آفتاب

مسکو طرح ایران، روسیه و ترکیه را ثبات‌بخش سوریه اعلام کرد

مسکو طرح ایران، روسیه و ترکیه را ثبات‌بخش سوریه اعلام کرد

ایرنا نوشت: میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه در دیدار با سفیر سوریه، طرح تهران، مسکو و آنکارا برای ایجاد مناطق امن در این کشور را ثبات بخش و عامل کاهش فعالیت تروریست های ضدسوری خواند.

بوگدانف روز شنبه با ریاض حداد سفیر سوریه در مسکو دیدار و دو طرف در خصوص آخرین اوضاع سیاسی و نظامی سوریه گفت وگو و تبادل نظر کردند.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: در این دیدار به وضعیت ایجاد مناطق امن در جنوب غرب سوریه، منطقه غوطه شرقی نزدیک دمشق و استان های حمص و ادلب توجه خاص شد.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که ایجاد مناطق امن در سوریه سبب کاهش تنش ها، فروکش کردن فعالیت تروریست ها و بهبودی اوضاع انسانی در این کشور شده است.

دو طرف همچنین در باره دور ششم نشست بین المللی سوری آستانه و مقدمات برگزاری آن گفت وگو کردند.

ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات سوری -سوری در پایتخت قزاقستان ، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.

توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاه های بازرسی و گذرگاه ها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.

بنا به این تفاهم نامه، همه تدابیر لازم در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه به کار گرفته می شود و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروه های معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.

آخرین دور مذاکرات آستانه 13 و 14 تیر ماه برگزار شد که موضوعات مربوط به ایجاد مناطق چهارگانه امن در سوریه و پیشبرد این طرح بررسی شد.

52311

کد N1745308

وبگردی