آفتاب

اپل زندگی روزمره را هوشمند می‌کند

اپل زندگی روزمره را هوشمند می‌کند

این روزها تب «هوش مصنوعی» در دنیای تکنولوژی بالا گرفته و تقریبا اغلب شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه را درگیر کرده است. حالا بسیاری از ...

ندا لهردی:این روزها تب «هوش مصنوعی» در دنیای تکنولوژی بالا گرفته و تقریبا اغلب شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه را درگیر کرده است. حالا بسیاری از مردم در سراسر جهان درباره اینکه انتظار دارند در آینده‌ای نه چندان دور روبات‌ها چه کارهایی را برای‌شان انجام بدهند، رویاپردازی می‌کنند. با این اوصاف است که تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل سیستم‌های خودکار را مادر پروژه‌های هوش مصنوعی می‌نامند و همین موضوع مسوولیت سنگینی را بر دوش ارزشمندترین شرکت جهان می‌گذارد تا آینده زندگی روزمره ما را شکل دهد. اپل در حال حاضر روی خودروهای خودران کار می‌کند، اما به گفته تیم کوک سیستم‌های خودکار و هوشمند مادر تمام پروژه‌های هوش مصنوعی هستند.  او گفته است: «یک خودروی خودران تنها یک کاربرد از سیستم‌های خودکار و هوشمند است و ما را به این فکر واداشته است که این سیستم‌ها چه کاربردهای دیگری خواهند داشت؟» کوک این را در جلسه بررسی درآمد فصلی اپل گفت و اعلام کرد که اپل تمرکز زیادی روی سیستم‌های خودکار به‌عنوان یک تکنولوژی اصلی دارد و این شرکت پروژه بسیار بزرگی در این زمینه در دست دارد که این پروژه به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد.بنابراین، بعد از خودروهای خودران و بدون راننده که قرار است جابه جایی و سیستم حمل و نقل را متحول کنند، باید منتظر پروژه‌های خودکار و هوشمند دیگری از اپل و شاید بعضی شرکت‌های تکنولوژی دیگر باشیم؛ پروژه‌هایی که می‌توانند زندگی آینده ما را تغییر بدهند. به این ترتیب حالا کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که پروژه‌های خودکار و هوشمند بعدی می‌توانند چه چیزهایی باشند.

 

خرید کردن:افراد زیادی هستند که هیچ علاقه‌ای به انجام خریدهای روزمره ندارند. در حال حاضر سیستم‌های نیمه خودکاری وجود دارند که می‌توانند از شما سفارش غذا بگیرند و آن را در زمان و مکان مورد نظرتان تحویل بدهند. با این حال شاید در آینده یخچال‌هایی تولید شوند که نه تنها غذا را برای شما سفارش می‌دهند، بلکه به‌صورت خودکار هم چیده و پر می‌شوند تا به این ترتیب هرگز با کابوس یخچال خالی مواجه نشویم.

ورزش کردن:ورزش برای سلامتی بسیار اهمیت دارد، با این حال اما گاهی برنامه‌ریزی و انجام آن به کاری سخت تبدیل می‌شود. بنابراین احتمالا بسیاری از ما به خودکار شدن ورزش هم فکر می‌کنیم. به‌عنوان مثل ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، یک روبات هنگامی که در خواب هستید به کمک حسگرهایی در بدن‌تان، حرکات ورزشی را در عضلات شما شبیه‌سازی کند و زمانی که بیدار شدید احساس شادابی کنید و ببینید که در همین زمان بیش از پنج مایل پیاده‌روی کرده‌اید و سی دقیقه ورزش‌های هوازی انجام داده‌اید.

آشپزی کردن:گاهی برای لذت بردن آشپزی می‌کنیم و خیلی از اوقات صرفا برای تهیه چیزی برای خوردن. درست در حالت دوم است که آشپزی خسته‌کننده می‌شود و گاهی ترجیح می‌دهیم یک روبات این وظیفه را به گردن می‌گرفت.  با این اوصاف شاید در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر ورود روبات سرآشپز باشیم که می‌تواند در کمترین زمان ممکن وعده غذایی دلخواه و البته متناسب با شرایط جسمی‌تان را برای شما آماده کند، میز را بچیند و شما فقط غذا را بخورید و لذت ببرید.

