آفتاب
روایتی از لرستان تا سیستان

بنیادی که به محرومیت‌زدایی«برکت»می‌دهد؛ازمدرسه‌سازی تااشتغال‌زایی

بنیادی که به محرومیت‌زدایی«برکت»می‌دهد؛ازمدرسه‌سازی تااشتغال‌زایی

برکتِ ستاد اجرایی فرمان امام حکایت اقداماتی از لرستان تا سیستان است؛ تا به یمن فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این بنیاد شاهد محرومیت‌زدایی در بخش‌هایی از کشورمان باشیم.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: کیلومترها از مرکز استان فاصله می‌گیریم، حتی از شهر هم دور می‌شویم، به‌جایی می‌رسیم که خانه‌های خشتی و گلی روستایی خودشان را نشان می‌دهند، جایی دور و صعب‌العبور که مردمانش با محرومیت خو گرفته‌اند، اینجا می‌توان چهره فقر را بیشتر از هرجای دیگری دید و لمس کرد.

کمبودها را که بشماری از راه و جاده شروع می‌شود و بعد از مسکن و معیشت به مدرسه و خانه بهداشت می‌رسد؛ پازل محرومیت اینجا تکمیلِ تکمیل است؛ انگار که سال‌هاست چهره روستا را غبار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم امسال شاهد سرمایه‌گذاری چشم‌گیر در راستای تولید و اشتغال باشیم، عنوان کرد: طبق قولی که رئی س ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به ما دادند، مقررشده تا تعدادی مسجد و خانه‌ عالم دیگر در مناطق محروم روستایی احداث شود.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز با تبیین زمینه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در لرستان، اظهار داشت:‌ سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردم لرستان، علاوه بر کاهش نرخ بیکاری، در جلوگیری مهاجرت مردم نیز نقش بسزایی دارد.

 وی ضمن تقدیر از اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان لرستان، گفت: اوایل سال ۹۳ نشستی با دکتر مخبر داشتیم و من وضعیت استان را گزارش دادم؛ بر همین اساس تا این لحظه ۱۲۴ میلیارد تومان از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در لرستان سرمایه‌گذاری شده است.

در پایان سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به لرستان، تفاهم‌نامه‌ محرومیت‌زدایی و توسعه‌ استان لرستان به امضا رسید؛ بر اساس متن اولیه‌ این تفاهم‌نامه، حجم سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی در استان لرستان ۴۲۰ میلیارد تومان تعیین‌شده بود که این عدد بر اساس مذاکرات نشست و موافقت رئیس ستاد، به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

در این برهه مهم‌ترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم پیگیری اجرایی شدن این پروژه‌های بی سابقه در تاریخ بهداشت و درمان لرستان است سرمایه گذاری بنیاد برکت در حوزه بهداشت و درمان یکی دیگر از فعالیت های چشمگیر و اثر گذار این نهاد در کشور محسوب می شود تا طهماسب نظری مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد تومانی بنیاد برکت در پروژه‌های درمانی این استان خبر بدهد.

وی تصریح کرد: جذب اعتبار ۲۷ میلیاردی از بنیاد برکت واقعاً حرکت عظیمی بود.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: درهرصورت اگر می‌خواهیم از این فرصت به‌دست‌آمده استفاده شود باید همه در واحدهای مختلف نهایت تلاش و همبستگی را داشته باشند.

نظری یادآور شد: به نظر من در این برهه مهم‌ترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم پیگیری اجرایی شدن این پروژه‌های بی سابقه در تاریخ بهداشت و درمان لرستان است.

