آفتاب

حضور موگرینی در مراسم تحلیف/ تعریف نواصولگرایی/ تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای آمریکا در خلیج فارس/ تصویب کلیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا/بازتاب خبر پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در رسانه‌های جهان

حضور موگرینی در مراسم تحلیف/ تعریف نواصولگرایی/ تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای آمریکا در خلیج فارس/ تصویب کلیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا/بازتاب خبر پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در رسانه‌های جهان

شرکت موگرینی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، حضور زنان در کابینه دوازدهم، مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا ، وضعیت مدیران کانال‌های تلگرامی ، انتخابات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده فساد نفتی بخشی از خبرهایی است که سرویس سیاسی ایلنا به آن پرداخته است.

به گزارش ایلنا،اهم اخبار منتشر شده روز شنبه ۹۶/۵/۷ به شرخ زیر است:

***موگرینی برای تحلیف حسن روحانی به ایران سفر خواهد کرد

به گزارش ایلنا، به نقل از پایگاه خبری اتحادیه اروپا؛ فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است ۵ آگوست به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برجام برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به ایران سفر کند.موگرینی در این سفر دیدارهای دو جانبه‌ای با مقامات ایران برای بررسی وضعیت اجرای توافق هسته‌ای و بحث و رایزنی در مورد مسائل دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای خواهد داشت. 

[span]***وزارت خارجه موافق طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا است

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اعلام کرد: نقض برجام صورت گرفته، اما هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم و موارد را به هیات نظارت گزارش می‌دهیم و درباره نحوه عکس‌العمل هم پاسخ مقتضی را هیات نظارت اتخاذ خواهد کرد.

***بازتاب خبر پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در رسانه‌های جهان

پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش ایلنا مجله آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی با عنوان «ایران راکت ماهواره بر خود را آزمایش کرد»، نوشت: ایران راکت ماهواره‌بر سیمرغ، که نام یک پرنده افسانه‌ای در ادبیات فارسی است، را با موفقیت آزمایش کرد. اقدامی که می‌تواند تنش‌ها میان این کشور و آمریکا را بیشتر کند.

***صدور قرار ۵۰۰ میلیون تومانی برای مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب

مجتهدزاده وکیل مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب از صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای متهمان این پرونده خبر داد و گفت: سه نفر از این افراد با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.

***اطلاعیه وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب

دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب، در اطلاعیه‌ای زمان بندی برگزاری انتخابات دو نفر نماینده دبیران کل احزاب ملی و استانی را اعلام کرد.

***بسیاری از مردم از نحوه برخورد در دستگاه‌های مختلف راضی نیستند

حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور حفظ کرامت ارباب رجوع را در دستگاه‌های مختلف اجرایی، قضایی، شهرداری‌ها، شورا‌ها و تمامی مراکزی که با مردم سر و کار دارند، لازم و ضروری اعلام کرد و گفت: آسیب‌شناسی‌ها و بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه بسیاری ازمراجعه کنندگان از نحوه برخورد در برخی از دستگاه‌ها اعم از دولتی، قضایی و نهادهایی مانند شورا‌ها و شهرداری‌ها راضی نیستند.

***مراسم ترحیم مادر حجت‌الاسلام محتشمی‌پور فردا برگزار می‌شود

به گزارش ایلنا، مراسم ترحیم مادر حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر محتشمی‌پور عصر فردا از ساعت ۱۴ تا ۱۵.۳۰ در مسجد نور میدان فاطمی برگزار می‌شود. 

 

***کلیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد

 

به گزارش ایلنا، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز در جلسه‌ای فوق‌العاده به بررسی کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه با حضور عراقچی و قشقاوی معاونان وزیر خارجه و مقامات ارشد این وزارتخانه پرداختند.

***اگر بانکی غیرمتعارف عمل می‌کند نباید عملکرد آن را به همه بانک‌ها ربط دهیم

اکبرکمیجانی قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: مشکلات را قبول داریم، اگر بانکی غیرمتعارف عمل می‌کند به همه بانک‌ها ربط ندهیم، به جای دیدن نیمه خالی، نیمه پر را ببینیم.

