آفتاب

حبیب‌الله بیطرف؛ وزیر پیشنهادی نیرو دولت دوازدهم/ نگاهی به زندگینامه و سوابق کاری

حبیب‌الله بیطرف؛ وزیر پیشنهادی نیرو دولت دوازدهم/ نگاهی به زندگینامه و سوابق کاری

سخنگوی کمیسیون انرژی تاکید کرد: بر اساس برنامه پنجساله باید 20 هزار برق حرارتی و 5 هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر تولید کنیم و همچنین شبکه توزیع نیاز به ترمیم دارد که در این مسیر باید بتوانیم سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم.

به گزارش ایلنا، حبیب‌الله بیطرف (زاده 1335 در شهرستان یزد) سیاست‌مدار، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم‌ اکنون بعنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ایران و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران فعالیت می‌کند.

وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌باشد. بیطرف از اعضای کمیتهٔ مرکزی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود، که در آبان 1358 سفارت ایالات متحده در تهران را اشغال کردند و بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا را رقم زدند.

بی‌طرف فعالیت اجرایی را از سال 1358 با مشارکت در راه‌اندازی جهاد سازندگی آغاز نمود. در طول جنگ ایران و عراق به عنوان عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فعالیت ادامه داد. وی در فاصله سالهای 1365 تا 1368 استاندار یزد بود. از ابتدای سال 1369 تا پایان سال 1373 به مدت پنج سال، در سمت معاون آموزشی وزارت نیرو فعالیت داشت. بیطرف در دولت‌های هفتم و هشتم، در کابینه اول و دوم سید محمد خاتمی، بعنوان وزیر نیرو فعالیت می‌نمود.

بیطرف سابقه مدیریتی چهار ساله در سمت استانداری یزد، پنج سال در سمت معاونت وزیر نیرو و هشت سال نیز وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد. در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز می‌توان به تدریس و عضویت در هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضویت در هیئت امنا دانشگاه یزد، عضویت در کمیته برنامه‌ریزی آموزش‌های علمی-کاربردی وزارت مسکن و شهرسازی و هشت سال مشاور پژوهشگاه نیرو اشاره نمود.

از سوابق اجرایی بیطرف می‌توان به اجرای پروژه‌های بزرگ ملی مانند طرح احداث سد و نیروگاه آبی کارون ۳، اجرای ضوابط و مقررات نظام فنی و اجرایی کشور در حوزه مدیریت پروژه‌های دولتی، همچنین حضور ۲ دوره در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و عضویت کنونی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و ساختمان اشاره کرد.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی –  

استاندار یزد –

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از 1368  تاکنون

معاون آموزشی وزارت نیرو –

رئیس هیئت مدیره سازمان سازندگی و آموزش –

مجری طرح‌های کارون 3 و 4

عضو هیئت مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران –

وزیر نیرو –

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو 1384 تاکنون

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران 1394 تاکنون

معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت 1395 تاکنون

کد N1746787

وبگردی