استان قزوین؛ ۷۵۰۰ واحد مسکونی به نیازمندان واگذار شد

استان قزوین، یکی دیگر از استان های کشور است که بنیاد برکت برای سرمایه گذاری و رفع معضلات و مشکلات آن در حوزه های مختلف ورود پیدا کرده تا عارف نوروزی مدیرعامل بنیاد برکت در حاشیه سفر خود به استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده توسط این نهاد را تشریح کند و بگوید: ساخت مسکن برای محرومان و نیازمندان روستایی هم در اولویت برنامه‌های بنیاد برکت در کشور قرار دارد و در این راستا برای احداث ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق محروم کشور برنامه‌ریزی‌شده است.

برای ساخت این تعداد مسکن ویژه محرومان ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که تاکنون ۷۵۰۰ واحد مسکونی تکمیل و به نیازمندان واگذارشده و مابقی نیز در دو سال آماده می‌شود.

احداث ۱۱۰۰ مدرسه و اجرای یک هزار و ۲۹۶ طرح زیربنایی گوشه ای اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام در قزوین

برنامه‌ریزی برای ساخت ۱۱۰۰ مدرسه با ۵۸۵۰ کلاس درس، بهره‌برداری از ۸۰۰ مدرسه با ظرفیت چهار هزار و۴۰۰ کلاس در مناطق محروم، برنامه‌ریزی برای اجرای ۳۱۰ طرح توانمندسازی، واگذاری ۱۶۰ طرح مشارکتی به کارآفرینان، ساخت ۴۵۰ باب مسجد، ۲۵ حوزه‌ علمیه و دارالقرآن و ۱۳۰ خانه‌ عالم، اجرای یک هزار و ۲۹۶ طرح زیربنایی نظیر آب‌رسانی، برق‌رسانی، پل‌سازی با هفت هزار و ۳۰ میلیارد ریال، اجرای ساخت ۱۲ بیمارستان با ظرفیت ۲ هزار تخت با حجم سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در ۱۰ شهر محروم، جنگل‌کاری یک هزار هکتاری بیش از ۲۹۵ هزار اصله نهال در حاشیه شهر تهران، شهریار، لواسان، مسگر آباد،    پرداخت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب وام به ۵۵ هزار نفر و ۱۰۰ میلیارد ریال برای تحت پوشش قرار دادن ۲۰ هزار نفر از ایتام و ... از دیگر محورهای سخنان عارف نوروزی مدیرعامل بنیاد برکت در گفتگو با خبرنگار مهر در استان قزوین بود.

فریدون همتی استاندار قزوین نیز در سخنانی با تقدیر از سرمایه گذاری بنیاد برکت در این استان می گوید: همراهی بنیاد در اجرای طرح‌های مهم عمرانی، آموزشی، فرهنگی قابل‌تقدیر است و در این شرایط کمک دولت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: قزوین با داشتن ۴ هزار واحد صنعتی و تولید ۱۲۹۰ محصول ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که در کنار توانمندی‌های کشاورزی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و مشارکت بنیاد برکت هم مناسب باشد.

استاندار قزوین تصریح کرد: بنیاد برکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم، اجرای طرح‌های آب‌رسانی در روستاها، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، توسعه گردشگری در روستاها، مرمت امامزاده‌ها، انتقال آب روستایی، طرح‌های بیابان‌زدایی، ایجاد مرکز باروری در استان قزوین مشارکت کند.

همتی یادآور شد که اعلام آمادگی بنیاد برکت برای اجرای ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه جای تقدیر دارد اما آمادگی داریم تا چند برابر این میزان را در استان برای مشارکت این بنیاد در طرح‌ها مهیا کنیم.

