آفتاب

بیماران تالاسمی نگران کمبود دارویی نباشند

بیماران تالاسمی نگران کمبود دارویی نباشند

به دنبال انتشار اخباری درباره کمبود برخی داروهای بیماران تالاسمی و همچنین احتمال قطع پوشش بیمه‌ای آنها به دلیل بدهی‌های انباشته شد، معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو اعلام کرد که جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

دكتر فرزاد پيرويان افزود: علی رغم اینکه دولت این قبیل بیماران را مشمول توجه ویژه و حمایت مدیریت شده در بخش دارو و درمان می‌داند، ولی با ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه، ادامه پوشش حمایتی به شکل گذشته به لحاظ قانونی ممکن نبوده و خود بیماران می‌بایست پرداخت مابه التفاوت هزینه داروی تجاری با شکل ژنریک را متقبل شوند.

وي با بيان اينكه بیماران خاص، مزمن و صعب العلاج از جمله بیماران تالاسمی، پیوند، متابولیک و ام اس از روند كلي پوشش بيمه‌ها مستثني هستند و براي جلوگيري از هر گونه مشكل مورد حمايت مضاعف قرار دارند، گفت: به‌دلایل متعدد درمانی و مشکلات خاص این قبیل بیماران و همچنین پوشش یارانه‌ای طولانی مدت این داروها، ضرورت ادامه پوشش حمایتی آنها از طرف بخش درمانگر و سایر بخش‌های مربوطه و سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار گرفت.

گفتني است، بار مالی ناشی از حمایت مضاعف این داروها، حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده که معادل ۴ درصد کل اعتبار یارانه دارویی کشور است ولی با توجه به تعداد محدود بیماران مصرف کننده داروهای یاد شده، بار مالی آن برای بیماران قابل توجه و زیاد است.

  • كمبود دارو را گزارش كنيد

اكبر عبداللهي‌اصل، مديركل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو: هم‌اكنون بزرگ‌ترين مشكل دارويي ما در كشور، دارو‌هاي برند است كه با وجود دارو‌هاي توليد داخل، بيمار و پزشك متقاصي برند خارجي هستند كه اخيرا ۲۰۰ قلم دارو جزو پرطرفدار‌ترين اقلام دارويي بوده كه از اين تعداد، ۱۲۰ قلم آن مربوط به دارو‌هاي برند و ۵۰ قلم مابقي، دارو‌هايي است كه مردم نمي‌دانند از كجا مي‌توانند آن را تهيه كنند. دارو‌هاي كمياب در همه داروخانه‌ها قابل فروش نيستند و بيماران بايد براي تهيه آن به برخي داروخانه‌هاي خاص در سطح شهر مراجعه كنند. سامانه ۱۴۹۰ علاوه بر راهنمايي مردم، به‌عنوان سامانه‌اي براي آگاهي از كمبود‌هاي دارويي داروخانه‌ها محسوب مي‌شود كه مخاطبان با اعلام نواقص دارويي، نياز‌هاي دارويي را تا حدي مشخص مي‌كنند.

کد N1742696

وبگردی