***به مساله ساماندهی وضعیت کولبر‌ها و بازارچه‌های مرزی رسیدگی می‌کنیم

رحمانی‌فضلی خطاب به استانداران درخصوص پیگیری موانع رشد و توسعه گفت: شما استانداران موانع را شناسایی کردید و ما هم پیگیر کار هستیم.ما درصدد هستیم موانع توسعه و تولید را پیگیری کنیم.

وزیر کشور عنوان کرد: شرایط کشور به گونه‌ای است که همه امور به اقتصاد مرتبط است ما در منطقه نیز مشکلاتی داریم و آقای ظریف در وزارت خارجه اقدامات خوبی انجام داده است.

***نگذارید عرصه عمل به دست مخالفان برجام بیفتد

استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به وزیر کشور اظهار داست: این نشست‌ها باید تقویم شود و برگزاری جلسه بعدی به چند سال دیگر موکول نشود. ما بعد از نشست مشترک استانداران و سفرا نشست دیگری نداشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اوسط هاشمی در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و استانداران و روسای اتاق‌های بازرگانی استان‌های سراسر کشور که از صبح امروز در وزارت کشور در حال برگزاری است، گفت: آرایش منطقه‌ای نیازمند هماهنگی بیشتر میان وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و اتاق‌های بازرگانی است زیرا هر سه دستگاه، تعریف جداگانه‌ای از آرایش منطقه‌ای دارند و این هماهنگی را سخت می‌کند.

***نامه سازمان بازرسی درباره املاک نجومی محرمانه نبود

نماینده مردم تهران با تاکید بر غیرمحرمانه بودن نامه سازمان بازرسی در مورد املاک نجومی شهرداری تهران اظهار کرد:‌ این پرونده محرمانه نبوده بلکه در قالب مکاتبه‌ای به تعدادی سازمان رونوشت خورده است.

***رهبری توجه به محرومان را ماموریت اصلی من تعیین فرموده‌اند

حجت‌الاسلام رییسی تولیت آستان قدس رضوی گفت: رهبری در متن حکم انتصاب اینجانب به عنوان خادم آستان قدس، توجه به محرومان را یک وظیفه و ماموریت اصلی تعیین فرموده‌اند. در روزهای نخست فعالیت، برخی به اینجانب می‌گفتند که فقرا و محرومان را بد عادت نکنید، درحالی که در سیره حضرت رضا نیز خدمت به محرومان متجلی است

***والله از اعتماد به بخش خصوصی ضرر نمی‌کنیم/ دست بانک‌ها در استان‌ها باز شود

نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کمتر از ۲ درصد آب صرف صنعت می‌شود، گفت: دیداری با رهبری داشتیم که ایشان فرمودند که اگر ده درصد صرفه جویی کنید کل آب شرب تامین می‌شود.

***بیشترین مشکلات اقتصادی در دولت‌های نهم و دهم برای سازمان تامین اجتماعی رخ داد

محمدتقی نوربخشرییس سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تعهداتمان به گونه‌ای است که یک روز در تاخیر آن موجب عدم جمع شدن کار می‌شود، تصریح کرد: راهبرد اول سازمان تامین اجتماعی کمک به فضای رونق کسب و کار است و ۱۰ کار انجام دادیم و بخشنامه‌های آن نیز صادر شده است که از جمله آن بخشودگی جرائم، خرید مواد مورد نیاز از بخش خصوصی و داخلی و... است.

***تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای آمریکا در خلیج فارس/ اخطار به شناورهای ذوالفقار با پرتاب منور

روابط عمومی ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه از تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای آمریکایی‌ها طی یک هفته گذشته در خلیج فارس خبر داد.

***اگر خواستار سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، چرا رفتار‌ها به گونه دیگری است؟

استاندار سمنان گفت: اگر قصد داریم که ۶۵ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم باید طور دیگری رفتار کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا خباز استاندار سمنان در نشست مشترک شورای ملی گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی گفت: باید کاری کنیم که بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد کشور باشد و دستگاه‌های دولتی در خدمت این بخش باشند.

***هدف گمانه‌زنی‌ها درباره حضور بانک در کابینه دوازدهم، تخریب نهاد ریاست جمهوری است

دفتر معاون کل نهاد ریاست جمهوری طی اطلاعیه‌ای به گمانه‌زنی‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد: در پی انتشار اخبار متعدد و ناصحیح در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی مبنی بر حضور مرتضی بانک در مناصبی از قبیل وزارت کار و امور اجتماعی، رئیس دفتری رییس جمهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان مناطق آزاد و غیره به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند چنین گمانه‌زنی‌هایی تهی از واقعیت است.

