آفتاب
گزینه نهایی شهرداری پایتخت:

سال۹۶ ازنظر مالی برای شهرداری دشوار خواهد بود/چابکسازی اولویت اول

سال۹۶ ازنظر مالی برای شهرداری دشوار خواهد بود/چابکسازی اولویت اول

محمدعلی نجفی گفت: سال ۹۶ از نظر مالی سال دشواری برای شهرداری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی شهردار منتخب شورای پنجم شهر تهران در گفتگوی خبری شبکه پنج سیما با اشاره به بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران گفت: در سال ۹۶ بودجه شهرداری تهران ۱۷هزار و ۹۰۰ میلیارد است که این رقم به نسبت سال۹۵ که ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیون بوده کاهش ده درصدی را دارد.

وی افزود: بنابراین سال۹۶ از نظر مالی سال دشواری برای شهرداری تهران خواهد بود.

نجفی با بیان اینکه حتما باید به سراغ درآمدهای جدید برویم، گفت: ما باید مدیریت هزینه داشته باشیم و با هزینه کم تر شهر را اداره کنیم؛ قطعا یکی از این راه‌ها ایجاد درآمد پایدار  و کاهش هزینه های شهرداری است.

منتخب شورای پنجم برای سمت شهرداری تهران ادامه داد: یکی از راهبردهایی که بنده برای شفاف‌سازی مطرح کرده‌ام،  مشارکت شهروندان در اداره شهر است. شهروندان باید بدانند شهرداری و شهر متعلق به خودشان است و باید احساس مسوولیت کنند.

شفاف سازی راهکار اعتماد مردم به شهرداری است

به گفته معاون سابق رییس جمهور برای اینکه مردم مشارکت داشته باشند باید به ما اعتماد کنند، این اعتماد از طریق شفافیت اتفاق می افتد و من این کار را از طریق هوشمندسازی انجام می‌دهم.

نجفی اضافه کرد: من تمام معاملات بالای یک میلیارد شهرداری را منتشر می‌کنم تا مردم بدانند که مثلا یک پیمانکار چه قراردادی با شهرداری بسته است.

آدم واقع گرایی هستم

گزینه نهایی شهرداری پایتخت در پاسخ به این سوال که شما می‌خواهید چارچوب و ساختار را تغییر دهید، آیا به نظر این اتفاق امکان پذیر است، گفت: من آدم واقع‌گرایی‌ام و اهل شعار دادن های غیر قابل اجرا نیستم.

وی افزود: من چیزی که محقق می‌شود بیان می‌کنم؛ چیزهایی که گفتم باید ظرف چهار سال اجرا شوند.

شهردار شانزدهم تهران با بیان اینکه اولین اولویت برنامه من چابک‌سازی شهری است، تاکید کرد: لازم نیست بعضی از کارها را  شهرداری انجام دهد. برای مثال ما کتاب فروشی یا نشریاتی داریم که با هزینه زیاد تولید می‌شوند این‌ها در حالی است که شهرداری برای انجام آن‌ها باید از رانت استفاده کند تا حداقل ساختمانی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

به گفته نجفی بسیاری از کارها اکنون به عهده شهرداری است اما می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود.

وی تاکید کرد: از این بعد هرکاری که بخش خصوصی بتواند خدمت موثری ارائه دهد شهرداری دیگر واردش نمی‌شود و آن را به بخش خصوصی واگذار می کند.

معاون سابق رئیس جمهور ادامه داد: با این اقدام قطعا کارایی بالا می‌رود و هزینه کاهش پیدا می کند؛ البته ما بدون مشارکت مردم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

مشکل قلبی من جدی نیست

نجفی در واکنش به شایعه بیماری‌اش نیز گفت: ممنون که شما نگران من هستید اما من بعد از سال92 مسوولیت اجرایی دیگری هم داشتم. من سرپرست وزارت علوم بودم.

وی توضیح داد: در سال 92 مشکل قلبی پیدا کردم که در نهایت در قلب من یک استنت(فنر) گذاشتند. دکتر معتقد بود خطر این بیماری یک سال شما را تهدید می‌کند، حالا سه سال گذشته و حال من خوب است.

نجفی ادامه داد: من مقاماتی را می شناسم که حتی سه استنت در قبل خود دارند اما مسوولیت‌های سنگینی به عهده آن‌ها است. البته هیچ کس از فردای خودش خبر ندارد.

کد N1748796

وبگردی