آفتاب
۲۱۵ هکتار از پناهگاه حیاث وحش میانکاله سوخت

آتش بیاری سودجویان در ذخیرگاه زیست کره/ زیسمندان کباب می شوند

آتش بیاری سودجویان در ذخیرگاه زیست کره/ زیسمندان کباب می شوند

بهشهر - پناهگاه حیات‌وحش و ذخیرگاه زیست کره میانکاله در آتش جهل و سهل‌انگاری می سوزد و طمع سودجویان، زیستمندان این جزیره را همواره کباب کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - مریم نظری: بهار و تابستان که از راه می‌رسد آتش دامن گیر منطقه میانکاله در بهشهر می شود و بخش وسیعی از این منطقه شامل مراتع و انار زارهای بکر این منطقه حفاظت‌شده با سهل‌انگاری و جهل برخی از افراد طعمه حریق می‌شود و آتش وسعت زیادی از این منطقه را می‌بلعد.

 منطقه میانکاله ازجمله مناطق، زیستگاه‌ها و تالاب‌های بین‌المللی است که با قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر در شهرستان بهشهر با مساحت تقریبی ۶۸ هزار هکتار وسعت دارای اکوسیستم منحصربه‌فرد آبی و خشکی است.

تالاب میانکاله به دلیل مأوا دادن به پرندگان مهاجر، جزء مناطق حفاظت‌شده در نظر گرفته‌شده و تالاب بین‌المللی استان  مازندران محسوب می‌شود که به‌عنوان یک اکوسیستم آبی همواره موردتوجه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و گردشگری بوده است.

هرسال با سرمای هوا در پاییز و زمستان، پرندگان بسیاری از مناطق مختلف برای زمستان گذرانی به این منطقه می‌آیند و البته این منطقه در طول سال دارای پرندگان، ماهیان و حیوانات مختلف است و بیشتر پرندگان زمستان گذران در میانکاله وجود دارد که اوایل پاییز می‌آیند و در ابتدای بهار به سرزمین‌های خود کوچ می‌کنند.

رندگانی که در فصل بهار به تالاب میانکاله مهاجرت می‌کنند شامل هدهدها یا شانه‌به‌سرها هستند که در اوایل بهار و سپس قوها و کلاهک‌ها در جمعیت ۲۰ هزارتایی می‌آیند و درنهایت زنبورخوارها که جمعیت فراوانی دارند وارد میانکاله می‌شوند.

اوایل خرداد گلایل‌ها آمدند که همگی آن‌ها تخم‌گذار بودند و نیز در اواسط خرداد کنگر خوارها و صدف خوارها برای تابستان گذران آمدنددر میانکاله حدود صد هزار گونه گیاهان علفی دانه‌دار رشد کردند و چون این پرندگان برخی از آن‌ها دانه‌خوار هستند از دانه‌های گیاهان در فصل تابستان برای تغذیه استفاده می‌کنند.

در فصل پاییز نیز بیشتر پرندگان از دانه‌های انار تغذیه می‌کنند برخی که حشره‌خوار هستند از تارهای عنکبوتی که حشرات در آن به دام افتادند تغذیه می‌شوند و به‌طورکلی طبیعت برای پرندگان محلی برای تغذیه فراهم می‌کند بنابراین وجود گونه‌های گیاهی و حشرات موجود در آن و محل مناسب برای استتار پرندگان است که از این طریق خود را در برابر دشمنان طبیعی محافظت می‌کنند.

بهار و تابستان امسال فصل خوبی برای میانکاله نبود و بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در میانکاله طبیعت و مراتع این منطقه را در معرض خطر قرارداد بهار و تابستان امسال فصل خوبی برای میانکاله نبود و بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در میانکاله طبیعت و مراتع این منطقه را در معرض خطر قرارداد. دراین‌بین مهم‌ترین علت آتش‌سوزی میانکاله توسط مسئولان عامل انسانی اعلام‌شده است که این عامل انسانی ازنظر برخی از افراد محلی و حافظان محیط‌زیست به دلیل سهل‌انگاری در مهار آتش به این آتش‌سوزی‌ها دامن زده‌اند و متأسفانه در برخی از موارد، رد پای افراد سودجو هم در میانکاله دیده می‌شود.

البته کمبود امکانات مناسب اطفای حریق در این منطقه وسیع طبیعی و نبود یک پایگاه آتش‌نشانی و مهار آتش در منطقه هم مزید بر علت شده و دامنه آتش‌سوزی‌ها را در برخی از موارد گسترده‌تر کرده است.

