آفتاب

تمام حواشی یک تحلیف/ سوگند بدون معرفی کابینه/ حضور حسین فریدون و غیبت فرمانده سپاه

تمام حواشی یک تحلیف/ سوگند بدون معرفی کابینه/ حضور حسین فریدون و غیبت فرمانده سپاه

مراسم تحلیف دوازدهیم ریاست جمهوری به پایان رسید اما خبری از معرفی کابینه نشد.

فائزه عباسی: تمام خیابان های منتهی به میدان بهارستان و ساختمان هرمی شکل آن بسته بود و  مترو ایستگاه بهارستان نیز از ساعت 14 تعطیل شد. از خیابان های مجاور تلاش کردیم خود را به مجلس برسانیم که سر هر خیابان با تعداد زیادی مامور مسلح نیروی انتظامی مواجه شدیم و با چانه زدن و صحبت کردن که خبرنگاریم و کارت خبرنگاری داریم و... در نهایت به مقابل درب شماره دو مجلس شورای اسلامی رسیدیم. تردد مانند همیشه نبود و برخلاف روزهای عادی تنها مجوز داشتن یک خودکار و یک کاغذ به خبرنگاران داده شد.

فرش قرمز برای میهمانان

با عبور از گیت حفاظت به لابی مجلس رسیدیم، همه چیز فرم تشریفات را به خود گرفته بود؛ از فرش قرمز مقابل در ورودی به صحن گرفته تا نوع ایستادن ماموران تشرفات. جایگاه خبرنگاران هم که همیشه مشخص است! از پله ها بالا رفتیم سایت خبرنگاران با میزهای پذیرایی تقریبا اشغال شده بود. با گذشتن از سایت به جایگاه خبرنگاران در صحن رفتیم. نوع چینش در جایگاه خبرنگاران هم با کمی تغییر مواجه شده بود و اضافه کردن تعدادی صندلی با روکش های کرمی رنگ خودنمایی می کرد. گویا به علت حضور تعداد زیادی میهمان باید خبرنگاران به جای نشستن بر جایگاه خود بر این صندلی ها تکیه می زدند.

آغاز مراسم و حضور میهمانان

محمد جواد ظریف، علی یونسی، محمدباقر نوبخت، عادل آذر رییس دیوان محاسبات، عباس عراقچی، سردار وحید حقانیان از بیت رهبری، الهام امین زاده مشاور حقوق شهروندی رییس جمهور، حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، مجید تخت روانچی، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی زودتر از همه در صحن حضور داشتند.

از میهمانان خارجی هم  وزیر اقتصاد قطر، فرستاده ویژه سلطان قابوس و عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، تعدادی دیگر از مقامات خارجی حضور داشتند. محمد جواد ظریف با میهمانان خارجی خوش و بشی و کرد و به آنها خوش آمد گفت.

حدود ساعت 16 و 30 دقیقه حجت الاسلام محمد گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، زهرا مصطفوی دختر امام(ره)، سردار رحیم صفوی، سردار باقری و... وارد صحن شدند. پس از آن تعدادی دیگر از اعضای هیات دولت یازدهم از جمله بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت،  سورنا ستاری، سیف رییس کل بانک مرکزی، جعفری دولت آبادی دادستان تهران، علوی وزیر اطلاعات، فرهادی وزیر علوم، امیری معاون پارلمانی دولت، علی طیب نیا وزیر اقتصاد، شهیدی رییس بنیاد شهید، مصطفی میرسلیم نامزد انتخابات ریاست جمهوری، محسن هاشمی عضو شورای شهر، مولاوردی معاونت زنان دولت یازدهم، حجتی وزیر کشاورزی، محمد شریعتمداری معاونت اجرایی ریاست جمهوری و همچنین حسین فریدون در مجلس حاضر شدند.

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ساعت 17 و نه دقیقه در صحن حاضر شد.

راس ساعت 17 دوازدهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری با نواخته شدن سرود ملی آغاز و  با به صدا در آمدن زنگ مجلس، جلسه با حضور 254 نفر از نمایندگان مجلس رسمیت پیدا کرد.

حضور ورزشکاران و هنرمندان

در زمان تبلیغات انتخاباتی یکی از اصلی‎ترین حامیان ادامه دولت روحانی، ورزشکاران و هنرمندان بودند که در مراسم تحلیف نیز حضورشان نادیده گرفته نشد. داریوش ارجمند و محمود عزیزی از هنرمندان معروف کشورمان بودند که در این مراسم حضور داشتند و در کنار آنها علی پروین، کریم باقری و علی دایی از ورزشکاران با سابقه ایران در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت کردند.

جای خالی هاشمی رفسنجانی

در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران این اولین مراسم تحلیفی بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن حضور نداشت و جای خالی او احساس می شد. هر چند آیت الله هاشمی رفسنجانی نبود اما عفت مرعشی همسر وی و محسن هاشمی پسر او به عنوان میهمانان ویژه در این مراسم حضور داشتند.

غایبان مراسم تحلیف

نگاه ها به دنبال این بود که آیا از رقبای حسن روحانی کسی به این مراسم دعوت شده بود یا خیر که تنها حضور مصطفی میرسلیم به چشم می خورد. البته اسحاق جهانگیری در کسوت معاون اول و نه نامزد پوششی روحانی نیز در این مراسم حضور داشت. البته انتظار می رفت که ابراهیم رئیسی نیز به عنوان رئیس آستان قدس رضوی در این مراسم شرکت کند اما او از چهره های غایب این مراسم بود و البته محمدباقر قالیباف نیز از دیگر چهره هایی بود که نبودش جلب توجه کرد.

