آفتاب

تلاش سازمان تامین اجتماعی جلوی شکست طرح تحول سلامت را گرفت

تلاش سازمان تامین اجتماعی جلوی شکست طرح تحول سلامت را گرفت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر تلاش دوستان در سازمان تامین اجتماعی نبود طرح تحول سلامت شکست می‌خورد و در سال‌هایی که شرایط مالی بهتر بود، جبران کسری سازمان بیمه سلامت از سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شد.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش سراسری مدیران سازمان تامین اجتماعی که در سالن نگین برگزار شد، گفت: عملکرد ۴ سال گذشته این سازمان باید مرور و مورد بحث و بررسی قرار گیرد و شاخص‌هایی را استخراج کنیم و آن‌ها را بررسی کنیم که چگونه بوده‌ایم و به کجا رسیده‌ایم.

وی در ادامه گفت: اگر قرار است سازمان تامین اجتماعی در قالب نظام رفاهی کار کند باید بداند که چه چیزی را ادامه بدهد و چه چیزی را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: یکی از نقاطی که می‌توانستیم برآن تمرکز داشته باشیم ارایه تصویری از خواص و واقعیتهای سازمان تامین اجتماعی نزد نخبگان و افکار عمومی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ذینفعان در سازمان تامین اجتماعی بسیار زیاد هستند، تصریح کرد: محیط ما متغیرهای زیادی دارد و ما همواره به فکر این بودیم که هزینه‌های درمان یا مستمری عقب نیفتد و در این مسیر سختیهای بسیاری را متحمل می‌شدیم.

وی ادامه داد: یکی از متغیر‌هایی که باید به آن توجه کرد معطوف کردن دولت به واقعیتهای سازمان تامین اجتماعی و حجم کاری که در این سازمان صورت می‌گیرد. باید واقعیتهای سازمان تامین اجتماعی را به رخ بکشیم. از سوی دیگر حمایت کمی را هم گرفتیم و نتوانستیم منابع جذب کنیم؛ چرا که منابع فقط مادی نیست ما از خودمان به بیرون منابع دادیم.

وی ادامه داد: یکی از موانعی که ما در بخش «قانونگذاری و تامین اجتماعی با آن مواجه بودیم عدم ایجاد مفاهمه بود. برخی مطالبات حمایتی را از سازمان تامین اجتماعی مطرح می‌کردند و ما باید در این مسیر مفاهمه درست و کلام قانونگذاری درست راه می‌انداختیم که تامین اجتماعی جای سیاست حمایتی نیست و این سازمان سیاست بیمه‌ای را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: سیاست حمایتی وظیفه سازمان بهزیستی است. بخشی از لطمات وارده نیز ناشی از عدم درک متقابل و متناسب با بخشی از محیط و ذینفعان سازمانی است.

وی در ادامه گفت: بخشی از محیط ما کارفرمایان هستند و منبع درآمد سازمان هستند. باید با ارتباط منطقی بتوانیم جنبه‌های ایجابی را به خوبی جلو ببریم و با جریان کارفرمایی تعامل دو سویه داشته باشیم. البته می‌توانیم از سطوح شهرستان فعالیت را دنبال کنیم و کاری کنیم که نوعی از مراودات پایینی شکل بگیرد و آثارش به بالا منتقل شود.

ربیعی افزود: اما در بخش کارگران و مستمری بگیران موفق‌تر عمل کردیم و آن‌ها تامین اجتماعی را خانه اجتماعی خود می‌دانند و این تعامل نوعی رضایت از دولت را به همراه داشته است. ذینفع ما کارگران هستند که با بخش درمان در ارتباط هستند و مستمری بگیران در بخش زندگی اجتماعیشان دارای رضایت شدند. لذا باید رفتار‌ها را به سمتی ببریم که حمایت طلبی وموج حمایتی بیشتری از سازمان صورت بگیرد.

ربیعی معتقد است ما نیاز به تغییر رفتار داریم. باید نسبت تامین اجتماعی و دولت را بسیار جدی‌تر تلقی کنیم و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید تغییر رفتار از بالا به پایین را داشته باشیم و به نظرم می‌توانیم به درستی و با گونه‌های مختلف صحبت کنیم و باید اعلام کنیم که سیاست حمایتی با سیاست بیمه‌ای آمیخته نشود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به ما خیلی کمک کرد و بار مالی زیادی را از دوش سازمان و وزارتخانه برداشته است.

