آفتاب

افزایش کیفیت زندگی در قلب طهران/احیای تاریخ کهن

افزایش کیفیت زندگی در قلب طهران/احیای تاریخ کهن

امروز بیش از ۲.۱ میلیون نفر از پایتخت نشینان در بافت‌های فرسوده زندگی می کنند، گسترش این بافت های فرسوده و مسائل دیگر منجر به خالی شدن برخی محله های قدیمی در سال های اخیر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در مصوبه‌ای که حدود ۱۰ سال پیش در شورای عالی شهرسازی کشور تصویب شد، فرسودگی با سه مولفه کمّی تعریف شده است؛ ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام. براساس این تعریف اگر در محله‌ای بیش از ۵۱ درصد بلوک‌ها توامان این سه ویژگی را داشته باشند، این محله بافتی فرسوده دارد.

با این تعریف حدود سه هزار و ۲۷۰ هکتار، یعنی حدود ۵ درصد مساحت کل تهران را بافت فرسوده تشکیل می دهد، بافتی که هم به لحاظ ایمنی در برابر حوادثی مانند زلزله آسیب پذیر است و هم به لحاظ آسیب های اجتماعی با چالش اساسی رو به رو است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مساحت بافت فرسوده پایتخت گفت: سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در پایتخت وجود دارد که پنج درصد از مساحت کل شهر تهران را در برمی گیرد.

وی با بیان اینکه این مساحت ۲۲ درصد از پارسل ها و قطعات تهران را به خود اختصاص داده و ۱۹ درصد از جمعیت شهر در آن ساکن هستند تأکید کرد: این اعداد حاکی از این است که جمعیت فشرده ای در بافت فرسوده زندگی می کنند و ریزدانگی در بافت پدیده غالب است.

این در حالی است که نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران چندی پیش بیان کرد: طبق آمارها در تهران بالغ بر ۳۲۲۸ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در منطقه ۱۲ با وجود ۵۹۲ هکتار و در منطقه ۱۰ با وجود ۴۲۷ هکتار دارای بیشترین بافت فرسوده هستیم.

۲۰ درصد افزایش پروانه ساخت در بافت فرسوده داشته ایم

محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نتیجه تخفیفاتی که در زمینه ساخت و ساز در بافت فرسوده ارائه شده می گوید: در زمینه صدور پروانه ها اگر چه در کلانشهر تهران با کاهش جدی رو به رو هستیم اما در زمینه بافت فرسوده حدود ۲۰ و ۲۱ درصد افزایش صدور پروانه را داشتیم که ماحصل همین تخفیفات است.

وی توضیح می دهد: انگیزه هست، دولت خوب وسط آمده و شهرداری و شورا هم همین. تهران به لحاظ نوسازی نسبت به همه شهرها وضعیتش در این روند بهتر است اما میزان بافت فرسوده آن قدر زیاد است که با این میزان نوسازی و بهسازی که هنوز به ۱۰ درصد نرسیدیم اوضاع همچنان خیلی نگران کننده است و باید بسته های تشویقی بیشتری ارائه داده و نمونه های کشورهای موفق در این زمینه را هم باید مدنظر قرار دهیم.

تمرکز بر منطقه ۱۲ تهران

عباداله فتح اللهی چندی پیش رویکرد اصلی سازمان نوسازی را بهسازی مناطق تاریخی پایتخت عنوان کرد و گفت: بهسازی مناطق تاریخی منطقه ۱۲دراولویت کاری این سازمان قرار دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهر ان با اعلام این مطلب افزود: مهم ترین هدف ما در بافت قدیمی صرفا نوسازی نیست بلکه تلاش می شود تا کار بهسازی، مرمت و احیای مناطق تاریخی به بهترین شکل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد باز آفرینی پایدار کلانشهر تهران کار گروه ویژه ای را با سازمان میراث فرهنگی تنظیم کرده گفت: منطقه ۱۲شهری تهران دارای مجموعه ها و آثار ارزشمند از دوران صفوی و ناصری بود و منطقه ای خاص و با ویژگی تاریخی است.