استان سیستان و بلوچستان؛ برای ارائه خدمات بنیاد برکت هیچ‌ تفاوتی بین مذاهب وجود ندارد

برای اشتغال‌زایی در استان سیستان و بلوچستان ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دستور کار استرئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۱۱ مرداد ماه به استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از استان‌های محروم و کم برخوردار کشور سفر کرد تا در این سفر و در دیدار با آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان بگوید: در زمینه اشتغال‌زایی در استان سیستان و بلوچستان ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۵ میلیارد تومان نیز برای ادامه اقدامات اجرایی و زیربنایی ازجمله مساجد و مدارس در استان دستور کاراست، افزود: نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

وی گفت: احداث ۱۰۸ مدرسه، ۵۰ مسجد و ۸۸ مرکز جامع سلامت که با مشارکت وزارت بهداشت در حال ساخت است ازجمله طرح‌هایی است که تاکنون در استان سیستان و بلوچستان عملیاتی شده است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه احداث یک هزار واحد مسکن محرومین نیز در استان در حال اجرا است، گفت: ۳ شهر استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان شهرهای پایلوت جهت ارائه خدمات الکترونیکی سلامت انتخاب‌شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات این نهاد هیچ‌گونه تفاوتی در بین مذاهب وجود ندارد که این نشان‌دهنده وحدت بین اقشار، اقوام و مذاهب مختلف در ایران اسلامی است.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به مناطق محروم خصوصاً استان سیستان و بلوچستان دارند از همین رو امیدواریم این‌گونه اقدامات سبب آبادانی و برکت در این منطقه شود.

 استان گیلان و اصفهان؛ مدرسه سازی

گیلان استان دیگری است که مقصد محرومیت زدایی ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت شد تا این نهاد با ورود به حوزه ای مختلف این استان به خصوص در حوزه احداث فضاهای آموزشی اقدامات مطلوبی انجام دهد؛ مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان از ساخت و تحویل ۱۷ مدرسه به همت بنیاد برکت بااعتبار ۶ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومانی در این استان خبر داده است.

مهدی حاجتی یادآور شد که به همت بنیاد برکت امام خمینی(ره) ۱۷ مدرسه در شهرستان‌های مختلف استان گیلان ساخته و تحویل داده‌شده است.

وی آستارا، ماسال، املش، اطاقور، صومعه‌سرا، لنگرود، شفت، رضوانشهر و چابکسر را از شهرهایی نام می برد که این مدارس در آن‌ها احداث شده است، افزود: برای ساخت این واحدهای آموزشی ۶ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان با اشاره به اینکه هدف بنیاد برکت ساخت مدرسه در مناطق محروم است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶، عملیات اجرایی ساخت سه مدرسه در تالش و یک مدرسه در رضوانشهر آغازشده که برای ساخت آن سه میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.

حاجتی ادامه داد: مدرسه‌سازی یکی از ماندگارترین فعالیت‌های بنیاد برکت است که در راستای منویات مقام معظم رهبری در ساخت یک‌هزارم مدرسه در روستاها و مناطق محروم کشور انجام می‌شود.

احداث ۳ طرح آموزشی در شهرهای آران و بیدگل، سفید شهر و نوش آباداستان اصفهان مقصد دیگر بنیاد برکت برای ارائه خدمات بوده است، تا این نهاد علاوه بر سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و ... اقدام به احداث طرح های آموزشی در شهرستان آران و بیدگل این استان کند به طوری که مدیر آموزش‌وپرورش آران و بیدگل از آغاز احداث سه طرح آموزشی بنیاد برکت در این شهرستان خبر داده است.

محمد معدن دار در گفت‌وگو با مهر می گوید: این سه طرح آموزشی در دو شهر سفید شهر و نوش‌آباد و روستای محمدآباد بخش مرکزی از توابع شهرستان آران و بیدگل احداث می‌شود.

وی افزود: ساخت آموزشگاه ۹ کلاسه برکت با تخصیص اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع از مهم‌ترین طرح‌های برکت در شهرستان آران و بیدگل است که کار احداث آن آغازشده است.

مدیر آموزش‌وپرورش آران و بیدگل تأکید کرد که احداث دو مدرسه شش کلاسه در سفید شهر و محمدآباد بخش مرکزی بااعتبار تقریبی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از دیگر طرح‌های بنیاد برکت در آران و بیدگل است که در حوزه آموزشی عملیات احداث آن آغازشده است.