در میان غایبان مراسم امروز عدم حضور سردار جعفری نیز قابل توجه بود در حالی که او در مراسم تنفیذ حضور داشت، جای خالی او در کنار سردار باقری و دیگر فرماندها نیروهای مسلح خالی بود. سردار محمداسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله در پاسخ به سؤالی درباره چرایی عدم حضور سرلشکر جعفری گفت که او در همایش فرماندهان سپاه‌های استانی در مشهد است و به دلیل تاخیر در پرواز، موفق نشد در مراسم تحلیف در تهران حضور داشته باشد.

ورود روحانی و آملی لاریجانی به فاصله ده دقیقه

ساعت 16 و 40 دقیق آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه با استقبال کاتب عضو هیات رئیسه مجلس وارد صحن بهارستان شد و در حالی که همه چشم ها به دنبال مسبب اصلی این مراسم یعنی دوازدهمین رئیس جمهور منتخب بودند؛ حجت الاسلام حسن روحانی ساعت 16 و 50 دقیقه وارد پارلمان شد و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به استقبال او رفت.

حسن روحانی بر صندلی‎ای میان آیات صادق آملی لاریجانی و  احمد جنتی دبیر شورای نگهبان جای گرفت. جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حجج اسلام ناطق نوری و حجازی نیز از مقاماتی بودند که در ردیف اول نشسته بودند.

سخنان روحانی و تشویق حضار

حسن روحانی بعد از آنکه مقابل نمایندگان و با حضور رئیس قوه قضائیه  طبق قانون اساسی سوگند یاد کرد؛ اولین سخنرانی‎اش در کسوت رئیس دولت دوازدهم را در صحن علنی مجلس ایراد کرد، سخنرانی که برای دوبار احساسات نمایندگان را برانگیخت و با تشویق حضار مواجه شد.

روحانی در سخنرانی اش از پایبندی ایران به اصول مذاکره گفت و همه دنیا را به مذاکره دعوت کرد. او وقتی به بدعهدی های امریکا اشاره کرد و گفت: «بدعهدی‎های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید، غیر اعتماد بودن این کشور را برای جهان و حتی برای متحدین دیرین به اثبات رسانده است. از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام می کنم که ایران آغاز گر نقض برجام نخواهد بود اما در مقابل تداوم بدعهدی های آمریکا نیز ساکت نخواهد نشست» وقتی این سخن بیان شد چند نماینده با صدای بلند احسنت گفتند و به دنبال آن صدای تشویق نمایندگان مجاس نیز بلند شد.

اما صحبت های روحانی یک بار دیگر هم حضار را به وجد آورد آن هم وقتی که گفت: «کسانی که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که طومار عمر سیاسی خود را پاره کرده اند و جهان این بدعهدی را فراموش نخواهد کرد».

اعتراض محبی نیا و دست به قلم شدن کریمی قدوسی

میان صحبت های حسن روحانی بود که صدای اعتراضی از گوشه مجلس بلند شد. صدای اعتراض مربوط به جهانبخش محبی نیا بود که گویا به ترتیب برنامه اعتراض داشت. بعد از مدتی چند نماینده با او وارد صحبت شدند و کتاب آئین نامه داخلی مجلس را به او دادند تا متقاعدش کنند! اما انگار نتوانستند او را راضی کنند چراکه وقتی به پایان مراسم نزدیک می شدیم با بلند کردن کاغذی به نشانه تذکر، تلاش کرد تا تذکر آئین نامه ای خود را ایراد کند. اما او در نهایت موفق نشد.

از سوی دیگر دست به قلم شدن کریمی قدوسی قابل توجه بود که از همان ابتدا علی‎رغم صدای بلندش در فرستادن صلوات که کاملا صدایش را می شد تشخیص داد؛ سرش به زیر بود و سخت مشغول نوشتن! او بعد از دقایقی که متنی را نوشت؛ کاغذ را تا کرد و درون کشو قرار داد.

امضای تمبر و عکس یادگاری

با پایان یافتن مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور ایران، تمبر یادبود تحلیف دوزادهم امضا شد. همچنین مهمانان حاضر در این مراسم با روسای قوای سه گانه عکس یادگاری گرفتند.

تحلیف بدون کابینه

از ابتدای مراسم تحلیف، صحبت بر سر معرفی کابینه داغ بود. وقتی حسن روحانی پشت تریبون قرار گرفت تا اولین سخنرانی اش را ایراد کند همه چشم ها خیره مانده بود که ببیند آیا قرار است مانند چهار سال پیش کابینه دوازدهم همزمان با مراسم تحلیف به هیئت رئیسه تقدیم شود یا خیر؟ اما این اتفاق رخ نداد و گویا حسن روحانی ترجیح داد روز دیگری از لیست 18 نفره کابینه خود رو نمایی کند.

از آنجایی که علی لاریجانی جلسه بعدی مجلس را روز سه شنبه هفته جاری اعلام کرد، باید دید که آیا کابینه دولت نیز قرار است روز سه شنبه معرفی شود یا خیر؟!

27216

 

 

کد N1745270

وبگردی