آفتاب

منابع بزرگی در بخش مسکن قفل شده است

منابع بزرگی در بخش مسکن قفل شده است

راغفر گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ تورم، پرداخت سود بانکی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین راغفر در نشست که در موسسه دین و اقتصاد با اشاره به تورم و شاخص‌های کلان اقتصادی در دولت دوازدهم افزود: تورم برنده‌ها و بازنده‌های خود را دارد و در ایران همیشه افزایش نرخ تورم منجر به برنده شدن برخی افراد می‌شود و آنچه شاهدیم این است که هم اکنون  برخی به دنبال افزایش نرخ تورم هستند.

وی گفت: تورم ارتباط نزدیکی با سیاست‌های اقتصادی دولت دارد و باید سیاست‌هایی در نظر گرفته شود که هم تولید رونق پیدا کند و هم تورم کنترل شود.

راغفر ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ تورم، پرداخت سود بانکی است.

وی افزود: در این راستا از سال قبل رقم قابل توجهی بابت نرخ سود بانکی پرداخت شده و سرانه هر تهرانی در دریافت سود بانکی ۱۰ و نیم میلیون تومان شد که این رقم وحشتناک بوده زیرا ناشی از تولید و نوآوری نیست.

وی گفت: در کنار رشد نرخ سود بانکی دولت به دنبال افزایش نرخ ارز است و مدام آن را مطرح می‌کند. با پذیرش این موضوع از سوی افکار عمومی باید منتظر رشد نرخ تورم نیز بود. هرچند رشد تورم ریشه در سیاست‌های دولت دارد و نظام مالیاتی را نیز دچار مشکل کرده است.

وی گفت: در کشور گروه خاصی رسانه ها را در اختیار دارند و در کانون های قدرت رفت و آمد کرده و به دنبال افزایش نرخ تورم هستند.

راغفر در خصوص رشد اقتصادی نیز گفت: رشد اقتصادی طی سال‌های گذشته منجر به تولید و اشتغال نشده و به طور قطع تداوم آن نیز امکانپذیر نیست.

وی گفت: عمده درآمدهای اصلی کشور از سال ۹۰ ازفروش نفت و مواد معدنی حاصل شده و تاکید بر توسعه فعالیت‌های معدنی همچنان وجود دارد. ما تحت تاثیر تحریم‌های جهانی میزان تولیدات نفت را کاهش دادیم اما پس از آن با باز کردن در چاه‌های نفت مجدداً تولید را افزایش دادیم.

راغفر با اشاره به دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی در کشور گفت: منابع بزرگی در بخش مسکن قفل شده که از جمله آن این تعداد واحد مسکونی که برای مصرف تولید نشده و تنها جنبه سرمایه‌گذاری داشته است.

وی ادامه داد: مالیات زیادی از فروش زمین و مستغلات با سودهای کلان وجود دارد که باید به آن توجه ویژه کرد.

کد N1749865

وبگردی