معدن دار تصریح کرد: تاکنون سه طرح آموزشی بنیاد برکت در بخش کویرات و یک طرح در شهر آران و بیدگل در سه سال اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

 استان همدان؛ سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریالی بنیاد برکت

به گفته عضو مجمع نمایندگان استان همدان، بنیاد برکت در این استان سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریالی داشته تا زمینه برای رونق و توسعه این استان در حوزه های مختلف آموزشی، اقتصادی، صنعتی و ... همدان به همت بنیاد برکت فراهم شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان همدان هم در این رابطه می گوید: ساخت ۴۰ مدرسه در استان همدان توسط بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پیش‌بینی‌شده است.

امیر خجسته عضو مجمع نمایندگان استان همدان از سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریالی بنیاد برکت در استان همدان خبر می دهد و می گوید:  بنیاد برکت تاکنون در پنج طرح توانمندسازی اقتصادی استان همدان با حجم سرمایه‌گذاری کل ۸۸۷ میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال ۲۸۱۵ نفر مشارکت داشته که پس از ثبات در فعالیت و تولید، از ۲ طرح فوق خارج‌شده و سهام خود را به شرکای کارآفرین واگذار کرده و در سه طرح دیگر همچنان این مشارکت ادامه دارد.

وی یادآور می شود که این مشارکت‌ها با سرمایه‌گذاری ۳۳۸ میلیارد ریالی درزمینهٔ‌ تولید سیب‌زمینی منجمد شده، سرمایه‌گذاری ۸۱ میلیارد ریالی درزمینهٔ‌ تولید کنتور برق و انواع کلید مینیاتوری و سرمایه‌گذاری ۱۳۴ میلیارد ریالی درزمینه‌ی تولید خمیر فلاف پالپ در جریان است، این در حالی است که مشارکت در دو طرح اقتصادی جدید با ظرفیت سرمایه‌گذاری ۳۴۵ میلیارد ریال نیز از سوی بنیاد برکت در دست اقدام است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان اظهار داشت: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکنون ۲۴ مدرسه را در روستاها و مناطق محروم استان همدان به بهره‌برداری رسانده و ساخت ۹ مدرسه‌ دیگر را در روستاهای کهریز، ده حیدر، اسلام‌آباد، کهنه حصار، پرلوک، بادخوره، بابا رستم، زمان‌آباد و خاکریز در دست اقدام دارد.

خجسته بابیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در حوزه‌ ساخت مدارس برکت در استان همدان بالغ‌بر ۱۲۵ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال است، تصریح کرد: بنیاد برکت هم‌چنین ساخت ۱۲ مسجد را با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در روستاهای مناطق محروم استان همدان در دست اقدام دارد که تاکنون ساخت تعدادی از آن‌ها به پایان رسیده است.

استان مازندران؛ ایجاد شغل برای بیش از ۵۶۰۰ مازندرانی

۲۰۰ میلیارد اعتبار برای اجرای ۱۴ طرح توانمندسازی اقتصادی

بنیاد برکت به موضوع احیای واحدها و شهرک های صنعتی کشور نیز ورود پیدا کرده است تا این امر نوید بخش روزهای خوش برای واحدهای صنعتی راکد و یا نیمه تمام کشور باشد. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران گفته است: بنیاد برکت در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی در اجرای ۱۴ طرح توانمندسازی اقتصادی مشارکت کرده است.

سید مصطفی موسوی تصریح کرد: مجموع سرمایه‌گذاری بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در طرح‌های یادشده بالغ‌ بر ۲۰۴۹ میلیارد ریال است.