فتح اللهی افزود: در تهران سه بافت حاشیه ای، میانه و قومیتی( طایفه ای) وجود دارد که محلات دارای شناسنامه و تاریخ خاصی هستند.

به گفته دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، مناطق ۱۱ و ۱۲ پایتخت بیشترین بافت و بناهای تاریخی را در خود جای داده اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرتهران با بیان اینکه برای تحولات منطقه ۱۲ طرحی از سوی شهردار تعریف شده تا بافت های تاریخی مورد توجه قرار گیرند، خاطر نشان کرد: در این طرح منطقه ۱۲ از جمله هرندی و محلات ضلع جنوبی به زوم شمالی، تاریخی و نیز مناطق دارای آثار ثبت شده تقسیم شده است.

رشد سیزده درصدی قیمت مسکن در منطقه ۱۲

پیاده راه سازی، توجه به بافت تاریخی و ساماندهی بازار، و ایمن سازی بوستان ها از اقداماتی بود که در این مدت از سوی سازمان نوسازی در قلب پایتخت اجرایی شد.

عابد ملکی شهردار منطقه ۱۲ تهران با اشاره به همین اقدامات از رشد ۱۳ درصدی قیمت مسکن در قلب تاریخی تهران خبر داد.

وی با بیان این مطلب افزود: طبق جدیدترین آمارهای بانک مرکزی قیمت مسکن در این منطقه در تیرماه سال ۹۶ نسبت به تیرماه سال گذشته رشد ۱۳ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: اجرای طرح ارتقاء کیفیت زندگی در قلب تاریخی تهران در قالب طرح های کالبدی ، فرهنگی و اجتماعی باعث شده تا ارزش افزوده مسکن در تیرماه امسال به نسبت تیرماه سال گذشته رشد نسبی داشته باشد.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه برنامه های مدیریت شهری تهران برای بازگشت زندگی به قلب تاریخی تهران متوقف نخواهد شد ؛ یادآور شد: توسعه مسیرهای پیاده رو، بهبود وضع کالبدی منطقه از قبیل مناسب سازی میادین مهم و قدیمی این منطقه ، اجرای طرح های بزرگ فرهنگی در باغ ملی تهران ؛ توسعه گردشگری شهری در قلب تاریخی تهران ، همکاری با اتحادیه هتلداران تهران در جهت بهبود وضعیت اقامتگاه های منطقه جهت جذب توریست ، بهبود وضعیت بوستان های این محدوده و... از جمله طرح هایی بود که در سال های اخیر در منطقه ۱۲ اجرایی شد.

وی با اشاره به رشد اقتصادی محله های قدیمی و پر آسیب منطقه ۱۲ بیان کرد: یکی از تاثیرگذارترین برنامه های مدیریت شهری تهران در این منطقه احیا و بازسازی بازارچه عودلاجان به عنوان یکی از بازارهای مسقف قدیمی پایتخت بود که توانست این بازار مخروبه را به یکی از قطب های صنایع دستی تبدیل کند.

ملکی احیای خیابان سی تیر را به عنوان خیابان ادیان تهران ، یکی دیگر از طرح های موفق منطقه دانست و تاکید کرد: در حال حاضر شب ها خیابان سی تیر به یکی از مقاصد سفر و همچنین تفریح پایتخت نشینان در قلب تهران تبدیل شده است.

به گفته شهردار منطقه ۱۲ تهران ؛  در حالی رشد قیمت مسکن در قلب تاریخی تهران رشد ۱۳ درصدی داشته است که براساس آمار بانک مرکزی ، منطقه یک به عنوان منطقه ای برخوردار یک درصد کاهش رشد داشته است.

کد N1745717

وبگردی