آفتاب

آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ کسی ارتباط ندارد/دیدار‌های حاشیه مراسم تحلیف تشریفاتی نبود

آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ کسی ارتباط ندارد/دیدار‌های حاشیه مراسم تحلیف تشریفاتی نبود

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اظهارات و ادعای آمریکایی برای از بین بردن برجام خوابی است که تعبیر نخواهد شد. تلاش امریکا آن است که برجام بدست ایران تخریب شود ولی ایران پیشقدم برای نقض برجام نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار در پاسخ به این سوال که به غیر از دیدارهای دوجانبه چه بحث‌های جدی‌ در سفر مقام‌های بین‌المللی به ایران مطرح شد، گفت: ۱۰۵ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف حضور داشتند و تا عصر دیروز ۱۳۵ دیدار انجام شد که به این تعداد افزوده خواهد شد. این دیدار‌ها تشریفاتی نیست و مسائل مهمی در این دیدارها مورد بحث مورد رایزنی قرار گرفته است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در خصوص رفع بی‌اعتمادی ناشی از آزمایش‌های موشکی اظهار داشت: بحث اعتماد و آزمایش‌های موشکی بی‌ارتباط است. ادعای طرف مقابل بی‌اعتبار است. اقدامات امریکا هم به این بی‌اعتمادی‌ها افزوده است. آزمایش‌های موشکی ایران هم مساله‌ای دفاعی است و به هیچ کسی ارتباط ندارد.

او درباره توصیه‌های رهبری در گسترش تعامل با ایران تصریح کرد: بیانات رهبری و تاکید ایشان مساله مهمی است. جمهوری اسلامی ایران سعی کرده از سیاست‌های مسالمت‌آمیز در عرصه جهانی پیروی کند ولی تاکید ایشان مساله مهمی است که باید روی آن کار شود و این مساله در سیاست‌های وزارت خارجه در دولت جدید منظور خواهد شد.

قاسمی درباره موضع ایران نسبت به سفر عمارحکیم و مقتدی صدر به عربستان گفت: روابط ایران و عراق روابط حسنه‌ای است. ایران بنا به دلایل فرهنگی و تاریخی روابط گسترده‌ای در سطوح عالی دولتی و غیردولتی با عراق دارد ولی عراق دولت مستقلی است و قرار نیست مقامات عراقی برای سفر به جایی از ما اجازه بگیرند یا گزارش بدهند. این آمد و شد‌ها به خودشان ارتباط دارند و به ما ارتباطی ندارد.

او با اشاره به نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین گفت: ظریف در نشست اخیر شرکت کرد که جلسه به جا و خوبی بود. فرصت خوبی برای دیدار با مقامات کشور‌های اسلامی در این سفر فراهم شد. نیاز بود در این باره سازمان همکاری اسلامی پیرو اهداف و وظایف خود موضوع فلسطین را مدنظر قرار دهد و از آرمان فلسطین حمایت و از مقاومت دفاع کند. من فکر می‌کنم این نشست توفیقات خوبی داشت.

قاسمی درباره اقدامات ایران برای حفظ برجام عنوان کرد: اظهارات و ادعای آمریکایی برای از بین بردن برجام خوابی است که تعبیر نخواهد شد. تلاش امریکا آن است که برجام بدست ایران تخریب شود ولی ایران پیشقدم برای نقض برجام نیست و در برابر بدعهدی‌ها و نقض برجام با خرمندی لازم اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد. به این منظور بعد از تحریم جدید کنگره اقدامات لازم و پاسخ‌های متناسب در هیات عالی نظارت بر برجام مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد و در زمان لازم اعمال خواهد شد.

او گفت: ما برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم و در تماس با کشورهای ذی نفع هستیم. موگرینی در تهران بود و فرصت خوبی بود در سطوح مختلف عالی رایزنی‌هایی با مقامات ما داشته باشد. با هیات‌های دیگر هم صحبت کردیم. راه ما دیپلماسی است و به تلاش‌هایمان ادامه خواهیم داد.

کد N1746155

وبگردی