خوردن:این روزها بعضی از ما حتی برای خوردن هم وقت کافی نداریم و گاهی صرفا برای بقا غذا می‌خوریم. بعضی هم به دلایل مختلفی از جمله بیماری نمی‌توانند غذا را به خوبی بجوند و هضم کنند. چندان عجیب و دور از ذهن نیست که در آینده روبات‌ها برای این موضوع هم فکری بکنند.

بزرگ کردن کودکان:ما کودکان شلوغ و پر سر و صدا را دوست داریم، اما مراقبت از آنها در تمام طول روز می‌تواند زندگی اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار بدهد. آ‌نها به تمام زمان ما نیاز دارند و ما بخشی از این زمان را برای انجام امور مربوط به خودمان نیاز داریم. شاید یک روبات بتواند بچه‌ها را برای مسواک زدن در صبح و شب بدون جر و بحث‌های معمولی آماده کند یا قبل از خواب برایشان کتاب داستان بخواند و بعد از ظهر با آنها به حیاط برود و بازی کند. به این ترتیب کودکان کمی سرد و خشک بزرگ می‌شوند و در وعوض والدین‌شان می‌توانند بیشتر بخوابند و معاشرت کنند.

تمیز کردن:این یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر کدام از ما بارها آرزو کرده‌ایم که یک روبات برای آن طراحی و تولید شود. در حال حاضر روبات‌هایی وجود دارند که می‌توانند خانه را جارو بزنند و پنجره‌ها را تمیز کنند، با این حال اما هنوز برای تمیز کردن آشپزخانه، حمام و دستشویی، شستن لباس‌های بسیار کثیف و... روباتی طراحی نشده است.

پاسخ دادن به ایمیل‌ها:در میان کارهای مختلفی که روزانه انجام می‌دهیم، پاسخ دادن به ایمیل‌های رسیده یکی از کارهای زمانبر و اغلب خسته‌کننده است. درست به همین دلیل است که نیاز به یک روبات هوشمند برای انجام این کار احساس می‌شود. حالا خبرها نشان می‌دهند که شرکت فیس‌بوک در حال کار روی روبات‌های مذاکره‌کننده است و همچنین گوگل پیشنهادهای مختلفی برای پاسخ خودکار دادن در جی‌میل را فعال می‌کند.

خواندن و نوشتن پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی:در دنیای امروز وابسته به شبکه‌های اجتماعی، اگر شما در طول روز پنج تا 10 پست جذاب و خواندنی ننویسید، از نظر دوستان‌تان فعال و زنده نیستید. بنابراین برای آنکه بتوانید با این روند همراه شوید، احتمالا در آینده به یک روبات فعال و عاقل نیاز خواهید داشت؛ ‌روباتی که بتواند در مواقع لزوم روزهای پرمشغله پست‌های دوستان‌تان را در شبکه‌های اجتماعی هم برای شما بخواند و به دستورتان برای آنها نظر بنویسد.

روبات عکاس سلفی:یکی از کارهای مهم در زندگی مدرن امروزی گرفتن عکس‌های سلفی از زوایای خوب است. این کار برای بسیاری از ما مشکل است و تقریبا هر کدام از ما اخبار ناگواری درباره آسیب‌های جدی یا حتی مرگ افراد هنگام گرفتن عکس سلفی در شرایط مختلف شنیده‌ایم. با این اوصاف روبات عکاس که در زمینه گرفتن عکس سلفی تجهیز شده و حرفه‌ای است، می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد. چنین روباتی باید آنقدر کوچک و دقیق باشد که بتواند همیشه و همه جا شما را همراهی کند.

بهداشت شخصی:اغلب مردم دوست دارند که همیشه تمیز و مرتب باشند. با این حال اما همه آنها از فرآیند این کار لذت نمی‌برند. اصلاح صورت، مسواک زدن، دوش گرفتن، شستن موها و گرفتن ناخن‌ها و... به زمان نسبتا زیادی نیاز دارند. تصور کنید اگر این کارها را انجام نمی‌دادید چقدر زمان در طول روز داشتید که می‌توانستید استراحت کنید یا به کارها و امور دیگری برسید. با این اوصاف شاید همین‌ها کافی باشد تا شرکت‌های تکنولوژی را قانع کند روبات‌هایی برای کمک به حفظ بهداشت شخصی افراد طراحی کنند و بسازند.

 

منبع: گاردین

کد N1747141

وبگردی