آفتاب

تنش بین روسیه و آمریکا بالا گرفت/ نیروی دریایی آمریکا در اوکراین مستقر شد

تنش بین روسیه و آمریکا بالا گرفت/ نیروی دریایی آمریکا در اوکراین مستقر شد

ایرنا نوشت: آمریکا همسو با برنامه های تقویت حضور نظامی در پهنه راهبردی آبی دریای سیاه و قدرت نمایی نظامی در برابر روسیه، کار ساخت مرکز عملیاتی نیروی دریایی خود را در اوکراین که سیاست های ضدروسی دارد، آغاز کرد.

پایگاه دریایی اوچاکووا در استان اودسا کناره دریای سیاه محل ساخت این مرکز است که مسئولیت مدیریت عملیات دریایی و رزمایش ها را خواهد داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک روز شنبه نوشت: واحد مهندسی رزمی ارتش آمریکا وظیفه ساخت مرکز عملیاتی دریایی را برعهده گرفته است و پیرامون آن حصار پیشرفته با پست ها و مقرهای بازرسی و همچنین دیده بانی دایر خواهد شد.

رسانه روسی در ادامه با اشاره به هزینه ای که برای ساخت حصار این مرکز دریایی اختصاص یافته است، نوشت: این احتمال وجود دارد که آمریکا حتی پایگاه دریایی اواکووا را نیز بگیرد و برای اهداف خود در دریای سیاه استفاده کند.

در همین حال، روزنامه کامرسانت نیز به نقل از وزارت دفاع آمریکا نوشت: مرکز عملیات دریایی در اوکراین در چارچوب برنامه کمک واشنگتن به این کشور ساخته می شود.

در گزارش پنتاگون ابراز امیدواری شده است که این مرکز نظامی به افزایش توانمندی های نظامی اوکراین کمک کند.
این طرح با حمایت اوکراین اجرا می شود که از آمریکا برای افزایش حضور نظامی در منطقه با هدف مقابله با روسیه دعوت کرده است.

پارلمان اوکراین ماه ژانویه قانونی را تصویب کرد که اجازه حضور نیروهای خارجی در این کشور را می دهد و دیگر هیچ مانعی در برگزاری رزمایش های مشترک با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آمریکا و میزبانی از نیروهای غربی وجود ندارد.

ناتو هر ساله در دریای سیاه رزمایش برگزار و راههای مقابله با تهاجم دشمن فرضی را تمرین می کند.

روسیه این رزمایش ها را که پس از آغاز مناقشه اوکراین در سال 2014 افزایش یافته است، تهدید امنیتی محسوب و در پاسخ نیز تمرین های نظامی گوناگون آبی، خاکی و هوایی برگزار می کند.

در همین حال، روزنامه راسیسکایا گازتا نیز از برنامه آمریکا برای تاسیس پایگاه نظامی در مولداوی همسایه اوکراین خبر داد که هر دو از جمهوری های سابق شوروی هستند.

به نوشته روزنامه روسی، ایگور دودون رئیس‌جمهور مولداوی به تازگی گفته است که از مقاصد واشنگتن در مورد ساخت هشت بنای جدید در پایگاه نظامی این کشور نزدیک روستای بولبوآکا آگاه نیست و در این مورد هماهنگی انجام نشده است.
این بناها شامل دبستان، تعمیرگاه، هتل، ساختمان های مسکونی و فروشگاه می شود که برای تمرین عملیات نظامی با شرایط شهری استفاده خواهد شد.

به عقیده کارشناسان، هدف آمریکا از این اقدام ها محدود کردن قدرت روسیه در کشورهای منطقه، جمهوری های سابق شوروی و منزوی کردن مسکو در دریای سیاه است و واشنگتن از امکانات موجود برای این اهداف بهره می گیرد.
دریای سیاه یکی از راهبردی ترین پهنه های آبی جهان است که از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه کرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد.

جز روسیه به عنوان یکی از کشورهای این منطقه، آمریکا و ناتو با دیگر کشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی ترکیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، و گرجستان روابط گسترده یا حضور مستقیم نظامی به عنوان همپیمان دارند و از این موقعیت و پاپگاه های خود برای تحرکات نظامی بهره می گیرند.

52310

کد N1748510

وبگردی