آفتاب

توصیه‌های یک کارشناس ایمنی درباره الزامات کار در محیط‌های آزمایشگاهی و پرخطر/مواظب نشت گازها، مواد سمی و رادیواکتیویته باشید

توصیه‌های یک کارشناس ایمنی درباره الزامات کار در محیط‌های آزمایشگاهی و پرخطر/مواظب نشت گازها، مواد سمی و رادیواکتیویته باشید

یک کارشناس ایمنی و بهداشت کار می‌گوید کارگرانی که در فضاهای بسته همچون راکتورها کار می‌کنند شدیدا در خطر تماس با مواد سمی هستند و باید کلیه الزامات ایمنی کار در محیط‌های بسته برای آنان اجرا شود.

به گزارش ایلنا، روز سه‌شنبه هفته گذشته، در کارخانه داروسازی رشت یک کارگر داروساز که در حال تمیز کردن راکتور آزمایشکاه بود دچار مسومیت شد. در این هنگام یک کارگر دیگر که برای نجات جان وی دست به کار شده بود نیز دچار مسمومیت شده و سپس جان خود را از دست داد.

این اولین حادثه منجر به فوت در «محیط‌های بسته» همچون راکتورها نبوده و نیست بلکه بارها شاهد تکرار حوادثی از این دست در پتروشیمی‌ها و صنایع نفت و گاز هم بوده‌ایم. کارشناسان ایمنی تاکید دارند که شست و شوی راکتورها ضوابط ایمنی خاص خود را دارد.

«غلامحسین عشقی» کارشناس ایمنی و بهداشت کار در این رابطه به ایلنا، گفت: کارگرانی که در فضاهای بسته همچون راکتورها کار می‌کنند شدیدا در خطر تماس با مواد سمی هستند و باید کلیه الزامات ایمنی کار در محیط‌های بسته برای آنان اجرا شود.

وی با بیان اینکه کارگری که می‌خواهد وارد راکتور بشود نیازمند کسب مجوزهای لازم است، افزود: هر فردی چه  بازرس یا مسئول شست و شوی راکتور؛ در هر صورت باید قبل از ورود به محوطه بسته راکتورها باید مجوز این کار را داشته باشد.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار با بیان اینکه در جریان بازرسی‌های انجام شده باید میزان اکسیژن داخل دستگاه، گازهای سمی و گرد و غبار سنجیده شود، تصریح کرد: در عین حال باید از بابت ایزوله بودن مسیرهای خروج و ورود مطمئن بود و برای این مسیرها از صفحات کورکننده استفاده کرد تا از نشت گازهای سمی به موقع جلوگیری کرد.

عشقی با بیان اینکه در حادثه داروسازی رشت؛ کارگری که برای نجات همکارش به داخل دستگاه رفته بود جانش را از دست داد، افزود: اگر کسی در فضای بسته به هر دلیل گیر افتاده باشد هیچکس حق ورود به داخل دستگاه برای نجات وی را ندارد بلکه باید منتظر ماموران امداد و نجات شود.

وی افزود: بیشترین فوتی‌ها در حوادث کار مربوط به افرادی می‌شوند که برای نجات مصدومین وارد عمل شده‌اند اما به علت اینکه صرفا از روی دلسوزی عمل کرده بودند و از مهارت کافی برخوردار نبوده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار با بیان اینکه در کنار جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص باید مامور نجات (stand by man ) خارج از مخزن حضور داشته باشد، افزود: این فرد می‌تواند مامور آتش‌نشانی یا هر کسی باشد که متخصص این کار است و مجوزهای مربوطه را دارد.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار در خصوص تجهیزاتی که باید همراه مامور نجات باشد، گفت: در درجه اول  مامور نجات باید به دستگاه‌های بیسیم مجهز باشد. در این شرایط یک دستگاه بیسیم نیز باید در اختیار فردی باشد که داخل محفظه راکتور رفته است تا آن دو بتوانند باهم در ارتباط باشند. در این هنگام مامور نجات در فواصل مشخص حال کارگر داخل محفظه را جویا می‌شود و در صورتی که متوجه بشود که فرد دچار بی‌حالی شده است باید فورا فرد مسموم  شده را از داخل محفظه خارج کند.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار با بیان اینکه قبلا از نخ یا طناب برای فرستادن هشدار خفگی به بیرون محفظه استفاده می‌شد، افزود: استفاده از نخ یا وسایلی شبیه به آن برای این کار حالا منسوخ شده و امروز تجهیزاتی چون بیسیم جایگزین روش‌های قدیمی شده است.

عشقی با بیان اینکه استفاده از طناب و کمربند نجات راه دیگر نجات فرد مسموم است، تصریح کرد: در برخی موارد فاصله مامور نجات و فرد داخل دستگاه بیش از حد است، در این شرایط مامور نجات مجبور است از طناب کمربند برای بیرون کشیدن فرد داخل محفظه استفاده کند.

وی در پایان افزود: فضا‌های بسته اعم از اینکه در کدام محیط کاری هستند، شدیدا نیازمند بررسی‌های پیشگیرانه هستند در غیر این صورت صرف اینکه یک مامور نجاتِ متخصص بیرون از محفظه گذاشته باشیم، کافی نیست و باید مدام بررسی‌ها انجام شود.

کد N1742529

وبگردی