وی تاکید کرد: ادارات استانی ما باید بدانند که چگونه در سطوح استانی با نمایندگان صحبت کنند و در این رابطه باید کار اغنایی انجام دهیم.

وی افزود: تغییر رفتار، برنامه ریزی می‌خواهد؛ در مراکز درمانی باید تغییر رفتار ایجاد شود و از مراکز به بیرون تسری پیدا کند.

وی تاکید کرد: رفتار مثبت از مراکز درمانی تامین اجتماعی باید شروع شود. در تامین اجتماعی خدمات زیادی صورت گرفته است و اگر زحمت و تلاش دوستان در سازمان تامین اجتماعی نبود طرح تحول سلامت شکست می‌خورد و در سال‌هایی که شرایط مالی بهتر بود، جبران کسری سازمان بیمه سلامت از سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شد.

وی از مدیران سازمان تامین اجتماعی خواست که برای وجهه تامین اجتماعی برنامه ریزی کنند. وی تاکید کرد: هر سال به نسبت سال گذشته بیشتر خاصیت سازمان تامین اجتماعی را درک می‌کنم. این سازمان بدنه کار‌شناسی بسیار قابل توجهی دارد و سلسله مراتب عمودی و کار‌شناسی دارد که این امر بسیار حائز اهمیت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: گفت‌و‌گوی اجتماعی پیرامون سازمان تامین اجتماعی باید در سطوح استان‌ها و شورای اداری استان‌ها ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رییس جمهور در مراسم تحلیف تاکید کرد: مباحثی همچون نظام جامع تامین اجتماعی، رفع کامل فقر مطلق، ادامه طرح تحول سلامت، بیکاری و اشتغال برنامه‌هایی هستند که کاملا با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط بوده و ما باید یک آمادگی کامل برای ایفای نقش در همه این‌ها پیدا کنیم و بتوانیم تاثیر خودمان را در اشتغال و فقر مطلق داشته باشیم و بتوانیم در سازمان تامین اجتماعی نه به عنوان سازمان حمایتی بلکه با ساختار واقعی تامین اجتماعی کمک کنیم چه در پوشش نظام بیمه همگانی و چه در پوشش نظام جامع تامین اجتماعی که رییس جمهور به صراحت آن را اعلام کرد.

وی ادامه داد: وقتی به عملکرد سازمان تامین اجتماعی در ۴ سال گذشته می‌پردازیم با توجه به می‌بینم که خیلی فرق کرده‌ایم و در این مدت ما نوع یگانگی و همسویی بزرگی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: با همه مدیران تامین اجتماعی در تمام سطوح مروادت مناسبی داریم که این نعمت بزرگی است. از جمله سازمان‌های عاطفی هستیم و روابط اخلاقی و انسانی بزرگی در آن حاکم است، باید این را به سطوح پایین هم بیریم و باید حتی کارمند بیمارستانی عواطف انسانی و عطوفت سازمانی از خودش بروز دهد.

ربیعی تاکید کرد: ما کمترین حاشیه را در سازمان داشتیم، پایمالی در حق مردم نیز نباید رخ دهد.

 وی تاکید کرد: انعطاف ما در این سازمان خوب بود. این سازمان از نظر انباشت دانش خوب عمل کرد. موسسه تامین اجتماعی در بخش مطالعات خوب کار کرد و مطالب خوبی ارائه کردند.

وی تاکید کرد: در نشان دادن وجهه خوب تامین اجتماعی باید بهتر عمل می‌کردیم. بنابراین تغییر رفتار را واجب می‌دانم و از این پس ما باید در سازمان تامین اجتماعی کارهای بزرگی را ارائه کنیم.

ربیعی تصریح کرد: کارهای بزرگی در سازمان و خانواده تامین اجتماعی و ساختار مدیریت تامین اجتماعی انجام شد و از شما می‌خواهم سازمان را خوب بشناسید. تعامل دو طرفه به کلیت سازمان کمک می‌کند. یقینا» شناساندن سازمان و تعامل دو طرفه به سازمان کمک می‌کند؛ وزارت کار در کنار سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار است و امیدوارم هر کاری که می‌کنید برای سازمان خودتان انجام دهید.

کد N1746654

وبگردی