آفتاب

پرتره ۴۰۰ خواهر و برادر از سراسر جهان

پرتره ۴۰۰ خواهر و برادر از سراسر جهان

چیدمان هنرهای مفهومی «سایه‌بان بوریایی» با طراحی و کارگردانی «آرش فنائیان» درگالری‌های فرهنگسرای ابن سینا 6 مرداد گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چیدمان هنرهای مفهومی «سایه‌بان بوریایی» با طراحی و کارگردانی «آرش فنائیان» درگالری‌های فرهنگسرای ابن سینا 6 مرداد گشایش یافت.

این چیدمان، که توسط گروه «موومان» و با شرکت بیش از چهارصد هنرمند از اقصی نقاط جهان و با طراحی و کارگردانی آرش فنائیان درحال اجرا است، ۶ مرداد افتتاح شده و تا ۱۲مرداد درقالب اینستالیشن برپا خواهد بود. رؤیا شاهنده، آرزو خیری، کیانا وحیدی منش، بابک قاسم‌زاده اصل، کیمیا اوجبی، ماهگل سرشت احمدی، رُزا کریمی و افشین زارعی ازجمله هنرمندانی هستند که در اجرای این آیین باورداشت با فنائیان همکاری کرده‌اند.

آرش فنائیان، طراح و کارگردان این چیدمان ضمن اعلام این خبر به چگونگی شکل‌گیری این چیدمان پرداخت و گفت: پنج هفته پیش، فرهنگسرای ابن سینا اینستالیشنی با سوژه دهه مهرورزی و کرامت به من سفارش داد و پیرو این سفارش، ایده‌ای مبنی بر برگزاری اینستالیشنی با موضوع مهرخواهر برادری و به شکل استفاده از عکس‌های پرسنلی خواهر و برادرانی زیر ۹ سال ازتمام ملیت‌ها ونژادهای گوناگون جهان به ذهنم رسید. بلافاصله برای اجرای این ایده، اقدام به انتشار دو زبانه اعلانی درفضای مجازی ایران و جهان مبنی بر ارسال عکس و آمادگی علاقه‌مندان به شرکت در چیدمانی با ابژه مهر خواهر و برادری کردم و سپس ازطریق دوستان، آشنایان و دیگر روابطی که ممکن بود، عکس‌های خواهر و برادرهایی از اقصی نقاط جهان دریافت کردم که این عکس‌ها هم اکنون در این چیدمان حاضرند.

فنائیان به تببین موضوع این چیدمان پرداخت و گفت: در واقع دهه کرامت اسباب این اتحاد جهانی را فراهم آورده و در بخشی از این چیدمان، عکس‌های پرسنلی خواهر و برادرهایی زیر ۹ سال ازملیت‌ها و نژادهای گوناگون جهان را از پشت دارگبه‌ای به نظاره می‌نشینیم.

فنائیان که تاکنون چیدمان‌های زیادی اجرا کرده با اشاره به بهره بردن ازهنرهای حجم، خط، گرافیک، موسیقی و نریشن در کنار بار معنایی مدرن و معاصر در خلق این اثر خاطرنشان کرد: هنرچیدمان یا اینستالیشن، درواقع شاخه‌ای ازهنرهای تجسمی است که درخود تلفیقی ازهنر‌ها را جای می‌دهد و هنرمند، بسته به درک و دریافت خود، برای ابرازِ درونیاتش تنگنای چهارچوب را برنتابیده و به هر ابزار بیانی ممکن هم‌چون حجم، نقش، خط، صدا و موسیقی، می‌مودرام، مالتی مدیا و... به گفتگو با مخاطب خود می‌پردازد اما برداشت و استنباط نهایی از اثر بر عهده مخاطب است.

قابل توجه است، این نمایشگاه تا ۱۲ مرداد درگالری‌های فرهنگسرای ابن سینا دایر است وعلاقه‌مندان می‌توانند، صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ وعصر‌ها ازساعت ۱۵ الی ۱۹ به این فرهنگسرا واقع در شهرک قدس، خیابان ایران زمین شمالی مراجعه کنند.

کد N1742178

وبگردی