آفتاب

وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی

وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی طرح‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: خشکسالی، منابع آب زیرزمینی، ایران را به وضعیت بحرانی کشانده است. ...

دنیای اقتصاد:مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی طرح‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: خشکسالی، منابع آب زیرزمینی، ایران را به وضعیت بحرانی کشانده است. به گزارش صدا و سیما، امیرحسین رقیمی ضمن اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده است، گفت: این منطقه امروز در اثر عوامل مختلف از جمله خشکسالی با کمبود شدید منابع آبی مواجه است.

 

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: آب مورد مصرف در بخش آشامیدنی6 و در صنعت 2درصد است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی طرح‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ضمن اشاره به مقوله آب روستایی گفت: طبق آخرین برآوردها از مجموع ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور ۲۱ میلیون نفر در بخش روستایی ساکن هستند. وی افزود: بخش شهری ۵۵ درصد وابسته به منابع آب زیرزمینی و ۴۵ درصد وابسته به منابع سطحی است و در عوض بخش روستایی ۸۵ تا ۹۰ درصد وابسته به منابع زیرزمینی محلی و ۱۰ تا ۱۵ درصد وابسته به منابع آب سطحی است. وی با بیان اینکه خشکسالی منابع آب زیرزمینی کشور را دچار بحران کرده است، اظهار کرد: مناطق روستایی امروز با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستند.

زنگ هشدار بحران آب در مناطق مختلف ایران از جمله روستاها در حالی به صدا درآمده است که وزیر نیرو روز گذشته از تلاش برای حذف کامل آبرسانی تانکری در روستاها خبر داد و گفت: در صورت تزریق به موقع منابع مالی می‌توان شاهد حذف کامل آبرسانی تانکری در روستاهای کشور باشیم. از سوی دیگر حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: تلاش کردیم که موضوع مهم آبرسانی به روستاهای کشور و جایگزینی آبرسانی سیار با دسترسی به منابع پایدار آب شرب با کیفیت را در روستاهای کشور طراحی، پیاده‌سازی و اجرایی کنیم که در طول دولت یازدهم موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه حاصل شد. چیت‌چیان افزود:‌ با آبرسانی به بیش از 5 هزار روستا جمعیتی بیش از 4 میلیون نفر از نعمت دسترسی به منابع پایدار و باکیفیت آب شرب برخوردار شدند و همچنین موضوع ضرورت تمرکزدهی به انجام فعالیت‌ها در این بخش را به نوعی جا بیندازیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه آبرسانی به روستاها توسعه عدالت اجتماعی را به دنبال داشته است، تصریح کرد: در صورت تزریق به موقع منابع مالی و ادامه مسیری که در چند سال اخیر شکل گرفته، می‌توان شاهد حذف کامل آبرسانی تانکری در روستاهای کشور باشیم که در این زمینه متخصصان آب کشور در بدنه گسترده شرکت‌های آب و فاضلاب عزمی جدی برای حذف کامل آبرسانی تانکری و بهره‌مندی روستاهای کشور از آب شرب پایدار و باکیفیت دارند. وی ادامه داد: این کار شدنی است اما نیاز به حمایت مجلس و دولت دارد و امیدوارم همان‌طور که مجلس و دولت در طول 4 سال گذشته حمایت بی‌دریغی از طرح‌های آبرسانی روستایی داشتند و نتیجه این حمایت، دستاورد بزرگی برای کشور بوده‌است.

کد N1745369

وبگردی