توجه به خرید یک فروند بالگرد اطفای حریق در میانکاله

جمال ابوطالبی یکی از اعضای شورای اسلامی زاغمرز و از دوستداران محیط‌زیست بهشهر که دغدغه فراوان در محیط‌زیست دارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آتش‌سوزی ماه جاری در میانکاله و آتش‌سوزی در بخش وسیعی از این منطقه، توجه به خرید یک فروند بالگرد اطفای حریق در میانکاله را یک نیاز ضروری دانست.

وی گفت: میانکاله از حساسیت بالایی برخوردار است و با توجه به اتفاقات یک سال اخیر و آتش‌سوزی‌های متعدد باید مسئله امنیتی شده و مسئولین کشوری برای رفع مشکلات در این منطقه چاره‌اندیشی کنند.

ابوطالبی ادامه داد: متأسفانه با بروز آتش‌سوزی در ماههای اخیر در میانکاله و همچنین آتش‌سوزی اخیر مردادماه امسال نشان داد که این امکانات جوابگوی مهار آتش در وسعت وسیع نیست.

وجود امکانات ابتدایی در اطفای حریق در میانکاله/ جای خالی بالگرد و بالگرد اطفای حریق

این فعال محیط‌زیست با اشاره به امکانات موجود در محیط‌زیست یادآور شد: امکانات فعلی در میانکاله شامل دو تانکر با حداکثر ظرفیت ۴ هزار لیتر آب است که آب‌پاشی با پمپ معمولی انجام می‌شود و همچنین در سال‌های اخیر یک دستگاه تولیدکننده کف هم به این امکانات ابتدایی اضافه‌شده است که به دلیل ظرفیت پایین قابل‌استفاده نیست.

وی افزود: مازندران با توجه به وجود جنگل‌های بزرگ هیرکانی و آتش‌سوزی‌های متعدد در مناطق مختلف در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، عدم اطفای آتش توسط مسافران و گردشگران و همچنین آتش شدن کاه و کلش در مزارع و سرایت آن به جنگل‌ها و منابع طبیعی و محیط‌زیست ناگزیر به استفاده از بالگرد اطفای حریق است که در آتش‌سوزی اخیر تنها بالگرد اطفای حریق مازندران هم به گفته مسئولان مدیریت بحران، دارای مشکل فنی بوده است.

شبه‌جزیره میانکاله با وسعت بیش از ۶۸ هزار هکتاری  شامل پناهگاه حیات‌وحش و تالاب یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده شمال ایران است که تنها تالاب آن متشکل از سه تیپ زیستگاهی آبی  بوده و هرساله در اوایل پاییز میزبان صدها هزار پرنده از سرزمین‌های شمالی دریای خزر بوده و این روند تا اواخر زمستان ادامه دارد.

غنای این زیستگاه در جهت تغذیه بیش از ۲۶۰ گونه پرنده اعم از مهاجر و بومی موجب آن شده که میانکاله را بهشت پرندگان خاورمیانه بنامند و این تنوع گونه‌ای موجب بازدید هزاران نفر از سراسر ایران و حتی کشورهای اروپایی به این منطقه می‌شود.

تالاب میانکاله یکی از زادگاه‌های اصلی و مهم ماهی‌های استخوانی و غضروفی دریای خزر است که اهمیت این تالاب را بیش‌ازپیش یادآور می‌شود

کمتر از یک و نیم‌قرن پیش بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران (ببر هیرکانی) در این بهشت بی‌بدیل غرش می‌کرده که در کتب تاریخی به‌دفعات به آن اشاره‌شده است.

 منطقه میانکاله شامل شبه‌جزیره میانکاله و تالاب و خلیج میانکاله) در سال ۱۳۴۸ جزو اولین گروه مناطق چهارگانه انتخاب و تحت عنوان منطقه حفاظت‌شده و سپس به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش و در چارچوب ضوابط و مقررات این مناطق مدیریت شد و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و جزو ۲۲ تالاب کنوانسیون رامسر محسوب می‌شود.

 پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در سال ۱۳۵۵ در شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره(بشر و کره مسکونی) جایگاهی را به خود اختصاص داده و به‌عنوان یکی از ۹ ذخیره‌گاه کشور به ثبت رسید

کد N1749082

وبگردی