آفتاب

بازبینی نامحسوس از نمایش حسین کیانی حین اجرا/شورای نظارت نگاه سختیگرانه و بی‌اعتماد به تئاتر اجتماعی دارد

بازبینی نامحسوس از نمایش حسین کیانی حین اجرا/شورای نظارت نگاه سختیگرانه و بی‌اعتماد به تئاتر اجتماعی دارد

با گذشت یک هفته از شروع اجرای نمایش «روز عقیم» (از روز یکشنبه اول مرداد) در تئاتر باران و عبور از دو مرحله بازبینی شورای نظارت و ارزشیابی و دریافت مجوز قانونی برای اجرا، این نمایش حین اجرا همچنان توسط کارمندان شورای نظارت مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، این کارمندان که در میان آن‌ها برخی اهالی تئاتر هم دیده می‌شوند با حضور  در سالن اجرا به عنوان تماشاگر، به اجرای وظایف خود از جمله یادداشت‌برداری‌‌های پی در پی و گفتگوهای در گوشی با یکدیگر می‌پردازند و پس از پایان اجرا با عجله سالن را ترک می‌کنند.

معلوم نیست در آینده نزدیک با این حجم از بی‌اعتمادی قرار است چه تصمیمی برای این نمایش در حال اجرا گرفته شود اما آن‌چه مسلم است، این است که بی‌اعتمادی‌ها به هنرمند باسابقه و شناخته‌شده‌ای همانند حسین کیانی و تجربه جدید او که یکی از مهم‌ترین تجربه‌های تئاتر اجتماعی ایرانی در سال‌های اخیر است، اثرات ناخوشایندی بر روحیه هنری این هنرمند و گروه اجرایی خواهد گذاشت. اثرات نامطلوبی که در نهایت ضربه مهلک آن به تئاتر اجتماعی ایرانی خواهد رسید.

معلوم نیست این بازبینی‌های نامحسوس، هدف‌مند است یا از سر مصلحت‌بینی‌های مقطعی، اما هر چه هست از نگاه سخت‌گیرانه و عاری از اعتماد شورای نظارت و ارزشیابی به تئاتر اجتماعی و طرح مسائل آسیب‌زای فرهنگی تاریخی معاصر سرچشمه می‌گیرد. نگاهی که مدتی است برخلاف شعارهایی همچون بسترسازی برای توسعه فرهنگی و بسط و گسترش فرهنگ تحمل‌پذیری نقد اجتماعی، همچنان وجود دارد و هنرمندان مستقل و غیروابسته با دغدغه‌های انسان ایرانی را با عینکی بدبینی و حتی سیاه‌بینی تحت نظارت و کنترل شدید قرار می‌دهد.

«روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی داستان سه زن (پری، اکرم و لیلی) را روایت می‌کند که پس از مورد هجوم قرار گرفتن قلعه زاهدی (محله شهرنو) به زیرزمین خانه‌ای می‌گریزند که سه مرد سلاخ در طبقه بالای آن مشغول به کارند. این نمایش با بازی رویا میرعلمی، فهیمه اَمَن‌زاده، شایسته ایرانی و الهه شه‌پرست هر شب ساعت 21 روی صحنه می‌رود.

کد N1742722

وبگردی