آفتاب

برنامه‌های مرکزی پزشکی حج و زیارت برای جلوگیری از«گرمازدگی» زائران ایرانی

برنامه‌های مرکزی پزشکی حج و زیارت برای جلوگیری از«گرمازدگی» زائران ایرانی

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تاکنون بیماری خاصی در میان زائران ایرانی گزارش نشده است، گفت: با توجه به شدت گرما در عربستان سعودی، تمرکز ما روی مسئله پیشگیری از گرمازدگی است.

به گزارش ایلنا، پیرحسین کولیوند درباره اقدامات صورت گرفته تا روز پنجشنبه در بحث سلامتی و پزشکی برای زائران حج تمتع اظهار کرد: اقدامات اولیه برای مراجعه کنندگان در درمانگاههای مدینه انجام می‌شود و اگر نیاز به کار تخصصی باشد، زائر را فوری به بیمارستان مدینه اعزام می‌کنند تا زیر نظر متخصصان مربوطه شرایط او بررسی شود.

وی در مورد آخرین آمار زائران بستری در بیمارستان‌های سعودی افزود: دو زائر که شرایط آن‌ها در حال حاضر مناسب است در بیمارستان سعودی تحت درمان هستند.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: یکی از زائرانی که اکنون بستری است، شکستگی فمور (شکستگی ران) داشت که عمل جراحی او انجام شده و ظرف دو روز آینده مرخص می‌شود و زائر دیگر نیز مشکل خونریزی معده داشت که شرایط او هم مناسب است.

کولیوند همچنین به تهیه بروشورهای آموزشی در رابطه با پیشگیری از گرمازدگی و کمکهای اولیه در این زمینه اشاره کرد و گفت: بروشورهای چاپ شده تا روز شنبه (۲۱ مرداد) به دست ما می‌رسد، اما نسخه الکترونیکی آن از طریق ستاد حج و زیارت در اختیار مدیران کاروان‌ها و همچنین مدیران و معاونان مجموعه‌ها قرار گرفته است؛ ضمن اینکه آموزشهای چهره به چهره همکاران ما در میان زائران نیز همچنان ادامه دارد.

وی همچنین از درگذشت یک زائر به نام «علی نازسالارپور» ۸۴ ساله از استان هرمزگان به شماره کاروان «۳۲۰۱۰» خبرداد و گفت: این زائر، شب گذشته به دلیل مشکل قلبی در بیمارستان ملک فیصل مکه مکرمه جان باخت.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین اظهار کرد: تاکنون بیماری خاصی در میان زائران ایرانی گزارش نشده و با توجه به شدت گرما در عربستان سعودی، تمرکز ما روی مسئله پیشگیری از گرمازدگی است.

کد N1748082

وبگردی