موسوی تصریح کرد: توانمندسازی کارآفرینان در تولید موجب عدم وابستگی به کالای خارجی و درنتیجه، پویایی واحدهای تولیدی را فراهم می‌کند و سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در استان، در طرح‌های تولیدی و صنعتی منجر به کارآفرینی برای بیش از پنج هزار و ۶۶۰ نفر شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران خاطرنشان کرد: تولید کاغذ، ظروف یک‌بارمصرف، پیچ و مهره، شمش فولادی، محصولات معدنی و صنعتی، پارچه مخمل، پلیمرهای مهندسی، پکیج دیواری و محصولات لبنی، در این طرح‌ها تحقق‌یافته است.

لازم به توضیح است، بنیاد برکت پس از ۳ تا ۵ سال از راه‌اندازی هر طرح اقتصادی، سهام خود را در آن طرح به شریک کارآفرین خود واگذار می‌کند. این اقدام فرصتی را برای واحدهای تولیدی دیگر فراهم می‌کند تا بتوانند از ظرفیت بنیاد در راستای توانمندسازی اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار، رونق تولید و ارائه محصولات باکیفیت استفاده کنند.

 استان کهگیلویه و بویراحمد: مشارکت یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریالی

استان محروم کهگیلویه و بویر احمد نیز میزبان خدمات بنیاد برکت بوده است تا این امر زمینه را برای توسعه این استان کم برخوردار فراهم کند. معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می گوید: بنیاد برکت در این استان مشارکتی یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریالی خواهد داشت.

مجید محنائی افزود: این بنیاد این میزان اعتبار را برای سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تولید و اشتغال در استان هزینه می‌کند.

اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام در راستای ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و کمک به بخش تولید در کهگیلویه و بویر احمد بسیار مهم است

وی بیان کرد: از این میزان اعتبار، یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در بخش اقتصادی و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز در بخش صنایع‌دستی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

محنایی ادامه داد: در این راستا صنایع و شرکتهایی که در استان آماده سرمایه‌گذاری هستند، پس از بررسی طرح توجیه اقتصادی به ستاد اجرائی حضرت امام (ره) معرفی می‌شوند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این امر در راستای ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و کمک به بخش تولید در استان بسیار مهم است.

استان ایلام؛ سرمایه گذاری ۱۷۷ میلیارد ریالی برای اجرای پروژه‌های آموزشی

سرمایه گذاری در حوزه احداث فضاهای آموزشی استان ایلام از دیگر اقدامات بنیاد برکت در کشور محسوب می شود تا مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام بگوید: ۲۲ فضای آموزشی در این استان با مشارکت بنیاد برکت احداث‌شده است.

سعید هژبری اظهار می کند: بنیاد برکت احداث ۳۹ فضای آموزشی در این استان را متقبل شده که تاکنون ۲۲ فضا به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: این بنیاد قرار است ۱۷۷ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه‌های آموزشی سرمایه‌گذاری کند.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام تاکید می کند که توسعه فضاهای آموزشی تنها با اعتبارات دولتی میسر نیست و همواره نیازمند کمک خیرین هستیم و در این راستا ۳۰ درصد اعتبار مدرسه‌سازی در استان با مشارکت خیرین تامین شده و در ساخت ۲۲۱ فضای آموزشی با ۷۳۶ کلاس درس مشارکت داشته اند.

نقش تأثیرگذار بنیاد برکت در تحقق اقتصاد مقاومتی

توجه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر مبنی بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این موضوع را روشن می‌کند که اقداماتی همچون توانمندسازی مناطق محروم و ایجاد اشتغال در استان‌های کمتر توسعه‌یافته، ایران را به‌سوی تحقق اقتصاد متکی بر توان داخلی و بومی پیش می‌برد و فرهنگ کارآفرینی و خوداشتغالی را گسترش می‌دهد.

به‌هرروی، امروز بیش از هر زمان دیگری اقتصاد ایران باید روی ریل درون‌گرایی قرار گیرد تا مردم با تکیه‌بر توانایی و دانش خود بتوانند اقتصاد کشور را رونق ببخشند و در توسعه ایران اسلامی مشارکت کنند.

کد N1749879

وبگردی