آفتاب

سفر هیات عالی‌ رتبه بانکی کرواسی به ایران

سفر هیات عالی‌ رتبه بانکی کرواسی به ایران

معاون وزیر امور خارجه کرواسی اعلام کرد که بزودی هیاتی به سرپرستی رییس بانک مرکزی این کشور به منظور ارتقای مبادلات دوجانبه و رفع مشکلات موجود به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از اتاق بازرگانی ایران، گردان باکوتا؛ معاون وزیر امور خارجه کرواسی در دیدار با محمدرضا کرباسی؛ معاون بین‌الملل اتاق ایران این خبر را اعلام کرد و ضمن ابراز علاقه دولت کرواسی در مورد توسعه مناسبات اقتصادی با ایران، یافتن راهکارهای لازم برای رفع موانع موجود بر سر روابط بانکی دو طرف را مورد تأکید قرار داد.

وی گفت: حل مسائل بانکی بین ایران و کرواسی از اولویت‌های اصلی دولت کرواسی است برای همین طبق برنامه‌ریزی انجام شده بزودی هیاتی به ریاست رییس بانک مرکزی، به ایران سفر می‌کند. امیدوارم در این سفر راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات بانکی اتخاذ شود.

وی همچنین از تشکیل کمیته‌ای در کرواسی برای رسیدگی به روند اجرایی شدن توافقات انجام شده بین دو کشور خبر داد.

باکوتا با برشماری سه نکته مهم و اساسی در روابط دو کشور گفت: موقعیت جغرافیایی کرواسی که دروازه ورود ایران به اروپا تلقی می‌شود، پروژه استخراج گاز از جزیره کرک که پروژه گاز شناور محسوب می‌شود و صنعت گردشگری سه موضوعی هستند که ایران می تواند در زمینه روابط اقتصادی و تجاری اش با کرواسی مورد توجه قرار دهد.

حجم تجارت میان ایران و کرواسی در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۸ میلیون دلار اعلام شده است.

سفر هیات ایرانی به زاگرب در شهریورماه

محمدرضا کرباسی؛ معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز در این نشست با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور با یکدیگر از کرواسی به عنوان دوست ایران در منطقه جنوب شرق اروپا یاد کرد و با تأکید بر سیر نزولی روابط در پی تحریم‌ها علیه ایران، گفت: در سفر رییس‌جمهور کرواسی به ایران که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ انجام شد، توافقاتی خوبی صورت گرفت که باید زمینه اجرایی شدن آنها توسط دولت‌ها فراهم شود.

وی ادامه داد: همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور یکی از توافقاتی بود که در همین سفر صورت گرفت. بخش های خصوصی دو کشور می توانند با تدوین نقشه راه مشترک، روابط اقتصادی دوجانبه را سرعت بخشند.

کرباسی یکی از انتظارات بخش خصوصی در راستای توسعه مناسبات تجاری را بسترسازی دولت‌ها و تخصیص تسهیلات خاص به ویژه در روابط بانکی دو کشور دانست. به گفته وی، بخش خصوصی ایران در صورت اطمینان از تسهیل در مبادلات پولی، سطح فعالیت‌ها و مشارکت خود را با همتایان خود در کرواسی گسترش خواهد داد.

به اعتقاد معاون بین‌الملل اتاق ایران، دو کشور می‌توانند با سرمایه‌گذاری مشترک، انجام امور بازرگانی و تجاری، فعالیت در صنایع پتروشیمی، لوکوموتیو سازی، دارو، گردشگری و کشتی‌سازی با یکدیگر همکاری کنند.

وی در ادامه با اعلام این خبر که ۲۹ تا ۳۱ شهریورماه برابر با ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر، هیاتی اقتصادی و تجاری به سرپرستی رییس پارلمان بخش خصوصی عازم کرواسی خواهد شد، تصریح کرد: در این سفر همایش تجاری دو کشور نیز برگزار می‌شود.

کد N1741348

وبگردی