آفتاب

امروز یک توییت ۱۴۷ کلمه‌ای می‌تواند تاثیر عمیقی در سیاستگذاری‌ها داشته باشد

امروز یک توییت ۱۴۷ کلمه‌ای می‌تواند تاثیر عمیقی در سیاستگذاری‌ها داشته باشد

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد:‌ امروز یک توییت ۱۴۷ کلمه‌ای می‌تواند تاثیر عمیقی در سیاستگذاری‌ها داشته باشد و یک توییت اشتباه می‌تواند در ایجاد جنگ موثر باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: روز خبرنگار را پیشاپیش تبریک گفته و یاد و خاطره شهدای مظلوم مزارشریف، شهدای رسانه، شهدای وزارت خارجه، شهدای انقلاب و مدافعان حرم را گرامی می‌دارم.

او ادامه داد: گرامیداشت شهدای مزار شریف یک نکته را به ما یادآوری می‌کند و آن حضور خبرنگاران و دیپلمات‌ها در یک سنگر برای رساندن پیام ایران است. البته در مزارشریف در کنار ۱۱ شهید دیپلمات‌، خبرنگار هم بود و این قدرت امروز شماست که بجای آنکه امروز، روز دیپلمات نامگذاری شود روز خبرنگار نامیده شد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هم هدف و هم مسیر مشترک شرایط ویژه‌ای را برای ارتباط نزدیک‌تر میان وزارت خارجه و جامعه رسانه‌ای ایجاب می‌کند، اظهار داشت: توازن میان این دو وظیفه کار دشواری است. در جهان امروز ما، پیام ارزش واقعی پیدا کرده است. یک توییت ۱۴۷ کلمه‌ای می‌تواند تاثیر عمیقی در سیاستگذاری‌ها داشته باشد و یک توییت اشتباه می‌تواند در ایجاد جنگ موثر باشد.

ظریف افزود: به خاطر تحولات در ابزار قدرت، هم دارندگان قدرت متنوع شدند و هم ابزارهای انتقال و ایجاد قدرت متنوع شده‌اند و همین مساله موجب شده هر خبرنگاری در دنیا قدرتمند باشد.

او با بیان اینکه گفتمان می‌تواند هم قدرت آفرین یا قدرت زدا باشد و هم می‌تواند در دفع یا ایجاد تهدید موثر باشد، تصریح کرد: رسانه عامل انتخاب و انتقال گفتمان است. مهم این است که چه گفتمان و چه تصویری انتخاب شود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: در کل علوم انسانی انتخاب تحلیل‌گر و کنش‌گر یک واقعیت است. در میان خبرهای مختلف می‌توانید یک یا چند خبر را برای انعکاس انتخاب کنید و این انتخاب شما می‌تواند فاصله عزت ملی و شرمساری باشد.

ظریف یادآور شد: همه دوست دارند بی‌طرفانه خبر را انتقال دهند ولی این تصور که عینی با واقعیات برخورد کنید کم لطفی به پژوهشگر است. خبرنگاران در میان اخبار و تصاویر، اخبار و تصاویری را انتخاب می‌کند که بهتر خبر را را انتقال دهد و همین تصمیم ما یک تصمیم موثر در قدرت سازی و انتقال خبر است.

ادامه دارد...

کد N1746282

وبگردی