آفتاب
گزارش

مدل توسعه استان کرمان باید به کل کشور گسترش یابد

مدل توسعه استان کرمان باید به کل کشور گسترش یابد

رئیس بنیاد مستضعفان در دومین جلسه هم‌اندیشی و انتقال تجارب مدیران معین‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: مدل توسعه‌ای استان و واگذاری ...

گروه بنگاه‌ها:رئیس بنیاد مستضعفان در دومین جلسه هم‌اندیشی و انتقال تجارب مدیران معین‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: مدل توسعه‌ای استان و واگذاری توسعه استان به بخش خصوصی باید در کشور بارور شود و مجلس شورای اسلامی باید کمک کند که این الگو به کل کشور تعمیم داده شود. محمد سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه در کرمان به همت استاندار موفقیت‌های خوبی حاصل شده است، افزود: در مناطق دو و سه استان کرمان برنامه‌هایی در حال اجرا داریم که تاکنون برای آن مناطق زحمات زیادی کشیده شده است.

 

وی گفت: ادامه فعالیت در این مناطق وابسته به همت مقامات استانی، نماینده استان و دولت است تا این روند به یک الگوی قانونمند تبدیل و سرآغازی برای توسعه دیگر مناطق محروم کشور باشد. سعیدی‌کیا با بیان اینکه اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شهرستان قلعه گنج بر اساس شعار «کار برای مردم با مردم» انجام می‌شود، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده تمام و کمال از ظرفیت‌های کشور است و یکی از این ظرفیت‌ها، نیروی متخصص و جوان است. استاندار کرمان نیز در ادامه این جلسه گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری اجرای اقتصاد مقاومتی بود که این مهم در استان کرمان در حال اجراست و اکنون این استان در حوزه مردمی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور پیشگام است. علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در مهر 93 موافقت‌نامه‌ای در کشور مبتنی بر واسپاری مدیریت توسعه به موسسه بنیاد مستضعفان در منطقه قلعه گنج صورت گرفت، افزود: اکنون 22 موسسه ملی و استانی در مناطق هشت‌گانه اقتصادی استان کرمان، همانند الگوی صورت گرفته در شهرستان قلعه گنج، کار داوطلبانه و خیرخواهانه توسعه را در استان کرمان آغاز کرده‌اند. وی اظهار کرد: برای نخستین بار الگوی واگذاری توسعه به موسسات بزرگ خصوصی اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی، صورت گرفت که این الگو سبب سبک جدیدی در مدیریت کشور شد و اکنون این الگو به خوبی در استان کرمان در حال فعالیت بوده و توفیقات خوبی به همراه داشته است. رزم‌حسینی با بیان اینکه کرمان، نخستین استان کشور است که به ندای رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی پاسخ داد، گفت: اقتصاد مقاومتی در بخش مردمی بودن یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بود و به جرات می‌توان گفت که اکنون این استان پیشگام در حوزه مردمی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور است.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری چنین جلساتی، تبادل اندیشه بین معین‌های اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: به دنبال رفع فقر و جهل در استان کرمان هستیم و الگوی اجرایی شده در استان کرمان نیز تنها به این منظور بوده و هیچ‌گونه وجهه سیاسی ندارد. رزم حسینی با اشاره به اینکه این الگو مانند سایر اقدامات استان قابل تعمیم به کل کشور است، گفت: براساس سیاست‌های مقام معظم رهبری، دولت نقش کارگزاری را برعهده دارد و اکنون مردم فرمان توسعه استان کرمان را به دست گرفته‌اند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه تمرکززدایی مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری است، گفت: اصلاح ساختارهای کلان و مدل‌های برنامه‌ریزی دو راهکار برای تمرکززدایی است. محمدرضا پورابراهیمی افزود: به‌رغم تلاش‌های طول چهاردهه، نتوانسته‌ایم، در حوزه شاخص‌های اقتصادی، وضعیت کشور را به سمت مطلوب ببریم. وی تشکیل شورای‌عالی معادن را یکی دیگر از اقدامات برای تمرکززدایی دانست و اظهار کرد: افزایش اختیار استانداران از دیگر گام‌های برداشته شده در برنامه ششم توسعه است که در جهت تمرکززدایی برداشته شده است. پورابراهیمی خطاب به استاندار کرمان، گفت: مدل اقتصاد مقاومتی استان کرمان را مستندسازی کنید تا بتوانیم این مدل را عملیاتی کنیم. نماینده شهرستان‌های بم، نرماشیر، ریگان و فهرج در مجلس در ادامه این جلسه به تلاش‌ «معین‌های مناطق هشت‌گانه استان کرمان» در جهت توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: معین‌های اقتصادی باید توسعه فرهنگی را در کنار اقدامات توسعه اقتصادی در نظر بگیرند. حبیب‌الله نیکزادی افزود: استان کرمان دارای منابع مالی زیادی است که به علت دپوی پول شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در تهران، استان از این منابع سودی نمی‌برد. وی با بیان اینکه باید تدبیری اندیشیده شود که رسوب منابع مالی در استان باشد، تصریح کرد: اگر این اقدام صورت گیرد، استان از ارزش افزوده و امکانات مالی آن می‌تواند استفاده کند. نیکزادی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در شرق استان کرمان یکی از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی این منطقه است، گفت: با توجه به اینکه فرصت‌سازی‌هایی انجام شده، اما نتوانستیم از ظرفیت‌های مناطق به درستی استفاده کنیم. در ادامه این جلسه محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مدیران عامل شرکت‌های گل‌گهر، ملی صنایع مس ایران، گهر زمین و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) عملکرد خود را گزارش داده و به ارائه راهکار برای توسعه مناطق محروم پرداختند.

کد N1746535

وبگردی