آفتاب
گزارش

سهم اشتغال خوزستان از استخراج نفت و گاز 4 درصد است

سهم اشتغال خوزستان از استخراج نفت و گاز 4 درصد است

استاندار خوزستان گفت: رشد فعالیت استخراج نفت خام و گاز طبیعی که اکنون در استان وجود دارد، گرچه سرمایه‌بر است و باعث بالارفتن تولید سرانه ...

دنیای اقتصاد – اهواز – محمد علاف‌پور:استاندار خوزستان گفت: رشد فعالیت استخراج نفت خام و گاز طبیعی که اکنون در استان وجود دارد، گرچه سرمایه‌بر است و باعث بالارفتن تولید سرانه می‌شود، اما تاثیر چندانی در بهبود اشتغال استان ندارد. سهم فعالیت استان از استخراج نفت و گاز به‌طور طبیعی در GDP استان حدود 50 درصد است اما سهم استان در این زمینه در اشتغال حدود 4درصد است. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: مهم‌ترین لازمه بهبود نسبت اشتغال، بهبود رشد اقتصادی به قیمت ثابت در فعالیت‌های کاربر است. این فعالیت‌ها به‌طور مشخص در حوزه فعالیت صنایع کوچک و متوسط همچون صنایع جانبی بخش کشاورزی، پایین‌دستی و فولاد محقق می‌شود.

 

 وی افزود: لازمه بهبود رشد اقتصادی، افزایش ظرفیت‌های تولید کالا و خدمات است. باید ظرفیت استان را برای تولید کالا و خدمات افزایش دهیم و بالاتر ببریم و نباید فقط به حوزه نفت بسنده کنیم. در این زمینه باید سرمایه‌گذاری را در استان افزایش دهیم و موانع پیش روی سرمایه‌گذاری را از بین ببریم.شریعتی با بیان اینکه در استان باید از 21سازمان برای صدور مجوز استعلام شود، اظهار کرد: هر سازمان در خوزستان مسیر خود را می‌رود و هماهنگ با آهنگ استان حرکت نمی‌کند. مجوزها اولین مانعی است که باعث مایوس و دلسرد شدن سرمایه‌گذاران می‌شود و اگر این مساله مرتفع نشود، شاهد ادامه پیدا کردن چرخه معیوب در جذب سرمایه‌گذار در استان خواهیم بود.وی ادامه داد: در برخی استان‌ها 7، 10 یا 12 محل برای دریافت مجوز وجود دارد، اما در خوزستان باید از 21محل و سازمان برای صدور مجوز استعلام کرد و این مساله کار را بسیار پیچیده و در عین حال روند جذب سرمایه‌گذار را بسیار کند کرده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: بهبود بهره‌وری و عوامل تولید از الزامات جذب سرمایه‌گذار برای افزایش ظرفیت استان در بحث تولید کالا و خدمات است که باید در این زمینه نیز اقدامات لازم را انجام دهیم و به سمت بهبود حرکت کنیم. استاندار با بیان اینکه لازم است بخش اشتغال استان یک متولی داشته باشد، گفت: اگر بخش اشتغال استان یک متولی داشته باشد، از این پراکنده‌کاری که هر دستگاهی کار خود را انجام می‌دهد و در جایی متمرکز نمی‌شود، جلوگیری می‌شود. شریعتی گفت: نرخ بیکاری در کشور مناسب نیست و در خوزستان این عدم تناسب بیشتر و موانع سرمایه‌گذاری نیز زیادتر از سایر نقاط کشور است. کاری که معاونت اقتصادی استانداری در بحث ایجاد پنجره واحد انجام داده یک کار زیرساختی و بسیار خوب است اما روند آن بسیار کند پیش رفته است. وی ادامه داد: نرخ بیکاری در استان بین سن 15تا 29 سال عدد بالایی است و برای خوزستان پذیرفتنی نیست. استاندار با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی متولی استان دغدغه رفع مشکل اشتغال در استان ندارند، گفت: در استان دغدغه توسعه و ایجاد اشتغال نیست اما باید دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در این مسیر قرار گیرند و به حرکت درآیند.

کد N1744920

وبگردی