آفتاب
در گفتگوی تفضیلی با مهر مطرح شد؛

کنترل جرائم اتباع بیگانه/خنثی سازی تحرکات تروریستی در مرزهای مشهد

کنترل جرائم اتباع بیگانه/خنثی سازی تحرکات تروریستی در مرزهای مشهد

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان رضوی از کنترل جرائم ارتکابی اتباع بیگانه خبر داد و گفت: جرائم و تخلفات اتباع بیگانه در شهر مشهد کنترل و مهار شده است.

سید امیر مرتضوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت و جایگاه این استان،گفت: استان خراسان رضوی و به ویژه شهرستان مشهد به عنوان دومین کلان شهر جهان اسلام شاخص هایی دارد که در سایر استان ها دیده نمی شود. یکی ازاین شاخص ها وجود مضجع شریف رضوی است که باعث شده در طول سال علاوه بر جمعیت ثابت ۶ میلیونی در استان نزدیک به ۳۰ میلیون نفر زائر و گردشگر وارد مشهد شوند.

وی با اشاره به موقعیت مرزی استان خراسان رضوی،گفت: همجواری با ترکمنستان  و افغانستان و وجود اتباع بیگانه در این کشورها و کشورهایی که درگیر جنگ هستند از جمله عراق باعث شده مهاجرانی از این کشورها در حاشیه شهر مشهد سکونت کنند.

کاهش  جرائم خاص در مشهد

مرتضوی تصریح کرد: در مقطعی حاشیه نشینی و حضور اتباع بیگانه در استان باعث شده بود که آمار جرم و جنایت افزایش یابد با این حال امروز خوشبختانه مشهد در پیشگیری از جرائم کیفری خاص، کاهش ۶۰ درصدی را تجربه کرده است. در جرائمی مثل تجاوز، سرقت مسلحانه و آدم ربایی بعضا تا ۶۰ درصد کاهش داشتیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان رضوی در رابطه با طرح های اجرا شده در زمینه پیشگیری از وقوع جرم گفت: دو سال گذشته یک طرح جامع پیشگیری از حوزه کیفری و غیرکیفری مرتبط با جرائم اتباع  بیگانه نوشته شد که این طرح شامل نقاط مختلف خراسان و حریم نور می شد.

اتباع بیگانه در مشهد جرائم شدید ندارند/ کنترل موارد چند سال اخیر

مرتضوی در پاسخ به این سوال که آمار جرائم ارتکابی از سوی اتباع بیگانه در این استان چگونه است؟ گفت: اینکه می گویند اتباع بیگانه جرائم شدید دارند اینطور نیست و این جرائم مهار و کنترل شده است؛ اگر مواردی هم باشد برخورد جدی و قاطع می شود.

وی افزود: ممکن است در دو سه سال اخیر موارد و جرائمی وجود داشته است اما اکنون هتل ها و مهمانپذیر ها و منازل شخصی تحت کنترل هستند. دستورالعملی هم در همین راستا ابلاغ شده است. نیروهای های امنیتی-اطلاعاتی و انتظامی بر این موضوع اشرف داشته و اوضاع را رصد می کنند.

یک سوم جمعیت مرکز استان حاشیه نشین هستند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان رضوی در ادامه و در خصوص معضل حاشیه نشینی در خراسان رضوی اظهارداشت: جمعیت مرکز استان سه میلیون و ۶۰۰هزار نفر است و یک میلیون نفر یعنی یک سوم جمعیت مرکز استان حاشیه نشین هستند، بر اساس مصوبه ای در همین راستا بحث توانمندسازی، محدودسازی و سامان دهی مناطق حاشیه نشین وجود دارد. در استان کارگروه پیش بینی و پیشگیری از بافت های ناکارآمد شهری تشکیل شده که به این سه مورد توجه ویژه ای دارد.

وی به آسیب های مناطق حاشیه نشین اشاره و تصریح کرد: علاوه بر شناسایی این مناطق، آسیب های موجود در این مناطق هم شناسایی شده است. همچنین اراضی بدون سند هم شناسایی شده است. در همین راستا علاوه بر مرکز استان مناطقی از جمله سبزوار و تربت حیدریه شناسایی شده و توافقاتی بیت اداره کل ثبت اسناد و راه و شهرسازی و منابع طبیعی انجام شده است.

این مسئول قضایی اظهارداشت: بسیاری از مراکز در این مناطق موقوفه است که با عنایت آستان قدس، هیئت توافق بررسی های لازم را انجام داده و بنا به بضاعت مردم نسبت به سند دار کردن اراضی مساعدت هایی انجام می شود.

مرتضوی ادامه داد: بحث دیگر ایجاد گشت های ترکیبی و تلفیقی برای شناسایی بنگاههایی است  که موضوع مسکن در حاشیه شهرها را دنبال می کنند، این بنگاه ها پس از شناسایی و احراز تخلف پلمپ می شوند.

تشکیل کارگروه مرز برای پیشگیری از تحرکات تروریستی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان رضوی در ادامه و در پاسخ به این سوال که در راستای پیشگیری از جرائم امنیتی و سیاسی آیا تحرکات تروریستی در استان شناسایی شده و برای پیشگیری چه اقداماتی انجام می شود؟گفت: به ویژه در مرزها طرح های امنیتی را  اجرا می کنیم و اخیرا هم کارگروه مرز تشکیل شده است. در دو مرز اصلی استان تمهیدات لازم از سوی نهادهای مرتبط انجام شده است.

وی افزود: توجه به منطقه آزاد، پایانه مرزی و بازارهایی که در این منطقه تشکیل می شود و همچنین بحث ورود ترانزیت ها مورد توجه قرار گرفته است. در این کارگروه نسبت به شناسایی احتمالی گروه های داعشی و تفکیری و گروه هایی که قصد ورود دارند اقدامات لازم  مطرح و اجرا شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تا کنون چند مورد از تحرکات گروه تروریستی در استان خراسان رضوی شناسایی شده است، گفت: اقدامات بسیار خوبی برای شناسایی انجام شده است با این حال مرزها بدون تحرک نبوده است اما مهم این است که این موارد خنثی می شود.

کد N1748998

وبگردی