آفتاب

گسترش مهارت‌های شغلی در همدان

گسترش مهارت‌های شغلی در همدان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای همدان با اشاره به اینکه ۲۶۰۰ نفر در چهار ماه نخست امسال آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را گذرانده‌اند، گفت: ۵۰ درصد ...

دنیای اقتصاد - همدان- مجید ملکیان:مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای همدان با اشاره به اینکه ۲۶۰۰ نفر در چهار ماه نخست امسال آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را گذرانده‌اند، گفت: ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلانی که به فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند هیچ مهارتی ندارند.علیرضا مهرابی در نشستی خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته‌ ملی مهارت گفت: با ساماندهی نیروی انسانی در استان و تعامل با دستگاه‌های اجرایی تعهدات را بیش از درصد جمعیت استان و به 6/ 3 درصد رساندیم که این میزان 5/ 1 برابر نسبت به تعهدات انسانی افزایش داشته و این آمار از استان‌های دیگر نیز بیشتر است. وی با اشاره به اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌گیرد، اظهار کرد: 20 مرکز ثابت دولتی که از 11مرکز ویژه برادران و 7 مرکز ویژه خواهران و دو مرکز به صورت دو منظوره تشکیل شده‌اند، در حال فعالیت هستند. مهرابی در مورد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان افزود: مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در 6 زندان استان، 5 پادگان و 6دانشگاه در استان در حال فعالیت هستند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه تیم‌های سیار روستایی را نیز در اختیار داریم که به صورت اعزامی مشغول به فعالیت هستند، گفت: در سه ماه گذشته 80 تیم فنی سیار اعزام شده‌اند که سه تیم در حوزه آموزش عشایری فعالیت داشته و در حوزه آموزش در صنایع مختلف نیز 49 تیم اعزام شده‌اند.وی با تاکید بر اینکه در حوزه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، 189 آموزشگاه آزاد مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: 142 کارگاه آموزشی ثابت دولتی در 20 مرکز با وجود 575حرفه آموزشی در حال خدمت‌رسانی هستند. مهرابی در مورد آموزش فنی و حرفه‌ای در چهار ماه نخست سال جاری اظهار کرد: در روستا‌ها 263 هزار نفر ساعت، در زندان‌ها 112هزار نفر ساعت، در بخش سکونتگاه‌های غیررسمی 8400نفر ساعت، در پادگان‌ها 69هزار و 500 نفر ساعت، در بخش صنایع و معادن نیز 29 هزار و 500نفر ساعت آموزش داده شده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان افزود: در بخش اتحادیه و اصناف 27هزار و 800 نفر ساعت، در بخش شعب شهری 68هزار و 650نفر ساعت، در بخش عشایری 10هزار و95نفر ساعت و آموزش‌ها در مرکز ثابت 877 هزار و 555 نفر ساعت آموزش دیده‌اند که به ثبت رسیده است. وی با اشاره به اینکه تنوع رشته در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای 22 رشته است، تصریح کرد: تاکنون 107 مورد بازرسی از آموزشگاه‌های آزاد در حوزه‌های عمومی و تخصصی انجام شده و 4جلسه هیات نظارت برگزار شده تا بتوانیم به خوبی از کیفیت کار آموزشگاه‌ها مطلع شویم.مهرابی در زمینه آموزش در حوزه کارگران ساختمانی با بیان اینکه 3111 نفر در آزمون این بخش ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: بر اساس عملکرد 4 ماه بررسی شده، 57 درصد از جمعیت ثبت‌نام‌کنندگان را زنان و 43 درصد را مردان تشکیل داده‌اند که در نهایت این درصد به تعادل می‌رسد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با تاکید بر اینکه در حوزه ارزشیابی مهارت نیروی کار 13هزار و 225 نفر در آزمون فنی و حرفه‌ای شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: از این جمعیت 10 هزار و 133 نفر در آزمون قبول شده‌اند که می‌توان درصد قبولی را 77درصد اعلام کرد درحالی‌که میانگین قبولی کشور کمتر از 66 درصد است. وی با اشاره به اینکه به‌ازای هر فرد با مدرک تحصیلی لیسانس، باید چند نفر تکنسین مشغول به فعالیت باشند، گفت: اکنون این اتفاق برعکس شده است و به ازای هر تکنسین، چند نفر با مدرک تحصیلی لیسانس فعالیت می‌کنند. وی در ادامه با اشاره بر اینکه در سال گذشته، 10هزار و 138 نفر از طریق فنی و حرفه‌ای مشغول به‌کار شده‌اند، گفت: در سه سال گذشته در بخش خصوصی شاهد 21 درصد، آموزشگاه‌های ثابت 13درصد، صدور گواهی الکترونیک 7درصد و در مسابقات ملی مهارت رشد 100درصدی را شاهد بوده‌ایم. مهرابی از آموزش 2500 نفر در غنا خبر داد و تصریح کرد: اتاق بازرگانی در حال پیگیری آموزش‌ها در غنا است که در صورت انجام اقدامات این آموزش‌ها در این کشور انجام می‌شوند. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان با اشاره به انعقاد 58 تفاهم‌نامه کشوری اظهار کرد: انرژی‌های نو، گردشگری، کنترل ابزار، آی تی، و‌ای سی‌تی از رشته‌هایی است که در آینده به چرخه آموزش‌ها وارد می‌شوند. مهرابی با اشاره به اینکه فنی و حرفه‌ای می‌تواند مدت زمان انتظار برای شاغل شدن را کاهش دهد، تصریح کرد: اکنون تنها وجود مدرک تحصیلی پاسخگوی بنگاه‌های اقتصادی نیست و این بنگاه‌ها افرادی را جذب می‌کنند که توان کسب ارزش افزوده را داشته باشند و از مهارت‌های کافی و لازم نیز برخوردار باشند.

کد N1743612

وبگردی