آفتاب
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:

مناطق آزاد به فلسفه وجودی خود باز گردند/ اصلاح قانون در اولویت

مناطق آزاد به فلسفه وجودی خود باز گردند/ اصلاح قانون در اولویت

شاهرود - نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح قانون نیاز اصلی مناطق آزاد است، گفت: این مناطق باید به فلسفه وجودی خود باز گردند.

سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه مناطق آزاد یکی از دغدغه‌های اساسی کشور در حوزه اقتصادی به شمار می رود و رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تأکید ویژه داشته‌اند که نمونه این تأکیدات رعایت الگوهای مناسب اقتصادی در حوزه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، ابراز داشت: یکی از مشکلات مناطق آزاد فقدان قوانین درست به شمار می‌رود که این امر نیز مورد تأکید مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم دولت هم این اهتمام را داشته باشد تا مناطق آزاد به فلسفه وجودی خود بازگردند.

وی افزود: عملکرد مناطق آزاد در یک جورچین اقتصادی تعریف می‌شود و نمی‌توان آن را تافته‌ای جدا بافته از اقتصاد کشور دانست این مناطق در اصل پیشانی ورودی یک کشور هستند که برای رشد و توسعه مهم هستند.

مناطق آزاد هفت‌گانه در کشور فعالیت دارند

عضو خانه ملت بابیان اینکه مناطق آزاد در اصل پایلوتی هستند که اگر برنامه‌های اقتصادی مصوب دولت یا طرح‌های مجلس در آن مناطق جواب داد آن را در سایر مناطق کشور نیز اجرا می‌کنند، ابراز داشت: فلسفه مناطق آزاد از سال ٧٢ با تصویب مجلس شورای اسلامی دیده و سه بار در طول دو دهه اخیر در  بازبینی و باز تصویب شد تا آنجا که امروز مناطق آزاد هفت‌گانه در کشور فعالیت دارند.

حسینی شاهرودی در ادامه تصریح کرد: قانون مناطق آزاد سه بار در مجلس تمدید شد و فلسفه این تصویب مجدد دقیقاً همان اجرای قوانین در منطقه‌ای کوچک است که در صورت مثبت بودن نتایج می‌توان آن را در سطح کشور تامیم داد.

وی افزود: امروز مناطق آزاد فرصت‌هایی برای اجرای رویه اقتصادی قوانین و مقررات در سطح کشور هستند که می‌تواند در صورت اجرای صحیح به توسعه همه مناطق کشور کمک کند.

مناطق آزاد کشور به اهداف خود نرسیده‌اند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه امروز مناطق آزاد اما دارای چالش‌هایی هستند که برخی از آنان البته به نقص قوانین مربوط می‌شود، ابراز داشت: امروز این کمبودها باعث شده تا مناطق آزادی که در کشور ملاحظه میکنیم با آنچه در کشورهای منطقه چین اروپا و ... می‌بینیم، متفاوت باشد.

حسینی شاهرودی در حال حاضر مناطق آزاد کشورمان هیچ قرابتی با مناطق آزادی که در قوانین اقتصادی بین‌المللی بیان‌شده ندارد، تصریح کرد: باید به سمت اصلاح قوانین این حوزه باشیم و با این شرایط می‌توان گفت مناطق آزاد کشور به اهداف خود نرسیده و باید به اصلاح آن‌ها بپردازیم.

وی یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات مناطق آزاد را مبحث قانون دانست و افزود: ما در مقررات مربوط به این مناطق در دو دهه اخیر اشتباه کرده‌ایم و استراتژی مشخصی را برای این مناطق هفت‌گانه نداشته‌ایم لذا دولت و  مسئولان در این دو دهه اخیر باید به سمت برنامه‌های توسعه محور راجع به مناطق آزاد حرکت کنیم.

کد N1749014

وبگردی