر از جمعيت کشور را جوانان تشکيل مي‌دهند؛ اين در حالي است که روند جواني در کشور رو به کاهش است.

شهلا کاظمي‌پور با استناد به مطالعاتي که سال‌ها درخصوص جوانان داشته‌ است، اظهار کرد: سنين مختلفي را براي جواني در نظر مي‌گيرند به‌طوري‌که از نظر روان‌شناسي ۱۷ تا ۲۴ سالگي «سن جواني» در نظر گرفته مي‌شود اما با همکاري‌اي که با سازمان جوانان وقت داشتم، توافق شده است که ۱۵ تا ۲۹سالگي را به عنوان جمعيت جوان در نظر بگيريم.
وي در ادامه با بيان آنکه جوانان به سه گروه سني تقسيم مي‌شوند، گفت: ۱۵ تا ۱۹، ۲۰ تا ۲۴ و ۲۴ تا ۲۹ سالگي گروه‌هاي مختلف جواني کشور است که بر اساس آخرين سرشماري سال ۹۵ هم‌اکنون طبق اين تعريف ۲۰ ميليون نفر (يک‌چهارم جمعيت کشور) را جوانان تشکيل مي‌دهند.
اين جمعيت‌شناس ادامه داد: درحال‌حاضر ۱۰ميليون‌و صد هزار نفر از جوانان کشور مرد و ۹‌ميليون‌و ۹۰۰ هزار نفر زن هستند.
کاظمي‌پور در ادامه با بيان آنکه درحال‌حاضر روند جمعيت جوان کشور رو به کاهش است، گفت: هم‌اکنون جوانان بيشترين جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند به طوري‌که ۲۷ درصد آنان ۱۵ تا ۱۹ ساله هستند که جمعيت آنان معادل پنج‌ميليون‌و ۴۰۰ هزار نفر است. اين در حالي است که ۳۲ درصد جوانان کشور ۲۰ تا ۲۴ ساله هستند و جمعيت شش‌ميليون‌و ۴۰۰ هزار نفري را تشکيل مي‌دهند و ۴۱ درصد جوانان (هشت‌ميليون‌و ۲۰۰ هزار نفر) نيز در ۲۵ تا ۲۹ سالگي قرار دارند.
وي تصريح کرد: همان‌طور که آمارها نشان مي‌دهند، بيشترين جمعيت جوان در گروه سني ۲۵ تا ۲۹ سال را که مواليد اواخر دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ هستند، تشکيل مي‌دهند. اين در حالي است که کمترين نرخ متعلق به ۱۵ تا ۱۹ ساله‌هايي است که مواليد اواخر دهه ۷۰ و  ۸۰ هستند. به اين ترتيب با کاهش مواليد در کشور و همچنين جمعيت جوان کشور مواجه هستيم.
اين جمعيت‌شناس در ادامه درخصوص نرخ ازدواج در ميان جوانان نيز گفت: ۴۰ درصد جمعيت جوان داراي همسر هستند. اين در حالي است که ۵۸ درصد آنها معادل ۱۱ ميليون نفر مجرد هستند؛ به‌طوري‌که چهارميليون‌و ۴۰۰ هزار نفر زن جوان مجرد و هفت‌ميليون‌و ۲۰۰ هزار نفر مرد جوان مجرد در کشور داريم.
کاظمي‌پور تصريح کرد: بيشتر مردان جوان کشور مجرد هستند (بيش از ۷۰ درصد) اين در حالي است که تعداد زنان مجرد جوان بسيار کمتر از مردان جوان مجرد است.
وي در ادامه درخصوص نرخ طلاق در ميان جوانان نيز گفت: ۶۲ هزار نفر از مردان جوان کشور (۰.۶ درصد) و ۱۴۰ هزار نفر از زنان جوان کشور (۱.۴ درصد) به‌دليل طلاق‌گرفتن بدون همسر هستند.
اين جمعيت‌شناس درخصوص نرخ بي‌کاري در ميان جوانان نيز گفت: براساس سرشماري سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد (هفت ميليون نفر) از جمعيت جوان (۱۵ تا ۲۹ سال) کشور فعال هستند. اين در حالي است که ۲۵ درصد از آنها (۲.۵ ميليون نفر) بي‌کار يا در جست‌وجوي کار هستند.
کاظمي‌پور در ادامه با بيان آنکه ميزان بي‌کاري در دختران جوان بسيار بالاست، گفت: ميزان بي‌کاري در مردان جوان ۲۱ درصد است. اين در حالي است که نرخ بي‌کاري در دختران جوان به ۴۰ درصد مي‌رسد.
وي درخصوص مرگ‌ومير در نوجوانان نيز گفت: رقم کلي مرگ‌ومير در جمعيت کلي کشور شش نفر در هر هزار نفر است اما نرخ مرگ‌ومير در نوجوانان بسيار پايين‌تر از اين رقم بوده که البته علل مرگ‌ومير در ساختارهاي سني مختلف نيز متفاوت است.
اين جمعيت‌شناس تصريح کرد: سوانح، حوادث و تصادفات علت اصلي مرگ‌ومير جوانان کشور است. اين در حالي است که سرطان و بيماري‌هاي قلبي -عروقي کمتر باعث مرگ‌ومير جوانان مي‌شود.
کاظمي‌پور درخصوص آسيب‌هاي اجتماعي نيز گفت: معمولا آسيب‌هاي اجتماعي و انحرافات مختلف بيشتر متوجه جوانان است درحالي‌که دزدي‌هاي کلان و قاچاق در سنين بالاتر از جواني رخ مي‌دهد.
کد N1750414

وبگردی