آفتاب
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

مدارک تحصیلی کشورهایی که در فهرست وزارت بهداشت نباشند، قابل ارزیابی نیست

مدارک تحصیلی کشورهایی که در فهرست وزارت بهداشت نباشند، قابل ارزیابی نیست

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان پزشکی در خارج از کشور گفت: دانشگاه‌های خارج از کشوری که در فهرست وزارت بهداشت نباشند، مدارکشان قابل ارزیابی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برخی از اساتید رشته‌های علوم پزشکی معتقدند که آموزش‌هایی که در دانشگاه به دانش‌آموختگان علوم پزشکی ارائه می‌شود از سطح کیفی بالایی برخوردار نبوده و این مسئله در کنار کمبود امکانات و تجهیزات در برخی مواقع باعث ایجاد بروز خطاهایی در عرصه پزشکی می‌شود.

محمد جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره کیفیت خدماتی که در حوزه علوم پزشکی ارائه می‌شود، اظهار کرد: این خدمات تنها تابع علمی و عملی دانش‌آموختگان این حوزه نیست. کیفیت خدمات به مجموعه‌ای از عوامل باز می‌گردد که یکی از آن‌ها علم پزشک است، بنابراین یک فرد خیلی توانمند نیز در شرایطی که امکانات مورد نیاز را نداشته باشد، احتمال افت کیفیت یا بروز خطا وجود دارد.

او با بیان اینکه کیفیت در علوم پزشکی یک راه بدون انتهاست، گفت: مهم‌ترین موضوع این است که آیا دانش‌آموخته علوم پزشکی پایین‌ترین سطح کیفیت لازم برای ارائه خدمت را دارد یا نه و آن‌ها توانمندی‌های حداقلی را در دانشگاه‌ها فراگرفته‌اند یا نه. واقعیت این است که حوزه علوم پزشکی نسبت به حوزه‌های دیگر علم به چند روش تضمین کیفیت می‌کند از جمله در پایان دوره تحصیل امتحانات عمدتا کشوری یا منطقه‌ای برگزار می‌شود که براساس آن گواهی‌نامه‌ای به آن پزشک ارائه می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آموزش‌های پزشکی عمدتا آموزش‌های حین خدمت است، گفت: در حوزه آموزش علوم پزشکی در نحوه آموزش و مکانیزم‌های کنترل کیفی سعی شده، میزان اشتباهات دانش‌آموختگان پزشکی به حداقل برسد، البته بهتر شدن کیفیت آموزش نیز در دستور کار دانشگاه‌ها است.

جلیل همچنین درباره ارزش‌یابی مدارک فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی خارج از کشور توضیح داد: این ارزش‌یابی طبق یک ضابطه مشخص در حوزه وزارت بهداشت انجام می‌شود و به طور مشخص اعلام شده است که چه دانشگاه‌هایی را به رسمیت می‌شناسد و مدارکشان قابل ارزشیابی است.

وی ادامه داد: یک سری از دانشگاه‌ها هم که در این لیست وزارت بهداشت نیستند، اساسا مدارک‌شان ارزش‌یابی نمی‌شود. آن مدارکی‌ هم که ارزشیابی می‌شوند بعد از گذراندن دوره‌هایی یا شرکت در آزمون‌هایی که برای ارزش‌یابی است، می‌توانند اجازه فعالیت در داخل کشور داشته باشند.

او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ما با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم، اظهار کرد: اینکه فردی بعد از فارغ‌التحصیلی در عرصه ارائه خدمت حضور داشته باشد، تابع تعداد نیست و طبیعتا شرایط و امکانات کاری و زمینه‌های ایجاد انگیزه بسیار تاثیرگذار است. ظرفیت تربیت نیروی متخصص در کشور رو به افزایش است، اما مهم‌ترین موضوع توزیع امکانات و ایجاد شرایطی است که نیروی متخصص پس از فارغ‌التحصیلی بخواهد کار کند، چرا که تا مدتی می‌توان از نیروی متخصص تحت اجبار شرایط قانونی در یک منطقه استفاده کرد، اما پس از آن شرایط، امکانات و انگیزه است که می‌تواند؛ امکان فعالیت برای یک متخصص را ایجاد کند.

کد N1742567

وبگردی