***بررسی طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا در نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت مجلس

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسدر یاداشت کوتاهی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد، از برگزاری نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به‌منظور رسیدگی به طرح مقابله با اقدامات خصمانه و ماجراجویانه آمریکا خبر داد.

***ناگفته‌های نامزد موتلفه از انصراف قالیباف و دیدار با تتلو

مصطفی میرسلیم با بیان اینکه انصراف قالیباف و بیانیه موتلفه به جریان اصولگرا ضربه زد،گفت: وقتی تتلو را در کنار رییسی دیدم با خودم گفتم این چه کاری بود آقای رئیسی کرد؟ آقای روحانی می‌رود با آقای شجریان که در ماه رمضان ربنا می‌خواند و آقای رئیسی می‌رود با تتلو که تصاویرش با آن وضع در اینترنت پخش شده بود.

***وکیل متهم: کسانی که نفت‌ها را به زنجانی تحویل دادند مقصرند نه موکل من/ قاضی مقیسه: سر مسئولان نظام کلاه گذاشتند/دادگاه میدان شعار نیست

هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در پرونده فساد نفتی با حضور متهمان ردیف دوم و سوم، وکلای آنها، وکلای شرکت نفت و نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و نماینده دادستان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

***شرایط میانجی‌گری میان تهران و ریاض را مناسب ندیدیم/ مخالف انزوای ایران در منطقه‌ هستیم

رضا حاکان تکین سفیر ترکیه گفت: در همان ابتدای اتفاقات رخداده میان ایران و عربستان، ترکیه نبض داستان را گرفت و مسائل را مورد پیگیری قرار داد تا ببیند چه شرایطی رخ می‌دهد و از گسترش ابعاد آن بحران جلوگیری کند اما ما شرایط را برای میانجی‌گری مناسب ندیدیم.

***جهانگیری: نباید در میدانی که آمریکایی‌ها طراحی کرده‌اند بازی کنیم

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور با تاکید براینکه دولت آمریکا به دنبال این است که ایران را ناقض برجام جا بیاندازد، گفت: نباید در میدانی که آمریکایی‌ها طراحی کرده‌اند بازی کنیم.

***گزارش دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای بیانگر باز بودن دست روحانی در چینش کابینه بود

پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتشار گزارش دفتر حفظ آثار رهبری نشان می‌دهد دست روحانی در معرفی کابینه باز است، این مسئله را منجر به ایجاد موجی مثبت در میان ۲۴ میلیون رای گفتمانی رییس‌جمهوری دانست و گفت: اکنون وقت عمل به وعده‌ها و شعار است و به‌قول معروف باید بگوییم الوعده، وفا.

***نواصولگرایی می‌خواهد خود را به اصلاح‌طلبی نزدیک کند

آیت‌الله غرویان با بیان اینکه قالیباف نمی‌خواهد صریح و آشکار عدول خود را از اصولگرایان بیان کند، گفت: این موضوع تحت عنوان نواصولگرایی مطرح می‌شود اما می‌خواهد اعلام کند اصولگرایان سنتی دیگر جوابگوی جامعه نیستند.

***سلحشوری: حضور مولاوردی در معاونت زنان دولت بعد خواسته جامعه زنان است

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی نسبت به عدم حضور شهیندخت مولاوردی در معاونت زنان و خانواده دولت دوازدهم، تاکید کرد که مطالبه فراکسیون زنان و جامعه مدنی این است که مولاوردی در این معاونت ابقا شود و گفت که خود او نیز خواهان ادامه فعالیت در این بخش است.

***اخبار مربوط به کابینه دوازدهم مایوس‌کننده است

ضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با «مایوس‌کننده» خواندن اخبار مربوط به کابینه دوازدهم، خواستار معرفی وزرایی با رویکرد گفتمانی مشخص شد و تاکید کرد نمی‌توان از وزرای غیرگفتمانی انتظار معرفی مدیران اصلاح‌طلب داشت و همچنین گفت که احتمال دارد این افراد جذب جریان رقیب در انتخابات ۱۴۰۰ شوند.

کد N1741804

وبگردی