آفتاب

رئیس‌جمهور فیلیپین، رهبر کره شمالی را احمق خواند

رئیس‌جمهور فیلیپین، رهبر کره شمالی را احمق خواند

ایرنا نوشت: 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین در آستانه برگزاری اجلاس وزرای خارجه 26 کشور عضو 'آ.سه.آن' و شرکای گفتمانی در مانیل که در آن به طور مشخص تنش های شبه جزیره کره مطرح می شود، 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی را 'احمق' خواند و واژه های نامناسب غیراخلاقی را به وی نسبت داد.

رئیس جمهوری فیلپین روز گذشته در سخنان خود با اشاره به آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک توسط کره شمالی، این آزمایش ها را 'بازی با اسباب بازی های خطرناک' توصسف کرد و در بیان خشم خود هیچ چیزی را ناگفته نگذاشت.

به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، وی گفت: این صورت تپل، مهربان به نظر می رسد. این پسر یک زن ... است. اگر او مرتکب اشتباهی شود، خاور دور یک زمین بایر خواهد شد. این جنگ هسته ای باید متوقف شود.

دوترته خاطرنشان کرد: این رویارویی محدود می تواند در اینجا نیز آتش افروزی کند، من به تو می گویم، این اشتباه می تواند خاک و منابع را از بین ببرد و نمی دانم که چه اتفاقی برای ما رخ خواهد داد.

رئیس جمهوری فیلیپین امسال میزبان نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) است و هفته آینده در نشست وزرا، علاوه بر وزرای امور خارجه 10 کشور عضو این اتحادیه حدود 16 وزیر خارجه از کشورهای دیگر از جمله آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، روسیه، استرالیا و نیوزیلند نیز در آن حضور دارند.

این نخستین بار نیست که 'دوترته' نسبت به برنامه هسته ای کره شمالی واکنش نشان داده است.
وی پیشتر نیز در انتقاد از برنامه هسته ای کره شمالی عقلانیت رهبر این کشور را مورد سئوال قرار داد و از آمریکا خواسته بود مردی که 'خواستار پایان دادن جهان است' را نادیده نگیرد.

این موضع در حالی اتخاذ می شود که 'چو هیو چوی' معاون وزیر خارجه کره شمالی هفته گذشته با مقامات فیلیپین در مانیل دیدار کرد و دیپلمات ها معتقدند پیونگ یانگ بدنبال کاهش فشار احتمالی آ.سه.آن در نشست هفته آینده اتحادیه آ.سه.آن برای متوقف کردن آزمایش های موشکی این کشور است.

کره شمالی نگران است اتحادیه آ.سه.آن در این نشست بیانیه ای قوی در مورد وضعیت شبه جزیره کره منتشر کند تا به فشارها به پیونگ یانگ برای پایان دادن به آزمایشات موشکی برنامه ریزی شده خود بیافزاید.

5252

کد N1744352

وبگردی